Virres Niva -13

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Då så har jag lyckats att bli medlem i forumet och tänkte omedelbums starta en projekttråd.
För några veckor sedan hämtade jag hem min språng nya Niva, har i tjugo år titt som tätt funderat på att köpa en men "rätt" bil har inte funnits. Jag ville ha en snudd på rostfri vagn med rak kaross och i ett allmänt välvårdat skick, svåra krav verkarde det som då dom flesta är rätt buskiga efter år av hård användning.
Nu ialf var läget rätt efter att ha avverkat några Suzukis sj413, fin bil men strikt två sittsig och ungarna är nu så pass stora att dom vill hänga med.
Ubbo AB hade en bil med stora takräcket, krok, rostskydd, extraljus och alufälgar osv för vad jag tyckte var rätt pengar så jag slog till, möjligen ett idiotiskt köp enl vissa men chansar man inte får man ju aldrig veta...... :D
Bild
Körde dom 30milen hem med ett löjligt leende på läpparna.......
Folk säger att Nivan är helt värdelös att åka längre än några mil men där kan jag inte hålla med, kanske är mitt ex ett bra ex men jag har inga värre vibrationer eller annat att gnälla över. Visst finns där ett transmissionsljud men jösses det är en 4x4 som kostar en spottstyver i jämförelse.
Självklart åker jag skönare i min Avensis men jisses vad könlöst det är.......

Bilen är tänkt som en andra bil som ska fungera fint att åka med till så många offroad träffar som möjligt men även ta mig till jobbet, drömmar finns det gott om men en realistisk är att om några år när mina två söner är lite äldre åka till Nordkap/Treriksröset på så små vägar lagen tillåter med dom som codrivers :) .

Fick med en höjningssats från 4x4russia men inte monterat den än, vill inte förstöra mer än det tillför och efter lite efterforskningar verkar det som att folk avråder pga fjädrarna är alldeles för hårda.
I satsen ligger kraftigare gummin till fjädrarna, kanske bättre bara att montera dom + hoodoo höjning.
Vilken storlek på däck passar där då, 29" har jag hört men stämmer det?
Vill ha 15" blackspoke alt whitespoke men vilken ET, får gärna sticka ut lite för utseendets skull fåfäng som jag är......

Nu behöver jag tips och idéer om saker jag kan göra med min nya trotjänare för att tjäna sitt syfte bättre och se lite kaxigare ut, så vad hade ni gjort med en ny Niva med mitt användnings område??
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Virres Niva -13

Inlägg av rid54 »

Välkommen hit, till "träsket" som det brukar kallas...

Kul att du hitta en bil som passade. Det där takräcket har jag också, det är himla användbart i vissa fall och ser bra ut dessutom. Spaden, är det en tilläggsdetalj? Jag fick ingen sån...

Vad gäller hjul är jag totalt ärkekonservativ och förordar originaldimension på originalfälg :shock: med den bakgrunden att jag har hört vissa klaga på att Nivan "styr dåligt". De klagomålen har kommit från personer som inte har originaldimension... Är man redo att ta lite påverkan på stabilitet och känsla så kan man ju välja själv. Ibland är framkomligheten viktigare än landsvägskänslan, ju...

Något som bör hållas i minnet är ju om offsetvärdet på nya fälgar skiljer sig väsentligt från original. Det är inte riktigt bra på någon bil (om man inte bara kör uppvising eller utställning). Lasten på framhjulslagren blir förskjuten, vilket kan påverka livslängden på lagren. Dessutom förskjuts "styrradien", vilket i pressade situationer kan ge egenskaper som tillverkaren inte tänkt sig (och du själv kanske inte gillar). Samma effekt (fast svagare) får man ju om man sätter på hjul med avvikande totaldiameter.

Jag är inte mycket för lerhål (vilket kanske märks) och detta påverkar nog mina åsikter. Sand, grus, rötter och stenar är OK, men lera (rys)... Man fastnar så lätt...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Jo spaden är option så att säga :D . Dök ner i ett lerhål häromdagen och insåg att det behövdes.......
Efter köpet har jag lackbehandlat och glasbehandlat bilen också samt monterat solfilm, jobbar som mekaniker på en stor bilfirma i Jönköping vilket gör att allt det där finns i huset så att säga :D .
Visst ja, en vinsch har också anskaffats men ingenstans att montera än så jag inte riktigt kan bestämma hur den ska sitta och på vad....
Extraljusen på taket har jag också monterat efteråt samt arbetsbelysning bakåt, insåg att det behövdes efter att villat in mig på en smal stig i mörkret :shock:
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Whitespoke eller liknande fälgar 15"

Inlägg av ahlberg »

Jag har fyra 6" breda 15"s whitespoke. De är runda och fina, men har lite rost i vecken och är övermålade med nån grå färg som sitter väldigt löst.

Det satt 195/70-15 på dem tidigare och jag vill minnas att de låg fint kant i kant med skärmarna. Dock lite för små i omkrets för min smak, jag gillar höga hjul..

