Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!

Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav Christer Nivagorskij » 21 dec 2008 22:59

Jahopp, tur att det blev ett nytt forum så man får starta om med sina planer.
Som jag hade tänkt så skulle bilen redan varit klar våren -08, men fingrarna har nog suttit alldeles för djupt i en kroppsdel, så det har gått "lite trögt". :roll:
Så nu vågar jag inte sätta några nya mål, men den SKA bli en militärniva a´la svenska försvaret!

Här kommer storyn om min tokrostiga Niva av årsmodell -97.
Bild
Ovan är en bild på den nyinköpta Nivan i juli -07 med en ägare bakom ratten och helt original, förutom som det senare visade sig att den var utrustad med ihopkopplade avluftningsslangar på bensintanken vilket resulterat i russintank på ca 15 liter. Även förarstolen var höjd pga. kort fru, men den är tillbaka i sitt originalläge nu. Det satt ryssdäck på den också, vilket jag förmodar är däcken som suttit på sedan den var ny. Den hårda ryska gummi/plast-blandningen verkar hålla länge.

Det första som gjordes var att byta oljorna i den, och nu när jag skriver kommer jag på att jag fortfarande inte bytt oljan i växellådan och mellanväxeln. :oops:

Jag klipper in mina mekrapporter från gamla forumet nedan.
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Användarvisningsbild
Christer Nivagorskij
 
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 22:17
Ort: Sundsvall

Re: Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav Christer Nivagorskij » 21 dec 2008 23:16

Tänkte avlägga en liten mekrapport efter helgens bravader, tillika min första omvårdnad av Nivan.
Men det märks verkligen att den är vänlig mot en hobbymekare som mig.
Lätt att få bort saker och ting, och det gillas!

Har justerat kamkedjan, bytt tändstift, luftfilter, oljefilter samt bytt olja i motorn, framaxeln och bakaxeln. En liten provkörning visade att den var mycket rappare i motorn, så den har nog haft lite jobbigt att andas. Så nu får jag hoppas att HC-värdet gått till sig också till återbesöket.

Oljan i lådan och mellandiffen ska bytas också, men det blir nog på lyften på OK samtidigt som jag tänkte prova att justera kopplingsspelet.

Det gick alla tiders med den där lavemangssprutan, men det gick rätt trögt med oljan i den. Så man fick ju öva armmusklerna lite också...
Bild

Även de där pallbockarna från Biltema fungerade kalas! Det blev rejält högt även för en sådan som jag med kagge!
Bild

Utöver detta har jag slitit ur stereon och rensat rejält bland kablar och antennkontakter. Rengjort spolarvätskebehållaren och bytt spolarslang (den från Biltema passade kalas!). Bytt aluminiumslangen för förvärmingen. Skruvat bort signalhornet som var så rostigt och fult (har köpt ett nytt som jag målat svart, som ska monterats när det torkat). Monterat bort motorerna till strålkastartorkarna.

Japp, det var allt för denna gång. Men det är mycket kvar... to be continued...

Blev även lite förvånad att det satt en skyddsplåt under bilen. Har ju följt tråden om att bygga en skyddsplåt tidigare, vilket jag också tänkte göra. Men lite slipning och färg så kanske det här blir bra också. Den var rejält tung och kraftig i alla fall. Inga fuskgrejor det här inte. Och jaa, det är en bil från 1997...
Bild

Har också haft problem med spänningsfall vid start, då den tidigare ägaren monterat en batteribrytare i facket under handskfacket, med 16 mm2 kablar fram och tillbaka på plussidan. Såg en bild i forumet på någon som monterat brytare i handskfacket istället. Så jag flyttade upp den och gjorde om alla kablar vid batteriet. Nu blir det MYCKET kortare ledningsväg för strömmen och jag köpte en 70 mm2 kabel och satte brytaren på minussidan istället och vände på batteriet. Naturligtvis var ju jordkabeln man skulle ha, slut på Biltema - så det fick bli en röd pluskabel med svart eltejp på istället (om ni undrar varför kabeln är lindad). Tyckte det blev en stor skillnad, men jag är inte riktigt nöjd. Skulle nog önska lite rappare startmotor ändå, men det fungerar ju. Vilket man kanske får vara nöjd med.
Bild

Har även lärt mig mera tips på forumet. Tog lite siliconslang så inte reservdäcket ska bli mer skadat än det redan blivit.
Bild

Utöver detta har jag slitit ur stereon och rensat rejält bland kablar och antennkontakter. Rengjort spolarvätskebehållaren och bytt spolarslang (den från Biltema passade kalas!). Bytt aluminiumslangen för förvärmingen. Skruvat bort signalhornet som var så rostigt och fult (har köpt ett nytt som jag målat svart, som ska monterats när det torkat). Monterat bort motorerna till strålkastartorkarna.

