Homegrown Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Kul att du är tillbaka PevAB lite fler turbo nördar.
Jodå jag har försökt ligga i när kroppen funkat.Kommer att bestycka om förgasaren efter behov.Tänkte försöka få den bes först sen bygga catch tank med pump och soppatrycksreg samt retur till tanken.

Lite vad som hänt idag!
Bild
Fick lov att göra om justerskruvarna då M4-orna var för långa så att dom tog i insuget på fullgas.Bort med armen på spjällaxeln så gängade jag std M5 så att det går att justera utan konra muttrar.Justera in tomgång igen kolla hur mycket jag kunde korta skruvarna och ändå ha justermån.Ur med skuven justera längden tillbaka fixa tomgång.Sen prova fullgas så tar det fortfarande i lite i 2a cylinderns insugningsrör.Fram med roterande filen och bort med lite material så löste det sig 8-)

Dags för provkörning i med G-techen och testa.Skall enligt boken göra 0-100 på 23 sek :roll: Med lite spiktendens blev det 0-100km/h på 17.6sek :shock: Kändes som 35 sek
402m på dryga 20s och 108km/h i slutfart, som en trimmad moppe :lol:
Bytte även motorcraft stiften då den gick på 3 burkar till och från så nu sitter det äckliga Equem stift som kom med vi köpet.Alla fyra nu i alla fall 8-)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Homegrown Niva

Inlägg av ahlberg »

Vill du ha ut effekt, glöm originalkammen...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av PevAB »

Finns det laddtryck och mycket vilja är 0-100 på runt 10sek inga problem. hehe.

Jag hade satt dit en turbo med väldigt litet avgashus för att få laddtryck redan nere runt 1200-1500rpm.
Det är där du vill ha effekten om inte ännu lägre.

Någon sprinter med stora offroaddäck kanske det inte kommer bli.
Att åka snabbare än 90-100 är väldigt spännande redan utan turbo.

med mina INSA-puckar toppar jag ut strax över 100-110. hehe.

med soppaåtgång runt 1.5liter/mil som tack för mina tappra försök.

Nä, nivan trivs bäst i skogen och vackra landsvägar med 70-skyltar.

Däremot skulle jag gärna haft 0.5bars laddtryck tillgängligt vid tomgångskörning med mina 235/75/15.

En turbodiesel under huven hade varit mycket mysigt!
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Jadu Ahlberg det är nog så det är men jag kommer att börja med att krana på lite laddtryck för att se vad som händer med registret i maskin vissa svarar bra och andra skitbra.anläggningen som sådan har potential på ca 200hk men för att nå dit måste man nog köra elakre kam etc.
Känns fortfarande lite avlägset då det är ständigt nya grejer som måste fixas.Alltid undrat varför instumentbrädan varit så illa åtgången av solen men svaret är nog att någon tagit ut instrumenteringen utan tipps från Ahlberg.När jag ändå var under bilen så kollade jag lite mer på främre kardan och den sitter ett halv varv fel på splinesen , så det känns som man ständigt har nya grejer att fixa.

Enligt G-techen så utvecklar den hela 37.5kW på driven :oops: orginal rovan skall ha 56kW din.

Målet är 0-100 på 8sek så att man kan piska lite blekare bilar i alla fall.
Tycker att väghållningen är helt ok har tex främre krängaren kvar och justa dämpare runt om.Måste kolla huvudbromscylindern igen tror jag främre kretsen verkar läcka ibland.
Gillar att smiska grusväg (även asfalt) och ändå ha jättebra terrängegenskaper är än så länge ingen som gillar lerhål och vadning.tycker det är just att gå och reca
en väg och sen köra.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Satt och kollade lite i G-techen hade nogra repor med turbo porsche sparade.

Niva / Porschen
0-100 17.2s / 4.4s
402m 20.2s/106.7km/h / 11.7s/200.46km/h
22,7 sek acc 110.5km/h / 286km/h

Ja vad säger man Vem är kung i skogen Älgen! 8-)
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Förberett lite för byta av hastighetsmätarwire som jag körde bort i skogen innan plåtjobbet.
Med instruktion från Ahlberg så var det lätt att få loss intrumenterings huset.Wiren var lätt att få dit men lyckades släcka ned alla instument och lampor troligen någon väsentlig kabel som åkt av :evil:
Så istället för att allt utom hastighetsmätaren funkar så är det nu precis tvärt om :cry:
Bild
I samband med bytet så kollade jag främre kardan glapp i splines och felaktigt monterad med vinkelfel mellan knutarna.Nya knutkors var det i alla fall.
Bild
Killen som bytte korsen hade nog hört att det var viktigt att inte kardan blev ihopsatt likadant igen men märkte upp alla medbringare. så kardan sitter med uppmärkta körnslag på med bringarna men ett halv varv fel på spinesen :lol:
Splinesen gjordes rent från sand och lera sen blev det nytt fett och återmontering.
Dags att ta itu med instumenteringen, då ringde farsan och behövde hjälp i utbyte mot lunch.Lika bra att ta Nivan på en liten provkörning i skogen hans.
Bild
Efter meck med skogs kran vinschen så blev det lunch, sen ut i skogen. Med nya fuggen tuggar den runt fint på tomgång och accpumpen gör att det finns kraft direkt om man vinklar tån lite (skönt att slippa flatspots och kängeruhopp som min gamla CCCP orsakade).
Naturligtvis tog batteriet i kameran slut när jag skulle dokumentera lite terräng körning, så enda bilden från dagens övningar är när kameran stänger ner :roll:
Körningen funkade riktigt bra i alla fall men man skulle vilja ha lite hasplåtar till motor och fördelningslåda så att man kan gå loss lite hårdare över stock och sten.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Homegrown Niva

