Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Adress till min "leverantör": http://stores.ebay.de/CARS-UND-PARTS-SHOP
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Vårstädning!
225/65-16
Billig klädsel...
225/65-16
Billig klädsel...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Ser riktigt fin ut
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
På långt håll och med dålig syn...
Nåja, idag var den på arbetsdag i Hästveda.. gick sådär...
Efter ett par timmar, när jag skulle flytta den - klickar bara startmotorn? Kollar lite i maskinrummet, fläktremmen är slak och det ligger gummifnas överallt. Hmm... ungersk fläktrem? Självförintande? Gick inte igång ens med startkablar.. annat fel? Starten? Fick bogsera igång den...
Dessutom är det något spök med laddningen.. och blinkern. Och det har något samband. Laddningslampan slocknar inte, trots att generatorn lämna runt 13 volt. OCh blinkern går hypersnabbt.. men bara när laddningslampan lyser.
Dessutom, när startmotorn går så lyser lampan för bromsvätska...
Spännande!
Testade att koppla 12V direkt till solenoiden, klick, klick.
Rev loss starten - testade att köra med startkablar - funkade!
Kollade kolen och bytte ett som såg lite kort ut.
I med skiten igen, och det verkar funka. Skumt.
Bytte till en annan Iskra-generator - samma resultat, blygsam laddning och tänd laddlampa.
Bytte till en bättre beg Biltema 80A, samma.
Mätt med voltmeter kors och tvärs i maskinrummet. Inga spänningsfall, Ca 13 volt utspänning.
Tips?
Edit: Vet vad jag själv svarat: Säkringspanelen eller jordfel bakom instrumentpanelen.
Nåja, idag var den på arbetsdag i Hästveda.. gick sådär...
Efter ett par timmar, när jag skulle flytta den - klickar bara startmotorn? Kollar lite i maskinrummet, fläktremmen är slak och det ligger gummifnas överallt. Hmm... ungersk fläktrem? Självförintande? Gick inte igång ens med startkablar.. annat fel? Starten? Fick bogsera igång den...
Dessutom är det något spök med laddningen.. och blinkern. Och det har något samband. Laddningslampan slocknar inte, trots att generatorn lämna runt 13 volt. OCh blinkern går hypersnabbt.. men bara när laddningslampan lyser.
Dessutom, när startmotorn går så lyser lampan för bromsvätska...
Spännande!
Testade att koppla 12V direkt till solenoiden, klick, klick.
Rev loss starten - testade att köra med startkablar - funkade!
Kollade kolen och bytte ett som såg lite kort ut.
I med skiten igen, och det verkar funka. Skumt.
Bytte till en annan Iskra-generator - samma resultat, blygsam laddning och tänd laddlampa.
Bytte till en bättre beg Biltema 80A, samma.
Mätt med voltmeter kors och tvärs i maskinrummet. Inga spänningsfall, Ca 13 volt utspänning.
Tips?
Edit: Vet vad jag själv svarat: Säkringspanelen eller jordfel bakom instrumentpanelen.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Låter ju lite lite med 13volt. vet ju inte vad jag har för generator på min niva men den ger runt 14-14.2volt men det borde ju inte ge dina problem. kollat laddrelät?
Kolla jorden kanske?
Testa sätta en extra jordfläta för att utesluta det med.
Funkar ju med en startkabel mellan minus och motorn för att göra ett snabbt test.
Kanske batteriet som sjunger på sista refrängen?
Laddar den 13volt även om du varvar motorn lite?
Dör bilen om du kopplar av batteriet? Vet att det inte är rekommenderat att göra det testet med nyare bilar men på min niva brummar det vidare utan batteri även om tomgången sänker sig lite.
Om din som min brummar vidare hur många volt har du nu?
edit: Läste nu att du redan testat byta generatorn.
Då bör ju laddningen vara som det skall.
mvh
Kolla jorden kanske?
Testa sätta en extra jordfläta för att utesluta det med.
