Virres Niva -13

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Nix inte sne i framfjädringen men höjd så klart. Hur lan man kontrollera om den tappat tryck?
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Vazmannen »

Den funkar alltså att höja strålkastarna på bilen med?

Justerar du ned dem maximalt så ska ju nästan strålkastarsargen hamna i linje med grillen...

De ska röra sig en hel del med justeringen i de olika lägena...

Hälsn Jan
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Jodå dom rör sig rejält mkt, men dessvärre inte tillräcklig:-).
Ska se om jag får tid i helgen att plocka ner det igen och kolla.
gurk82
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 feb 2016 19:38

Re: Virres Niva -13

Inlägg av gurk82 »

Vilken bra tråd.
Var har du köpt skärmbreddare.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Hej och tack.
Dessvärre har jag inte varit särkilt aktiv på varken forumet eller i tråden på ett tag, bilen funkar som den ska ner eller mindre och jobb samt familj har varit prio ett nu.
Breddarna är köpta i Ryssland via en forum medlem, dock bör det tilläggas att det var rätt mkt moddning på dom innan dom passade som tänkt vill jag minnas. Dessutom kostade dom en rejäl slant.
Skulle jag få göra om allt igen hade jag troligen inte valt dessa, jag gillar utseendet skarp men hade nog gått på att tillverka en gummilist med utstick på 20-30mm istället.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Ibland hade det inte gjort nått med en fyradörrars som har lite längre tak:-)

Bild

Som det är nu behöver jag inte lasta av kanoten, bara att vända ekipaget upp o ner och paddla vidare:-)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Virres Niva -13

Inlägg av niva-2121 »

Virre skrev:Ibland hade det inte gjort nått med en fyradörrars som har lite längre tak:-)

Bild

Som det är nu behöver jag inte lasta av kanoten, bara att vända ekipaget upp o ner och paddla vidare:-)
Louis Funes praktiserade detta i en film då han med en båt på taket hamnade så att båten kom åt rätt håll = lika med under bilen då han oönskat bytte vägen mot vattnet. ;)
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Jag tror nog att det hade funkat, min kanot är rätt bred med flit så att säga då jag fiskar från den. Hade en kajak innan utan pontoner men efter några ofrivilliga dopp med förlust av ett spö fegar jag nu ur o använder kanadensare istället.

En sak som verkligen stör mig på ryssarnas grejer är ex takräckets färg släpp, såg nu att färgen på några ställen spruckit och till följd av det så har vatten trängt in under färgen och orsakar att man kan bryta bort tämligen stora bitar. Och självklart rost under:-(
Synd att dom inte lägger på en liten extra peng och gör jobbet hela vägen istället. Konstruktionen är det inget fel på och passformen var okej, men att underarbete och lack är så dåligt stör mig.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Igår på jobbet satt jag o funderade på om det inte luktade glykol i bilen, någon min senare när jag svänger så flyter en vacker pöl ut på passagerar golvet.
Värmekranen har alltså börjat läcka för mig också, den höll 2600mil:-).

Ja kvalitén kanske inte är den bästa men bytet lär bli en simpel historia och en ny kran ville Umeå Offroad ha blygsamma 189kr för så ingen större skada skedd.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

3000 mil avklarade med bilen!
Servicen avklarad i veckan som var och på lördag rivs inredning ut för den årliga rostskyddsbehandlingen:-).
På tal om rostskydd så är det väl inte ryssens starkaste sida, trotts en rejäl dos av rostskyddsmedel 1-2 ggr per år så har den bruna skiten redan hittat fram på några kaross skarvar. Sen finns det några stenskott, framförallt just bakom bakhjulen som blivit rätt fula.
Inskaffade en punktbläster och lite andra bra att ha grejer för rostlagning idag.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

På började projekt rostlagning idag, först ut var förardörren. På ovankant har takräckets ena fot skavt bort lite färg samt några stenskott i underkant.
Lagningarna blev bra, förrutom att Biltemas bättringsfärg inte Stämner det minsta överens med färgkoden:-(.
Hade väl inga större förhoppningar om det heller men lite bättre än detta trodde jag allt.
Stenskotts lagningarna får vara kvar men den större lagningen får jag slipa bort och göra om.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

https://www.dropbox.com/s/ia4pqplcx1i39 ... 1.jpg?dl=0

Hade förresten en Niva i verkstaden häromdagen, den kunden blev förvånad när min stod parkerad utanför också:-)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Har gått varvet runt bilen idag och fixat rostrosor lite varstans. Jisses vad jag fullkomligen hatar rost!!
Biltemas "nya" punktbläster fungerade riktigt bra för sina 199kr. Den nya färgen jag köpte visade sig vara en Peugeot färg...... Förutom det så passade den riktigt bra.
Har väl lite till att gno på men orkar inte bry mig om det faktiskt, får se senare i sommar om jag får ett nytt ryck.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Tillbaka i Sverige sen några dagar och åter på jobbet på Måndag.