Japp, det var allt för denna gång. Men det är mycket kvar... to be continued...
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Användarvisningsbild
Christer Nivagorskij
 
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 22:17
Ort: Sundsvall

Re: Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav Christer Nivagorskij » 21 dec 2008 23:23

Helgen har ägnats åt rostlagning i de bakre regionerna som farbrorn på besiktningen tyckte jag skulle göra. Och då menar jag HELA HELGEN. Jädrans vad det tar tid!

Iofs. tog det halva lördagen att bara få bort dragkrok och kofångare.
De skruvarna hade rostat fast för gott kan man säga. En mutter fastnade så fint i hylsan så det blev ett besök på Biltema för att köpa en ny 16mm hylsa. Två av bultarna gick av då muskelkraften utnyttjades.
Bild

Visst såg det rostigt ut innan kofångaren åkte bort också, men nu fick man chans att skåda förödelsen på nära håll.
Bild

Bild
Man kan inte gissa att detta är en bil från -97 i alla fall...

Bild

Man är ju inte proffs på att svetsa direkt. Detta är första bilen man ger sig på i denna omfattning. Hela botten hade ju rostat sönder, så jag svetsade dit en rejäl fyrkantsprofil på 60x60mm i hela nederkanten. Sedan är det lagat och lappat med plåtbitar. Tänkte bara spackla och måla över detta sedan. Tur kofångaren sitter över och döljer det mesta. Men projektet är ju inte tänkt att bli en originalrenovering direkt. Den ska ju målas i kronans matta färger sedan. Så lite plåtskavanker bjuder jag på. Huvudsaken det inte är rost och hål i alla fall.
Bild

Bakdelen är nu grundmålad och nästa projekt är spackling och sedan ska kofångaren/dragkroken få sig en omgång. Min tanke är att göra denna del av bakdelen färdig, så jag slipper skruva bort kofångaren igen. Måste fixa nya lååånga bultar i rostfritt också. Slut.
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Användarvisningsbild
Christer Nivagorskij
 
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 22:17
Ort: Sundsvall

Re: Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav Christer Nivagorskij » 21 dec 2008 23:29

Så kommer dagens mekrapport från Nivagorskij-garaget.

Har ju en grej kvar att fixa innan återbesöket på Bilprovningen. Vänster frambroms ligger på. Monterade bort bromsoket och tänkte smörja lite, men tjena... jag blir så trött. Ena gummidamasken satt inte alls på plats och jag vågar bara gissa hur mycket gravrost det är på den kolven. Det kan väl inte ens vara lönt att prova att renovera?

Få se vad de säger, annars blir det nog nytt bromsok också. Samt bromsoljebyte som knappast är gjort någonsin! Problemet är att ALLT är så tokrostigt, så man åker säkert på att byta bromsslangarna också, och då ska man lossa dem mot rören, så då får man väl byta rören också... never ending story...
Bild

När man ser fjäderbenet vill man bara grina. Man kanske inte skulle köpt en så rostig bil... lätt att vara efterklok.
Vågar bara gissa hur svårt det kommer bli att försöka lossa på bultar och få bort grejorna. Det måste väl vara rondell som gäller om en bult ska bort, eller?
Bild

Men sedan blev det roligare igen. Då jag varit på OK och hämtat mitt postpaket med Nivagodis.
Bild

Komplett med lampa och allt. Och det var ju tur, för lampsockeln på mina sidoblinkers bestod mestadels av smulor.
Så de traditionella före och efter bilderna. Jag tyckte det blev riktigt snyggt. För de är ju de små detaljerna som gör helheten, trots att bilen är full i rost!
BildBild

Jahopp, det var allt för idag. Och nu är det tänkt att göra ett nytt försök på Bilprovningen, trots att bromsen ligger på lite granna. Men har man kört en kilometer så rullar den lätt igen. Så min plan är att placera Nivan i besiktningshallen utan att ha bromsat på 2 kilometer!
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Användarvisningsbild
Christer Nivagorskij
 
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 22:17
Ort: Sundsvall

Re: Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav Christer Nivagorskij » 21 dec 2008 23:33

Nu får man nästan skämmas... för här har det inte hänt mycket.
Inte mycket alls, eller ingenting om man ska vara ärlig.