Inlägg av ahlberg »

Homegrown skrev: Bild
l
Bild

Veckans sämsta igen - extra plus för nyskapande med det halvstängda linsskyddet!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Tackar för dom fina utmärkelserna 8-)
Elfelet i instumenteringen visade sig vara en säkring som gått trots att Minuspolen var av vid hastighetsmätarwire bytet, bra med lätta fel ;)
Bild
Försökt fortsätta städa elen men det går lite trögt då mycket verkar hem kopplat (svårt att veta om det är fabriks eller hempul då allt ser ut som hempul :lol: ).
Någon som kanske kan hjälpa mig med brytare från choken till varningsblinker.
Choke, Belysning,Bakrutevärmare?????(stömkabeln som går till bakrutan finns inte med i brytaren),fläkten.Första i konsolen?????,andra i konsolen även den bakrutevärmare symbol draget med högtalar kabel! ner vid växelspaksgenomföringen och till kontroll lampan efter cigg uttaget.

Hoppas på lite assistans om det är fabriks :roll:

Bild
Någon som vet funktionerna på dom här, och om man kan rationallisera bort ngt :?:

Bild
Täckte fixa till ratten också då den sitter typ 15 grader fel om man kör rakt fram, lite irriterande men ingen stor grej.
Lossade muttern med mutterpickan, liten knyck och ratten gjorde inte tillstymmelse till att lossna :x hämtade stora avdragaren och förspännde så att det var tendens till att ratten deformeras, lätt knack på avdragaren men ingen tendens till att lossna :evil:
På med WD40och sen skruvade jag ihop skiten igen.

Öppnade fördelaren för första gången HEHE såg inte riktigt ut som man är van men alla sätt är bra utom dom dåliga.Brytarspetsara hade loppa och grop så nya spetsar och en konding skulle nog behövas.Planfilade spetsarna och satte dom 0.4mm.Smorde upp alla delar i fördelaren men fortfarande så verkar det som om returfjädrarna till tändförställningen var i svagase laget (borde väl gå lätt tillbaka till stoppet?).
Blev ingen märkbar skillnad.
Skall kolla lite på tryckrör etc till turbon 8-)
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Har letat runt lite i hyllorna efter passande rör och slang till tryckrör.Hittade en hel del användbart.Då motorn rör sig en del på kuddarna vid gas och motorbroms så måste en del flex tillåtas i tryckrören.
Bild
Övre 90 gradaren i gummi kommer från Volvo 740 turbo (om jag minns rätt) och den nedre långa slangen har en inbyggd stålspiral så att den inte skall sugas ihop vid gaspådrag innan turbon laddar (bildas vaccum i systemet och en vanlig slangsuger ihop med o luftflöde som resultat).
Bild
Kapade till en vinkel på ca 30 grader från ett gammalt tryckrör så att tvärsnittet slang-strut plenum blir komplett.

Har vart på innebandy slutspel med yngsta grabben och dom vann semifinalen ikväll så i morron är det till att vara i Uppsala 0815 för final och det är sommartid och allt 8-)
GHooST
Inlägg: 172
Blev medlem: 22 dec 2011 15:29
Ort: Sveg,Härjedalen
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av GHooST »

På din fråga att plocka bort relän dom på innerskärmen är nr:3 & Nr:7
Bild
NIVA 1987
Toyota Starlet-1997
Cadillac Srx-2005
Amc Matador-X-1975
Valmet 502-1974
Polaris Sks 800-2016
Polaris Rush Pro-R 2012
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Tackar för ritning på laddningen!
Lite följdfrågor:
Nr7 endafunktion är att få laddlampampan att lysa (styr inte laddning i övrigt)?
Med en generator med innbyggd regulator skall båda (Nr4 o 7)kunna rationaliseras bort samt fixa ladd lampan med diod?

Igår blev det innebandydag och yngsta grabbens lag vann slutspelet så det var ett gäng nöjda grabbar igår 8-)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Homegrown Niva

Inlägg av ahlberg »

Här finns lite guider om laddning som jag skrev en gång..
viewtopic.php?f=7&t=110&sid=271724d03a3 ... 99d3849cb5
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Städat lite virrvarr i elen.
Lite Harry i Jönsonligan "så tar vi den gubben till den gubben också den gubben till den gubben" :roll:
Bild
Av någon anledning så har man kopplat förbi backljuskontakten (kanske är trasig eller att man vill ha lite grundbelysning),låter det vara så även fortsättningsvis men istället för att ha sockerbit ovan lådan och köra högtalarkabel med strömtjuv genom växelspaksgenomföringen så rationalliserar vi bort alla genomföringar (orginal och tveksamme eftermonterade) och kör direkt till brytaren.
Bild
Före :(
Bild
Efter ;)
Bild
Kablar med rullkrimpskor och strömtjuv till varningslampan förberedda med krympslang.
Bild
Efter lite värmepicka 8-)

Någon som vet vad den svarta runda knappen längst till vänster på konsolen styr Bild 2
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Homegrown Niva

Inlägg av ahlberg »

Instrumentbelysning
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

ahlberg skrev:Instrumentbelysning
Inte den knappen jag menar utan den sitter längst till vänster på konsolen.
Bild
Svarta längst till vänster :?:
Här är det kopplat som det var tänkt från början dvs stöm till kontollampan när backlamporna lyser och inte som det blev kopplat av ngt klantarsle :oops: med ständig spänning + till lampan :roll: Jaja nu ere rätt i alla fall.
Skriv svar