Funkar ju med en startkabel mellan minus och motorn för att göra ett snabbt test.
Kanske batteriet som sjunger på sista refrängen?
Laddar den 13volt även om du varvar motorn lite?
Dör bilen om du kopplar av batteriet? Vet att det inte är rekommenderat att göra det testet med nyare bilar men på min niva brummar det vidare utan batteri även om tomgången sänker sig lite.
Om din som min brummar vidare hur många volt har du nu?
edit: Läste nu att du redan testat byta generatorn.
Då bör ju laddningen vara som det skall.
mvh
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Det kan vara att batteriet suger så mycket ström att spänningen faller, men inte ens om jag varvar går den upp till 14 volt. Dock, jag skall ladda med laddare över natt och jämföra. Kan även vara slirig fläktrem, nått skumt är det med allt gummifnas.
Extra jord - testat. Dragit från gererator till minus.
Laddlampan lyser, blinken är för snabb. Måste nog hitta orsaken där.
Kanske montera en klassisk laddlampa separat, för felsökningens skull. Eller testa med grödlans instrument.
Extra jord - testat. Dragit från gererator till minus.
Laddlampan lyser, blinken är för snabb. Måste nog hitta orsaken där.
Kanske montera en klassisk laddlampa separat, för felsökningens skull. Eller testa med grödlans instrument.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Det är nog som Pevab föreslår
Batteriet
Laddregulator om extern
Kommer kanske med lite frågor angående eventuellt generatorbyte/flytt.
Batteriet
Laddregulator om extern
Kommer kanske med lite frågor angående eventuellt generatorbyte/flytt.
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Hej hej här var jag tillbaka igen.
Batteriet köpte jag helt nytt till bilen så det borde inte vara fel på det.
Kan du Pm:a din adress Ahlberg?
Vad kul att du gjort så mycket med bilen =).
Ser att du bytt panelerna bak, gillade du inte förra ägarens silvertejp.
De är även dem som "lagat" förarstolen
Cts:ens glapp hade du inte behövt telemetri utan det räckte att man vickade på kontakten så ändrades tomgången
Jordfel brukar få massa saker att bete sig korkat.
Dock när jag mätte så laddande den över 14V på batteriet trotts att lampan lös.
Verkar som det blivit värre.
Batteriet köpte jag helt nytt till bilen så det borde inte vara fel på det.
Kan du Pm:a din adress Ahlberg?
Vad kul att du gjort så mycket med bilen =).
Ser att du bytt panelerna bak, gillade du inte förra ägarens silvertejp.
De är även dem som "lagat" förarstolen
Cts:ens glapp hade du inte behövt telemetri utan det räckte att man vickade på kontakten så ändrades tomgången
Jordfel brukar få massa saker att bete sig korkat.
Dock när jag mätte så laddande den över 14V på batteriet trotts att lampan lös.
Verkar som det blivit värre.
Niva -95 Green Hornet
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Min bil lyser också laddlampan så den klistrade jag över och monterade en laddvisare/batterikonditionmätare i cigg utaget
men laddar 14.2 v och vad jag förstår så sitter det nog en generator med inbyggd laddrelä
för mitt laddrelä går det endast en kabel till!
så i ditt fall tror jag på jordfel lite här och där kanske
men laddar 14.2 v och vad jag förstår så sitter det nog en generator med inbyggd laddrelä
för mitt laddrelä går det endast en kabel till!
så i ditt fall tror jag på jordfel lite här och där kanske
NIVA 1987
Toyota Starlet-1997
Cadillac Srx-2005
Amc Matador-X-1975
Valmet 502-1974
Polaris Sks 800-2016
Polaris Rush Pro-R 2012
Toyota Starlet-1997
Cadillac Srx-2005
Amc Matador-X-1975
Valmet 502-1974
Polaris Sks 800-2016
Polaris Rush Pro-R 2012
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Trodde inte jag skulle uppleva den dagen, men min Fluke har fått fnatt. Mina mätningar av laddningsspänning var troligen fel. Skulle testa idag efter en natts laddning, och då nollade inte voltmätningen i multimetern. Fram med en annan mulitmeter - och nu ser det vettigt ut.