Hela familjen har varit på 10dagars Norge tripp med Nivan, målet var Preikestolen utanför Stavanger och dit nådde vi. Förutom det så åkte vi kors och tvärs över fjäll och dalar och tittade oss omkring, helt underbart! Nivan är som gjord för Norge dessutom, vägarna är kurviga och hastighetsbegränsningarna ligger runt 60-80 på varenda väg vi varit på.
Runt 250 mil hann vi med och varje natt i tält vid någon älv förrutom natten innan Preikestolen då vi lyxade till det med tält på Campingen strax innan Preikestolen. Korsade även två älvar med bilen på en traktorväg, den ena med rätt beskedligt djup men den andra var desto djupare och dessutom relativt bred. Ungarna älskade det och jag med till en början men när det det bara började bli djupare infann sig en viss oro till va fan man gett sig in på. Nu gick det ju bra och vi kunde slå nattläger på ett fjäll med fantastisk utsikt.
Träffade en hel drös med sköna människor i Landrovers, Wranglers och så klart offroadhojar. Alla hade något att säga om Nivan och en hel del minnen från folk som haft rysk bil och ville dela med sig.
En Norsk kille kom framrusande och frågade om han fick ta några kort, självklart sa jag. Visade sig att han hade en hat kärlek till Niva då han själv hade ägt en o samma Niva i 15år. Den hade alltid tagit honom dit han skulle men aldrig utan att gå sönder på nått sätt på vägen. Han berättade att han under en tid försökt att sälja bilen för en skitsumma men ingen ville ha den, tillslut blev han desperat och ställde bilen på en parkeringsplats i hopp om att någon skulle tjäla den men inte då, den stod vackert kvar i en vecka. Sista försöket var att ställa den med nycklarna i vid en badplats och lämna den dryga veckan. Inte ens då ville någon ha den så den fick följa med hem igen:-).

Dom 250 milen avverkades med start o mål i Jönköping, 2barn och två vuxna med takkorgen full av last. Snitt förbrukningen låg på 0,88l/mil vilket jag tycker är fantastiskt bra. B/F Goodrich a/t däck 235/75-15 med 2,7bar.
Enda problemet under resan var att generator återigen vägrade ladda. Självklart skedde detta en bra bit ifrån något som kan kallas samhälle och dessutom på en lördag. Blev en smula stressigt där och efter rivning av generatorn kunde jag konstatera att ett av kolen haft en jobbig resa och helt enkelt gett upp livet.
Hur detta löste sig är en historia för sig men den innehåller en vänlig tysk turist och en stängd skrotfirma........
Hur som så fick jag dit en generator från okänt bilmärke som efter lite pillande funkade.
Tilläggas bör att detta är den andra 100a generatorn som strular efter bara 200-500mil, den första brann helt enkelt dioderna upp på av någon anledning.
När vi hade 30mil hem så tyckte jag det började morra om ett hjulager fram samt lätt gnissel vid långsam sväng. Efter ett samtal till Umeå Offroad skickade han hjullager samt bromsbelägg och lite annat som inte ens fanns i hans lager med raketfart, detta trotts att han egentligen hade semester, det kallar jag service!! Kul att vi har ett svenskt företag med Niva delar som vet vad dom pratar om och dessutom har förstaklassig service!

Nu visade det sig att lagrena var fina men bytte ändå, det som lät var bromsarna som fått stryk i alla serpentinvägar. Beläggen var slut och kolvarna hade rejäla rostskador. Inte konstig då damaskerna var av den sämsta gummikvalite jag sett och dessutom med pinsamt dålig passform. Nya ok köptes och monterades igår, tyvärr var gummina lika kassa på dessa men hoppas att en rejäl dos av silikonfett håller rosten borta till nästa byte av belägg.....

Dessvärre har det blivit nått strul med mitt bildkonto men hoppas att jag löser det så lägger jag upp nått under veckan.

Att åka på äventyr med Nivan kan starkt rekommenderas, särkilt då till ett land kanske som Norge där det inte handlar om att avverka mest mil om dagen. Lufttemperaturen låg på beskedliga 17-22grader i dalarna och lägre på höjderna vilket kanske har en del inverkan på det lyckade resultaten. Kan tänka mig att ungarna hade protesterat om det var värmebölja och 25-30grader inne i bilen......
Ialf min bil lider inte av några värre vibbrationer eller oljud, till o med frugan som var minst sagt skeptisk till att åka långt i ryssen ändrade uppfattning och verkade till o med gilla det;-).
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Virres Niva -13

Inlägg av ahlberg »

Hallå där forumfolk! Kom av någon anledning att tänka på vinterutflykt med bilen vilket ledde tankarna till Virres beskrivningar av hur han använt Nivan för att komma ut med familjen till många fina ställen långt ut i spenaten. Glider in på forumet för att hämta lite inspiration och ser att Virre har skrivit mycket men vi har inte kommenterat med ett ord på flera månader.

Inte bra. De som lägger tid och möda på att dela med sig förtjänar en och annan uppmuntrande kommentar, eller bara en tumme upp. Annars tröttnar man.

Jag skall skärpa till mig själv, och hoppas att jag får med mig några till.

Bra skrivet Virre!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar