Kamrem Lada Samara?

Givetvis är Ladaägare som inte kör Niva välkomna att hänga här, detta är deras tråd.
Gummlan
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 jun 2010 00:26

Kamrem Lada Samara?

Inlägg av Gummlan »

Hejsan!
Är ny här och provar ställa en fråga då sidan rekommenderats som seriös med många duktiga människor med en massa kunnande..
Jag har fått en Lada Samara -96 utav min Far men kamremmen gick av.
Jag vet lite så när bilen slutade svara på gasen stängde jag av den och rullade in till kanten och efter det har ingen rört bilen och absolut inte
försökt starta den. Av vad jag kan se så verkar det inte vara en avancerad reparation men då jag hört mej för lite så måste jag ändå få fråga:
Hur stor tror Ni risken är att det är "ventilsallad" under kåpan? Är det någon mening att byta remmen eller ska jag strunta i det och skicka den på skroten.
Jag har definitivt inte råd att lämna in den på verkstad..
Om jag ska byta remmen vart kan jag få tag på inställningarna? :?
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Kamrem Lada Samara?

Inlägg av Lenin »

Om du har en 1500-motor ska det bara vara att hänga dit en ny rem. Om du har en 1300 kan du ha plockepinn i motorn. Inställningarna tror jag vi gått igenom i detta forum tidigare. Hittar du dem inte så säg till så ska jag ta fram dem igen. När du ändå är vid kamremmen och rotar ska du kolla vattenpumpen. Det kan vara den som tagit livet av kamremmen. Om pumpen är dålig så åker du på att lossa ytterligare tre (!) skruvar för att byta den.
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Kamrem Lada Samara?

Inlägg av Lenin »

Fel av mig. Samarans kamrem avhandlades i ett annat forum. Så här ska det vara: På övre tandhjulet (på kamaxeln) sitter märkningen "klockan 9" om du tittar på tandhjulet från höger framskärm sett. Det finns en plåt som ska stämma överens med märkningen. Det lilla hjulet (vars märkning du bara ser om du tar bort remskivan) ska peka rakt upp.
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Kamrem Lada Samara?

Inlägg av Lenin »

En sak till: När du köper kamrem - kolla så att du får rätt modell. De tidigare hade halvmåneformad profil på tänderna på kuggremmen. De senare har mer kantiga tänder. Du borde ha den senare modellen. Kolla under huven på typskylten om din motor är en 2110-motor. Om det är det köper du inte kamrem till en Samara utan en Lada 2110.
Gummlan
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 jun 2010 00:26

Re: Kamrem Lada Samara?

Inlägg av Gummlan »

Tusen och åter tusen tack för ditt svar "Lenin"..Guld värt :D
Om jag får problem hoppas jag att jag får återkomma ;)
SmygeBosse
Inlägg: 130
Blev medlem: 09 apr 2010 16:15
Ort: Smygehamn
Kontakt:

Re: Kamrem Lada Samara?

Inlägg av SmygeBosse »

Hur gick det ? Fungerar allt som det ska nu?
Lada Niva 1,7i - 2010
Suzuki Grand Vitara V6A XL7 - 2002
Skriv svar