Lada Samara

Givetvis är Ladaägare som inte kör Niva välkomna att hänga här, detta är deras tråd.
Dzffe
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2010 21:44

Lada Samara

Inlägg av Dzffe »

Hej. Har fått upp ögonen för en Lada Samara 87:a. Hur är dessa bilar? Har de några vanliga fel/brister som jag borde veta om? Rekommenderar ni dem? Dela med er av alla era erfarenheter om dessa bilar. MvH Dzffe
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Lada Samara

Inlägg av Vazmannen »

Helt klart köpläge, bra driftsäkerhet om än lite småkrångel...

Kolla bara att kamremmen och vattenpumpen är bytt...

Sen kan de rosta i bakre innerskärmar syns inifrån skuffen vid fjädertornen samt rost i balkar... Speciellt viktigt på bil med dragkrok...


På en 87:a slipper ju du den krångliga vgasreningen 89- 91 tror jag...

Bättre modell 92-94. 95 kom den med insprut...

Lycka till i jakten!

Hälsn Jan
Dzffe
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2010 21:44

Re: Lada Samara

Inlägg av Dzffe »

Vazmannen skrev:Helt klart köpläge, bra driftsäkerhet om än lite småkrångel...

Kolla bara att kamremmen och vattenpumpen är bytt...

Sen kan de rosta i bakre innerskärmar syns inifrån skuffen vid fjädertornen samt rost i balkar... Speciellt viktigt på bil med dragkrok...


På en 87:a slipper ju du den krångliga vgasreningen 89- 91 tror jag...

Bättre modell 92-94. 95 kom den med insprut...

Lycka till i jakten!

Hälsn Jan
Tack för den informationen. Hur är dem att skruva på? Lätt? Svårt? Hade nämligen tänkt mig en sån som förstabil. Har ju hört att Lada brukar ha en tendens att gå i sönder då och då ;) Är det lätt att få tag i reservdelar?
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Lada Samara

Inlägg av Lenin »

Samara är ovanligt enkla att skruva med och alla delar finns att köpa till låga priser. Perfekt förstabil för den som inte är rädd för att pyssla. Kolla damaskerna på yttre drivknutarna.
Dzffe
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2010 21:44

Re: Lada Samara

Inlägg av Dzffe »

Lenin skrev:Samara är ovanligt enkla att skruva med och alla delar finns att köpa till låga priser. Perfekt förstabil för den som inte är rädd för att pyssla. Kolla damaskerna på yttre drivknutarna.
Finns det något mer som jag borde tänka på? Vad brukar gå sönder? Vilka årsmodeller bör jag se upp för?
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Lada Samara

Inlägg av Lenin »

Utöver det som nämnts är det väl ingenting som är sämre (bortsett från materialet i inredningen) än på andra bilar. Bromsar kan behöva lite pyssel men det är ju inte unikt för Lada. Elfel kan dyka upp i säkringsboxen men den kan om man har tålamod lödas isär och repareras. Baklyktorna har lite taffliga kretskort men även dessa kan lagas. Växellådorna på Samara låter ofta rassliga men de är skapta på det viset. Kolla att växlarna synkar och att inga växlar tjuter mycket högre än andra. Om du kan välja så tycker jag att du ska välja en 87:a eller 88:a för att få en bil som du kan skruva med utan att riskera att förstöra katalysatorn när den inte går perfekt. Vill du hellre ha en nyare bil köper du en med insprutningsmotor. 1995(?) och nyare. 1300-motorn är riktigt slö. Leta rätt på en 1500. Med en 1500 behöver du inte få panik om kamremmen går av för ingenting pajar inuti motorn.
Dzffe
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2010 21:44

Re: Lada Samara

Inlägg av Dzffe »

Lenin skrev:Utöver det som nämnts är det väl ingenting som är sämre (bortsett från materialet i inredningen) än på andra bilar. Bromsar kan behöva lite pyssel men det är ju inte unikt för Lada. Elfel kan dyka upp i säkringsboxen men den kan om man har tålamod lödas isär och repareras. Baklyktorna har lite taffliga kretskort men även dessa kan lagas. Växellådorna på Samara låter ofta rassliga men de är skapta på det viset. Kolla att växlarna synkar och att inga växlar tjuter mycket högre än andra. Om du kan välja så tycker jag att du ska välja en 87:a eller 88:a för att få en bil som du kan skruva med utan att riskera att förstöra katalysatorn när den inte går perfekt. Vill du hellre ha en nyare bil köper du en med insprutningsmotor. 1995(?) och nyare. 1300-motorn är riktigt slö. Leta rätt på en 1500. Med en 1500 behöver du inte få panik om kamremmen går av för ingenting pajar inuti motorn.
Hur är materialet i inredningen dåligt då? Och hur är det möjligt att inget kan gå sönder? Hur fungerar bilar med katalysator som är äldre än 1995?
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Lada Samara

Inlägg av Vazmannen »

Just det med kamremmen är roligt eller inte...

Har en 1300i- 96 och på den kantrade vattenpumpen och nu är det ingen kompression i den 1 kg på ettans cyl och inget på de andra...

Trodde inte att pumpen kunde kantra...

1300i är en udda modell, tror det togs in cirka 5-6 bilar...

Inredningskvaliten är väl hyfsad men gillar inte sol... Dock gnisslar det lite och allt verkar inte sitta ihop men från a till b duger den...

Hälsn Jan
joones
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 aug 2010 21:37
Ort: Degerfors

Re: Lada Samara

Inlägg av joones »

Min svåger hade en Samara jag tror att det var en tidig 90talare. Den fick ett ganska mystiskt problem (troligen inte samara relaterat) men plöstligt en dag så vägrade den att starta. Från att ha fungerat utan problem ena stunden till helt död nästa. Det var överslag i fördelaren. Locket var ok och rotorn såg ok ut men av någon anledning så jordade rotorn ner gnistan i rotoraxeln i stället för att fördela. Då var bilen kanske två år gammal.

Som sagt troligen inte samara relaterat men jag kom att tänka på det.
Dzffe
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2010 21:44

Re: Lada Samara

Inlägg av Dzffe »

Off topic, men finns dessa bilar tillgängliga att köpa nya? Då menar jag inte bara i Sverige utan även t.ex Ryssland. Om det går, till vilket pris?
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Lada Samara

Inlägg av Lenin »

Spritt ny Samara kan köpas. Kolla här: http://www.lada-auto.ru/ Surfa runt lite på den sidan så kanske du även hittar en prislista.
Dzffe
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2010 21:44

Re: Lada Samara

Inlägg av Dzffe »

Lenin skrev:Spritt ny Samara kan köpas. Kolla här: http://www.lada-auto.ru/ Surfa runt lite på den sidan så kanske du även hittar en prislista.
Tack för hjälpen! Priset var från 47.000SEK.
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Lada Samara

Inlägg av Markus Almroth »

Hehe. finns den 4wd? :-)

47 lök ÄR billigt :-)

/M
Dzffe
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2010 21:44

Re: Lada Samara

Inlägg av Dzffe »

Markus Almroth skrev:Hehe. finns den 4wd? :-)

47 lök ÄR billigt :-)

/M
Vet jag inte har ej kollat så noga :P

Ja visst är det, dock vet jag ej hur mycket bil man får för pengarna :lol:
ASS650
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 nov 2010 17:47

Re: Lada Samara

Inlägg av ASS650 »

Har en Samara 2108 i garaget. Nu har startmotorn börjat rassla när jag ska starta och drar inte runt motorn. Batteriet är väl inte jättebra , kan det vara det eller blir det ofta fel på startmotorn.
Är någon intresserad av den , för övrigt i bra skick. Skulle hellre vilja ha en vanlig gammal WAZ med kamkedja , det är ju rem på Samaran.
Åke
Skriv svar