Förgasarfunderingar 2103 -77

Givetvis är Ladaägare som inte kör Niva välkomna att hänga här, detta är deras tråd.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Förgasarfunderingar 2103 -77

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Har en 2103-77 1500 S 9200 mil som gått konstigt, tog isär förgasaren , muttrarna i botten satt löst, packningen mellan spjällhuset och förgasaren var dåliga och luftmunstycket till sekundärspjället satt ovanför packningen... Hade alltså lossnat...

Kollade även munstyckena, var 150 båda luft munstyckena, till bränslet var det ett 130 till primär och 140 sekundär. Bytte till 112 primär och 150 sekundär...

Låter det vettigt?

Flottörnivån var okej, nu måste jag byta packningarna mellan spjällhuset och kolla alla avstånd på retardationsdämparna och allt jag läste om i verkstadshandboken från slutet på 70 -talet. Ganska bra böcker matreco gav ut...

Sen är det dax att kolla up Mac avgasreningen...

Några fler tips när jag ändå kollar förgasaren?
Sitter väl en likadan på Nivorna, eller har den EGR systemet?
Tacksam för svar och tips...

Hälsn Jan
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Förgasarfunderingar 2103 -77

Inlägg av Larsson »

Välkommen till vårt forum!

Här finns lite tips och trix....

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=248
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Förgasarfunderingar 2103 -77

Inlägg av Vazmannen »

Tackar, kikade lite på den länken, funderade lite över olika bestyckningar,,, Blir 112 bra som primär bränsle?

Dumt att öka till 150 sekundär bränsle?

Förgasarens om behandlades i trådenv ar med vakumstyrt sekundärport. här är det hedeligt mekaniskt...

Packningen mellan flottören och ovandelen så bra ut så jag bytte den inte, har dock ny om så behövs...

Tänke byta de runt bakelitpackningen mellan spjällhuset och förgsarhuset`.

Tänkte på emulsionsrören. d funkar inte med piprensare där?

Funderade även på om man behöver rengöra förgasaren när allt är rent och snyggt och filtret är rent? Sitter även ett extrafilter före pumpen...

Nä nu är det läggdax...

Ha det!

Hälsn Jan
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Förgasarfunderingar 2103 -77

Inlägg av Vazmannen »

Hej igen!

Ingen som har något tips ang bestyckningen av förgasaren?

Jag får göra ett försök att testa denna kombinationen...

Hälsn Jan
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Förgasarfunderingar 2103 -77

Inlägg av NivaMicke »

Vazmannen skrev:Hej igen!

Ingen som har något tips ang bestyckningen av förgasaren?

Jag får göra ett försök att testa denna kombinationen...

Hälsn Jan
Normalt sett får man öka bränslemängden nuförtiden på äldre bilar... Min gissning är att det "råkar" komma lite väl mycket E85 i den vanliga bensinen...
Testa oxå att ställa upp tändningen lite...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Förgasarfunderingar 2103 -77

Inlägg av Larsson »

Jag har 120 (prim) 150 (sek) på min bil, har tänkt öka till 160 på sek för att få lite bättre drag på full gas.

Men min motor är borrad till 1,7L och är lite lätt portad + Lada 1700 kamaxel så den är inte riktigt som en vanlig 216 (1600cc) motor.

Std. bestyckningen för din motor är 112 (prim) 150 (sek) och det borde funka rätt bra tycker jag.

Det är stor skillnad på "gången" i motorn om man har förgasaren i ordning....mot för om man INTE har det och den dra tjuvluft osv.

Se till att gasaren är i ordning......och sätt i 112/150 så borde den gå fint.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Förgasarfunderingar 2103 -77

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Tack för alla tips!

Har nu bytt packningen mellan spjäll och förgasarhus och gjort rent den... Enl boken från Matreco ska min bil ha både 130 prim och sekundär...

Tror 2107:an har 112 prim och 150 sekundär...

Min har en 1500 motor fast det sår 2106 på förgasaren så det borde stämma...

Det skiljer lite på bestyckningen på dessa förgasare vissa 1300 med egrventil har ända upp till 200 i prim munstycke...

Hoppas nu det inte finns några läckor i spjällaxlar och liknande, får testa med stargas sen...

Finns det spjällaxlar i större dimensioner att tillgå i sådant fall?

Går inte att sätta dit nån bussning?

Nä nu är det läggdax...

Ha det!

Hälsn Jan
Widmark
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 dec 2008 21:07

Re: Förgasarfunderingar 2103 -77

Inlägg av Widmark »

Jag har ett par av dedär 2106-förgasarna, och 130/140 är väl original-bestyckningen för 1500S-motorn (S:et är förgasaren, de andra hade den med vaakum-stryrt andra steg). Kolla munstycket i magnet-ventilen, det kan sittaigen och då får man konstig lågfart/tomgång. Kolla att magnetventilen funkar öht också. Om du är osäker så plocka ur munstycket ur magnetventilen och ta ur nålen, då är man säker på att det funkar. Själva ventil-funktionen är inte sådär kritisk, mest för att motorn inte ska glödtända när man slår av tändningen vid tomgång. Jag har kört utan nål i flera år eftersom munstycket bara pluggasigen för mig annars på E85 (jämrans färg!). Plocka ur emulsions-rören och kolla att det inte är grums i botten där de ska sitta. Jag brukar använda en liten träskruv för att få ur dem, de kan sitta hårt. Bara mässing i rören så var lite försiktig.

Jag vet inte om det är nån bra ide att minska primärmunstycket, varför vill du göra det?
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Förgasarfunderingar 2103 -77

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Fick tipset av Lindbergs bil att minska på primär, Tror 130 130 är std på bränsle. Men att öka till 150 på sekundär bränlse är väl ett plus?

Kan det inte funka med piprensare till emulsionsrören?

Men är det inget gojs i alla bränslefilter, är det då någon vits att göra rent emulsionsrören? Räcker inte att spruta i t.ex. bräkleen?

Hittade en till förgarare i garaget igår till en 1600DL likadan förgasare som i min fast bara gått 5000 mil...

Tackf ör tipsen...



Hälsn Jan
Widmark
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 dec 2008 21:07

Re: Förgasarfunderingar 2103 -77

Inlägg av Widmark »

Går bilen bra så är det troligen inget skräp i emulsionrören, men när du ändå har ur allt så brukar det inte vara särskilt mycket mer jobb att plocka ur dem o se hur det ser ut. Jag skulle plocka ur luft och bränsle och blåsa med tryckluft om jag ville försöka få rent runt emulsionsrör, men som sagt om bilen går bra så.

De enda siffror på den mekaniska 2106-förgasaren jag sett är 130/140 för bränsle för 1500-motorn. Det är också det som har funnits i de förgasare jag haft. Går bilen bra på 112/150 så varför inte, det är dock det som är standard på den senare förgasaren med vaacumstyrt andra steg. De är lite olika de två förgasarna, bla är det olika grovlek på "halsarna", det är inte bara manövreringen av andra steget som skiljer. Så jag tror inte man kan bara byta munstycken och tro att man får samma funktion på en äldre gasare, det är lite mer komplicerat än så.

Sätter du mindre bränslemunstycke på primärporten så får du magrare blandning upp till ungefär halvgas på den mekaniska förgasaren. På den senare med vaacum-styrningen så blir de lite annorlunda beroende på hur mycket vaacum som finns i insugningsröret för tillfället.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Förgasarfunderingar 2103 -77

Inlägg av Vazmannen »

Hej igen!

I boken står det 130 för både primär och sekundär.



Tog bort 122 munstycket till ett 130 på primär och 150 på sekundär.

Ska ut och testa imorgon...

Hälsn Jan
Skriv svar