Har dock monterat på sommardäcken idag. Så nu måste nog hörselkåpor inhandlas också. Men jäklar vad stiligt det blev med ryskt originalmönster modell grovt.

Bild

Bild

Bild
"The Nivagorskij has landed..."

Har förresten invigt Clas Ohlson-svetsen idag, som jag köpte för ett tag sedan...
Uttaget vid dragkroken har rostat bort och har hängt i sladden långt innan snön kom.
Nu sitter den fast igen!
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Användarvisningsbild
Christer Nivagorskij
 
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 22:17
Ort: Sundsvall

Re: Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav ahlberg » 21 dec 2008 23:41

En tråd väl värd att flytta över! *tummen upp*
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4887
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav Klas » 22 dec 2008 10:50

Ångestladdade bilder med all rost.

Våtblästrade min egen -97:a under decembers första helger och inser att det var ett litet jobb. Resultatet med rostfritt underrede och hjulhus känns desto bättre.

Lycka till, ser fram emot att följa ditt projekt.
Klas
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 dec 2008 22:05
Ort: Yngsjö

Re: Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav Christer Nivagorskij » 27 dec 2008 13:40

Jaa, det var de gamla mekrapporterna. Men efter dessa har det stått ordentligt still! :?
Slirande koppling har jag kört med i snart ett år. Jobbar med ångesten av att försöka byta koppling...

Det roliga är att nu är (nästan) allt fixat med de militära tillbehören, dvs. bara kronmärkt materiel såsom:

- Jeepdunk med fordonshållare x 2
- Komplett mörkerbelysning, fram/bak
- Kronskyltar att ha i framrutan
- Skylthållare (för förbandsskyltar) fram/bak
- Högantenn 1
- Antennfästen och spröt (ca 1,90m höga) x 4
- Fordonsantenn 1K
- Antennanpassningsenhet till Antenn 537
- Telegrafinyckel (grön), funderar att sätta den på instrumentbrädan.
- Kamouflagenät
- Yxa (grön)
- Grävspade (grön så klart!)
- Låsbar trälåda (grön, vad annars?), att kunna ha på taket.
- Mattgrön färg, radar och IR-dämpande ( = toktung och tokgiftig)

Det som är kvar är att göra en egen militär registreringsskylt. Gul text på svart bakgrund.
Sedan ska safariräcket byggas så jag får plats med alla prylar och antenner.

Skadad? Javisst! :lol:
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Användarvisningsbild
Christer Nivagorskij
 
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 22:17
Ort: Sundsvall

Re: Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav hezzin » 27 dec 2008 14:56

Christer, jag anser att du är högst normalt funtad, och ser med spänning fram emot militäriseringen av världens främsta 4wd-bil. Min gamla lever ju ett stillsammare liv som jaktkärra långt upp i norr nu har jag hört... Men jag letar för fullt efter ett nytt projekt.
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Användarvisningsbild
hezzin
 
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 23:24
Ort: Sandviken

Re: Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav Christer Nivagorskij » 25 jan 2009 23:15

Så har en helg på rygg under Nivan passerat.
Fick hjälp av en arbetskompis (tack för hjälpen Anders!) med att fixa min anmärkning på bilprovningen - byta kopplingen.
Och tack Markus Almroth för lånet av centreringsverktyget!

Tänkte sätta bilen på lastpallar, men blev rådd att använda pallbockar istället så hjulen skulle kunna snurras. Men de jag hade kändes alldeles för veka, så det blev lastpallar istället ändå, och det går ju kalas när man har en truck tillhands på jobbet.
Bild

Det blev en väldigt hög och bra arbetshöjd och stabilt som sjutton.
Bild
Bild

Lite väl högt för att få ner lådan med domkraften, så vi tog ett lyftbord istället som blev kalas!
Bild

Jag har kört med slirande koppling väldigt länge, vilket tydligt syntes på svänghjul och det som fanns kvar av lamellen. :roll:
Bild
Bild