MEN - jag har orsakat härdsmälta i startmotorsolenoiden - och vet inte riktigt hur det gått till. Kan vara "klippet" av min hemmagjorda värmesköld, eller att kabelskon på den grova kabeln från batteriet var felvänd så att den låg bara nån millimeter från grenröret och följaktligen ledde in massor med värme till solenoiden. Har fixat båda, så vi får se.
Sen noterade jag att även Grödlan tänder bromsvarningslampan när man kör start - alltså inget fel.
Men, laddlampan lyser. Funderar lite på att testa att sätta Grödlans panel i Räkan, för att testa.
Hasplåten är nästan klar - det kommer bilder senare.
På lördag blir det premiär!
MEN - jag har orsakat härdsmälta i startmotorsolenoiden - och vet inte riktigt hur det gått till. Kan vara "klippet" av min hemmagjorda värmesköld, eller att kabelskon på den grova kabeln från batteriet var felvänd så att den låg bara nån millimeter från grenröret och följaktligen ledde in massor med värme till solenoiden. Har fixat båda, så vi får se.
Sen noterade jag att även Grödlan tänder bromsvarningslampan när man kör start - alltså inget fel.
Men, laddlampan lyser. Funderar lite på att testa att sätta Grödlans panel i Räkan, för att testa.
Hasplåten är nästan klar - det kommer bilder senare.
På lördag blir det premiär!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Ny design på hasplåt. Använder mittbiten av kränghämmaren. Vinkeljärn, 40*40*3, 3 mm plåt och en rejäl 10 mm järnbit vid nivans akilleshäl, framdiffen. Denna design får med automatik gängjärn i bakkant, vilket jag tror skall underlätta montering.
Här syns förstärkningen.
En del tycker en sån här bild är vacker.. men vi är inte så många.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Du knäppte ingen bild på hasplåten monterad?
Tänkte bygga mig en själv också.
Kan man spara framdiffen genom att härmas lite är det ju inte mycket snack om saken.
Med vänlig hälsning, Jimmy
Tänkte bygga mig en själv också.
Kan man spara framdiffen genom att härmas lite är det ju inte mycket snack om saken.
Med vänlig hälsning, Jimmy
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Den är inte monterad.. är lite halvpanik i bygget. Kommer bilder. Designen påminner om mycket om denna: viewtopic.php?f=8&t=1732&sid=37ad66f8e4 ... 6d2f6ab400
Nu har jag dessutom beställt en ny gasvajer, eftersom den gamla var hemskt ryckig och trög. Fruktansvärt i skogen när man inte kan finlira med gasen. Lada-Hamburg.de var de enda som jag hittade som hade vajer.. dyrt blev det med, för att vara Lada. Nästan 400:-.
Nu skall jag trösta mig med lite mer shopping hos CP eller Mikomara - mycket billigare och roligare! Blir nog startsolenoid, gummihöjningsats, kromlister, och kanske bromsslangar..
Nu har jag dessutom beställt en ny gasvajer, eftersom den gamla var hemskt ryckig och trög. Fruktansvärt i skogen när man inte kan finlira med gasen. Lada-Hamburg.de var de enda som jag hittade som hade vajer.. dyrt blev det med, för att vara Lada. Nästan 400:-.
Nu skall jag trösta mig med lite mer shopping hos CP eller Mikomara - mycket billigare och roligare! Blir nog startsolenoid, gummihöjningsats, kromlister, och kanske bromsslangar..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Hmm... det finns flera varianter på centralinstrument - kan det vara så att man bytt instrument, eller delar av det? Alltså med tanke på att laddningslampan lyser trots bra laddning?
http://translate.google.se/translate?hl ... Y%26sa%3DG
http://translate.google.se/translate?hl ... Y%26sa%3DG
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Lite bilder på hasplåten...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se