Virres Niva -13

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Niva-2121, visst är det garanti kvar men mitt liv är för kort för att jag ska orka dra det i långbänk hos dom. Redan när jag kontaktade dom för att generatorn laddar dåligt och dom tyckte att jag skulle köra upp till Eskilstuna för felsökning och sen upp igen för ev byte så insåg jag att det var sista gången dom kontaktades.
Som generalagent/återförsäljare är dom värdelösa dessvärre men jag är nöjd med min niva ändå, egentligen helt fel att inte stå på sig för en sån sak men som sagt så värdesätter jag min tid.

Rid54, kontakten är en helt vanlig bromskontakt. 4st stift på kontakten och ingen jord genom kontaktenskropp då den är av plast. Du har ju helt rätt i att den kan ju vara defekt när den är monterad men ge korrekta värden när man möter upp den utanför bilen.
Men, jag har lite problem med att förstå varför bilen skulle få dom symtomen den har bara för att kontakten är trasig?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Virres Niva -13

Inlägg av rid54 »

4 stift? Då är det nog något mer än bromsljusen på den kontakten, så då kanske ECU har en egen krets. Jag skulle nog försöka resistansmäta kontakten på sin plats, se att bägge kretsarna jobbar tillförlitligt vid normal pedalrörelse. Har bromsljuskontakten även funktion som pedalstopp? Kan ju vara lite kinkigt med injusteringen i så fall.

Varför dina symptom uppträder är ju nåt jag bara kan gissa på. Tyvärr verkar det vara svårt att få fram uppgifter om vad alla ingångar till ECU används till och vilka saker som påverkas av vilka sensorer. Min har exvis haft en felkod på kopplingspedallägeskontakt. Påvekar inte motorn och den har slutat uppträda efter att jag nollat bort koden några gånger. Vad f&n ska ECU veta vad kopplingen gör för? Ingenstans har jag fått nån klarhet i just detta. Detta med bromsen är lika konstigt, dessutom tycks det ju påverka motorfunktionen... Det är klart, det är ju inge bra för klimatet om alla kör omkring och bromsar o gasar samtidigt, men det kunde väl räcka med lampa och felkod, tycker man...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Jag tackar för input!
Jag tycker allt det här är rätt märkligt också, ska se om jag lyckas mäta den på plats.

Ett elschema på min niva verkar svårt att få tag på.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Virres Niva -13

Inlägg av ahlberg »

Läste lite i Rid54's länk, på förra sidan. Verkar ju vara en ren on-off brytare, trots fyra pinnar. Det fanns ju några tips om att följa kablarna och mäta samma signaler vid ECU. Att det blir motorlampa kan jag gissa beror på att kontakten ingår i farthållarsystemet - vilket iofs inte är aktivt på Niva - men ändå..

Bild
Bild från en Ford..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Busta_Hymen
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
Ort: Vara

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Busta_Hymen »

Är det två brytare i kontakten (alltså två tryckstänger)? Det framgår inte av bilden. I så fall måste de vara kalibrerade mot varann, så att de inte sluter vid olika tillfällen. Så är det iaf på bilar med farthållare. Antingen en kontakt med två brytare parallellt, eller två separata kontakter. Vet att det fanns någon procedur för att kalibrera givarna på någon saabmodell som gick ut på att justera ut brytarna maximalt, sen montera kontakten, pressa ner bromspedalen max och sen trycka foten snett ner mot golvet så att pedalen flög upp med en smäll.