Allt gick bra tills fjädern som håller urtrampningslagret gick sönder när den skulle demonteras.
Förmodligen var det en spricka i den, då brottet såg lite konstigt ut.
Vi satt i en hyffsad knipa och vart får man tag på en ny fjäder på en lördag eftermiddag!? :?
Vi provade att svetsa ihop fjädern utan framgång, så det blev att smida till en ny i sann Niva-anda.
Ett te-ställ (te = alltså Lipton, Twinings :D ) visade sig inneha rätt tjocklek och ämne. Den spände fin fint när den monterades.
Bild

Förmodligen berodde min dåliga koppling delvis eller helt på urtrampningslagret som gick enormt trögt på axeln. Kanske därför fjädern mattats ut också. Det nya urtrampningslagret löpte VÄLDIGT lätt, helt utan motstånd om man jämförde med det gamla.
Kopplingscylindern var också dålig. Kopplingspedalen stannade nedtryckt om man stått och frikopplat en stund. Oljan i behållaren var också kolsvart vilket tyder på rost i cylindern enligt er forumkamrater.

Behållare, slang, kopplingscylinder, slang, slavcylinder byttes därför. Enda delen som inte byttes var röret, men det rostsmittade innehållet spolades ur med ny fräsch bromsvätska. Att lufta kopplingssystemet var dock lite bökigt, då det var mycket luft i systemet. Det tog en bra stund innan det blev något motstånd i pedalen...
Bild
Bild

I övrigt byttes packbox på utgående axel från motorn samt byte av olja i fördelnings- och växellådan. Tidigare i veckan byttes ventilkåpspackningen också. Den låg bakom en massa oljedreggel verkade det som. Dagen avslutades med att byta en trasig fönstervev av rysk bakelitvariant till en "modern" förstärkt stålvariant.
Bild

Så till veckan blir det en tur till besiktningen för att stolt visa upp Nivagorskij's nya kopplingsförmåga och jäklar - det känns som en helt ny bil! Och nu går det fin fint att sladda i snöovädret också! :D
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Användarvisningsbild
Christer Nivagorskij
 
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 22:17
Ort: Sundsvall

Re: Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav Christer Nivagorskij » 07 jun 2009 22:24

Jodu sörrö så att... nu börjar det hända grejor med projektet. :shock:
Det är långt ifrån färdigt, men här kommer några bilder från dagen.

Bild

Bytt skylten på bakluckan till något med lite mera känsla. :D
Bild

Svetsar just nu på denna korg.
Bild

To be continued...
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Användarvisningsbild
Christer Nivagorskij
 
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 22:17
Ort: Sundsvall

Re: Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav ahlberg » 07 jun 2009 22:29

Snyggt! Går några meter profilrör till korgen, väl?
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4887
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav Christer Nivagorskij » 07 jun 2009 22:37

Jaa jösses! Nu börjar man förstå varför färdiga korgar är så dyra. För det tar ju massor med tid att bara svetsa och putsa med rondellen också. 22,3 meter är köpt för 1300:-
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Användarvisningsbild
Christer Nivagorskij
 
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 22:17
Ort: Sundsvall

Re: Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav ahlberg » 07 jun 2009 23:26

Man inser inte hur mycket det går åt... Skulle byta rost till Webergrillen i våras (gallret i botten), hittade ingen som sålde till min lilla 47 cm Compact-modell så jag köpte en längde 5 mm rundjärn för att svetsa själv. 6 meter - det måste ju räcka till ett par tre galler, väl?

Nä..

Blev ganska precis ett galler... med nån centimeters marginal... så mycket för det ögonmåttet..

Kommer oosökt att tänka på: http://www.funpartytricks.com/beer_glass_circumference.html
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4887
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Långprojekt: Nivagorskij goes Army

Inläggav Kalkyl » 12 jun 2009 09:12

Grattis Christer. Det är precis sådana här projekt gillar jag. Ska bara bygga färdigt min "tchugga sugga" ;) . Sedan ska det bli ett nivaprojekt som heter duga. Då ska verkstan döpas om till ZAP (Zavod Automoblinji Pauli) :D . Jag följer med nöje din byggtråd. Keep up the good work.
Kalkyl
Senast redigerad av Kalkyl 12 jun 2009 09:23, redigerad totalt 1 gång.
Kalkyl
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 08 apr 2009 09:51
Ort: High Chaparral

Nästa

Återgå till Våra bilar och projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst