Finn ett fel
Finn ett fel
Kanske inte så konstigt att det var dålig kompression på den cylindern. Frågan är nu om man ska orka bry sig om att laga eller helt sonika skrota aset...
Re: Finn ett fel
Oj!
Laga! Laga! Laga!
Laga! Laga! Laga!
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 21 jul 2009 18:54
- Ort: Lindesberg
Re: Finn ett fel
Hittade en ventil som såg precis likadan ut vid renoveringen på min Niva också, var bara att byta och slipa in så vart det kompression igen.
Från 0kg komp till 12,5kg, man märkte skillnaden ganska tydligt
Min röst ligger såklart på renovering!
Från 0kg komp till 12,5kg, man märkte skillnaden ganska tydligt
Min röst ligger såklart på renovering!
Re: Finn ett fel
Man ska orka också...
Motorn är ju såpass gammal att den egentligen är för blyad bensin. Bäst vore väl att byta säten också så man får de härdade varianterna för blyfritt.
Motorn är ju såpass gammal att den egentligen är för blyad bensin. Bäst vore väl att byta säten också så man får de härdade varianterna för blyfritt.
Re: Finn ett fel
Ops, men det är klart du ska laga, har själv slaktat lite reservdelsbil idag och jag tror att jag vinner med en startmotor som är kluven av en vevstake , det är motorras det!
Belvedere -59, vilande projekt
Kleinbus -77, gul och fin
Niva -80 (-79), på bättringsvägen
Många Mc i olika stadier
Kleinbus -77, gul och fin
Niva -80 (-79), på bättringsvägen
Många Mc i olika stadier
Re: Finn ett fel
Di vinner i alla fall bilklassen...E4a skrev:Ops, men det är klart du ska laga, har själv slaktat lite reservdelsbil idag och jag tror att jag vinner med en startmotor som är kluven av en vevstake , det är motorras det!
Jag känner en gubbe som tog sig an en traktormotor (Bolinder 1054) där ungefär samma sak hänt. Lilländen på en vevstake hade gått sönder och gått ut rakt genom blocket och tagit en bit av kamaxeln med sig. Kompisarna slog vad med honom om en resa till Thailand om att han inte kunde få den att gå igen. Det här var på den tiden innan thailandsresor var sånt som var och en gjorde, på den tiden kostade det 20 papp. Men Hasse som han heter är både tekniskt skicklig och envis. Det tog ett tag, men sen hade han transformerat den från början fyrcylindriga motorn till en encylindrig genom att helt enkelt kapa bort de tre bakre cylindrarna. och sen få ihop det hela Det var trean som gett upp. och tagit med sig tvåan och fyran i fördärvet. Jag har sett motorn gå vid ett flertal tillfällen, men han säger att att han inte skulle ge sig på att göra om operationen... Fast han hade kul i Thailand!
Träsktroll wannabe
-
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
- Ort: Granhultsås
Re: Finn ett fel
Ja, det där vinner du iallafall över min sprukna topp! På tal om sprucken topp, så har jag en uppsättning ventiler, fjädrar å knaster
om det kan vara av intresse? Det är klart du ska laga, det är ju varken kostsamt eller omständigt!
om det kan vara av intresse? Det är klart du ska laga, det är ju varken kostsamt eller omständigt!
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Re: Finn ett fel
Jag har en gammal++ extratopp liggande som jag tänkt göra nåt kul med, det kanske kan bli av nudå.
Re: Finn ett fel
Det blev av också. I helgen som var lyckades jag tillslut fåihop alltihop. Det krånglade lite med kamaxellagerhuset, toppen hade lite dåliga gängor där för pinn-bultarna. Men skam den som ger sig, insatsgängor är min vän. Verkade få märkbart bättre oljetryck efter bytet, det kändes lite underligt för jag såg ingen indikation på att det läckt nånting i topp-packningen. Bytte iofs både topp och kamaxellagerhus, kan kanske ha någon betydelse? Nå, oljetrycksmätaren är en billig skitsak ifrån Biltema, så att den visar rätt jämt är väl inte sådär jättesäkert alltid. Jag skulle vilja ha en riktig oljetrycksmätare som de har på verkstäder, men lite för dyrt nu.
Ventiltätningarna i toppen jag plockade av var helt slut. Påminde mer om äggskal än om gummi. De nya hade rätt tight passning, man fick ta i en del för att få fast dem. Men nu luktar inte bilen bränd olja efter en start. Alltid något
Här finns en liten suddig och skakig video med ärke-kasst ljud ifrån första starten. Hare mobilkamera
http://hem.bredband.net/martwidm/pic/iliveagain.avi
Ventiltätningarna i toppen jag plockade av var helt slut. Påminde mer om äggskal än om gummi. De nya hade rätt tight passning, man fick ta i en del för att få fast dem. Men nu luktar inte bilen bränd olja efter en start. Alltid något
Här finns en liten suddig och skakig video med ärke-kasst ljud ifrån första starten. Hare mobilkamera
http://hem.bredband.net/martwidm/pic/iliveagain.avi