Vet och vet, förresten. Har för mig att det var nåt åt det hållet ;)

/Marcus
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
Busta_Hymen
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
Ort: Vara

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Busta_Hymen »

Kolla här, nånstans halvägs ner på sidan: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=37298

Förvisso två separata kontakter på saabarna, men det kan ju vara värt att kolla om principen även gäller din kontakt :)

/Marcus
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Tack igen för er input, verkligen bra!
Felsökningen enl Rid54 länk är gjort utan att finna felet, men hör o häpna här.
Igår kväll/natt var jag så j#%la trött på det här så slet ut inredningen igen. Planen var att gå igenom varje kontaktstycke och jordpunkt oavsett var går till.
Jobbade mig systematiskt från fronten och bakåt utan att hitta några lösa stift eller nått annat konstigt, vid två inatt startade jag upp o raderade felkoder.
Tog en tur och förväntade mig att motorlampan skulle börja lysa igen, inget hände! Klev upp extra tidigt och drog en långtur till jobbet, inget hände!
Tog en ännu längre tur efter jobbet, inget hände!
Jag säger inte att det är fixat, men problemet finns inte där längre ialf.

Det som nu stör mig är att jag inte kan säga att ex denna kontakten var fel på osv, men väljer att fokusera på det positiva och bara köra:-).
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Virres Niva -13

Inlägg av rid54 »

Fokusera för all del på det positiva!

På min modell 2011 är det EN kontakt med 4 trådar, har jag just noterat. Eftersom det inte krävs mer än max 2 trådar för att tända bromsljuset antar jag att de andra är till ECU och skvallrar om pedalläget. Dessa signaler (till ECU) är kanhända av "svagströmstyp", dvs de kan vara känsliga för "dålig kontakt" och då kan man ju få lite diffusa fenomen. Så det KAN vara ett kontaktproblem.

Hoppas det håller sig lugnt nu.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Som Busta_hyman ovan skriver så är det ju så självklart att ECM måste veta bromspedalens läge för ex farthållaren, att jag inte tänkte på det!!
Min 2013 har ju också bara en kontakt med fyra kablar Rid54. Troligen var det ett jordfel, men inte i jordpunkterna vid pedalerna eller under instrumentpanelen. Dom har jag redan tidigare kontrollerat både en o två ggr.
Skulle vara fint med ett elschema för nyare Niva.

På tal om farthållare btw, ingen som sett en eftermarknads farthållare, en universal alltså, vore rätt fint när man cruisar runt i 70 blås sisådär.
Busta_Hymen
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
Ort: Vara

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Busta_Hymen »

På den gamla goda tiden (före drive by wire) monterade jag några farthållare härifrån: http://pdq.se/produkt-kategori/farthallare/

De var lätta att montera och fungerade bra. Vill minnas att "kvalitetskänslan" var bra, och jag kan inte minnas att någon kund kom tillbaks med några problem.
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Dom var fina men hua vilket pris:-). För nog åka med högerfoten en stund till.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Virres Niva -13

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Men du, vilken ball grej, en sån vill jag ha också! En tusing är det ju lätt värt!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Vågar nu påstå att felet som orsakade motorstörningen är åtgärdat!
Har kört bilen hela veckan och inte ett ryck.
Vet fortfarande inte vad exakt som orsakade förstås men en taskig jordning ligger nära till .

Under förra sommarens semestertur och även till viss del på SwedenOffroadTour märktes att Nivans bagage är en smula begränsat. Funkar ju prima om man är två o kan hinka ut baksätet men med två ungar därbak som kräver en del prylar så blir det tajt.
För att råda bot på det började jag igår att bygga på en lösning jag tror kommer funka fint.
På dragkroken så kommer en anordning fästas och på den sen en ram av vinkeljärn 25x25mm. I ramen så blir det en låda av durk aluminium. Hela paketet ska kunna fällas bak så man lätt kommer in i bagaget.
Bilder kommer......
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Lådorna på kroken är klara och ett lastskydd vid baksätet har tagit plats, tyvärr verkar formbilder ha nått knas för jag kan inte lägga upp bilder.
Hursomhelst så packar jag just för ett 4 dagars mini äventyr:-). Jag och en kompis drar till skogs för att fiska, snacka skit och köra på förhoppningsvis blöta och övergivna skogsvägar. Fördelen med att ta bilen på äventyr är att man kan lyxa till det med lite mer packning och kanske även ta med en fin wiskey till den rökta abborren och lägerelden!
Skriv svar