Om du vill ha 29" omkrets måste du nog upp i 225/75-15, eller så... vilket även svävar ut i bredd..

Bilder på mina:

http://s80.photobucket.com/user/nivahma ... lgar_dec13

500:-, skickas inte, endast hämtning på plats.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Whitespoke eller liknande fälgar 15"

Inlägg av Virre »

Låter intressant men är inte 6" lite i smalaste laget för 29" omkrets? Att det sticker ut någon cm från orginal skärmkant är snarare ett plus.
Vilket ET är det orginal och vet du vilken ET dessa fälgar har?

Ska ev ner till Hässleholm om 3-4v så då passar det ju bra med ett besök :D
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Whitespoke eller liknande fälgar 15"

Inlägg av ahlberg »

Kolla här: http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resour ... rnList.htm

ET för en originalfälg är alltså 55/57, det har varierat lite över åren. Vad mina har vete sjutton, men om man tittar på tumstocken på bilderna som jag tagit och läser i länken:

Bredden verkar vara 175 mm, delat på 2 = 87,5 mm.

Bultarnas anliggningsyta verkar vara på 130 mm.

Vilket ger en ET på 42,5.

ET är dock mindre intressant, det är däcken som avgör om det går fritt eller ej.

Om det sticker ut från skärmkanten - hur kan det var positivt? Det innebär ju risk för att skärmkanten skär upp däcket när det flexar... Jag måste missat något i ditt resonemang här..

Beklagar om jag låter dryg och mästrande - men jag är inte riktigt med på hur du vill ha det.. ;)

Angående smala fälgar - om du tänker sidostabilitet - ja. Men är det relevant?

Vet inte heller varför du envisas med att prata diameter, och varför i tum? Till så här små hjul är det väl brukligt att använda metriska systemet? Det är dessutom kritiskt att du inte får för breda sulor, det är trångt i skärmarna på en Niva. Bredd i millimeter är värdefull info. Puckar som är 215 breda kan vara mycket knepigare att få att gå fritt när det flexar lite jämfört med ett gäng 205:or. På gatan är det inte alls lika känsligt, men många är de Niva-ägare som kört fast i sina egna innerskärmar när det börjat bli lite ojämnt i skogen. Bara ett tips..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Whitespoke eller liknande fälgar 15"

Inlägg av Virre »

Hmm ja du har ju helt rätt här. Tar verkligen inte illa upp för att du tillrättavisar mig. Vill inte ha en asfaltsdrottning som fastnar i sig själv när det börjar bli bökigt i skogen men vill komma ifrån orginalstuket med fälgar som ser ut att sitta inunder och i mitten....
Är ny på Niva och behöver läxas upp i detta träsket :D

Jag vill ha kompletta hjul som fungerar bra i skogen på träffar men det ska se bra ut också för dom tillfällena när jag tar bilen till Ica maxi för att handla......
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Mer som en minnesnotering för mig själv än för andra kanske men här kommer måtten på höjningsatsen från 4x4russia.de.

Bakfjäder
46,5cm, 13,8mm tråd dia, 10varv
Bakre dämpare
53cm C-C max
32,5cm C-C min

Framfjäder
32cm, 16mm tråd dia, 9varv
Fram dämpare
35cm max C-T
23cm min C-T

Fjäder gummin (höjning)
Bak 41mm
Fram 27mm

Ikväll planerar jag att skifta grejer från orginal och utvärdera i morgon vad som blev bäst.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Whitespoke eller liknande fälgar 15"

Inlägg av ahlberg »

Vad tänker du för typ av däck?

Hur som helst, om du inte vill "justera" skärmhörnen så skall du nog nöja dig med 205/80 på 15". Skall du använda orginal 16"-fälg så blir motsvarande ungefär 195/80. Men, de ser ju inte så fläskiga ut, någon av dem.. Till Maxi, på komfortabla vintergodkända däck kan du ju gå bredare och lite lägre profil, t ex 225/70-15. Men, de däcken gör dig till lite lowrider i skogen och kommer nog att gnugga lite i hjulhusen..

Svårt att ge goda råd, det är mycket som spelar in, inte minst körstil. Kanske bäst att börja safe, med aningen mindre hjul än vad man egentligen vill ha..

Vill man sedan ha skärmbreddare så öppnas ytterligare möjligheter..

http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/TyreSize.htm

http://www.camskill.co.uk/m26b0s244p595 ... 5_102Q_TL_
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Orginal bakfjäder
44cm, 13mm tråd dia, 10varv

Orginal dämpare bak
32cm
51cm

Betydligt hårdare stötdämpare i 4x4russia satsen samt 0,8mm kraftigare fjäder gör att jag inte ens testar den setupen, måste helt enkelt bli för hårt.
Däremot tycker jag kvalitén verkar mkt god.

Monterar satsen med gummin istället, rätt bra skillnad på dom också.
Bild
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Whitespoke eller liknande fälgar 15"

Inlägg av Nivanörden »

Nu va det ju fälgar du sökte, men jag kan rekommendera 215/75-15 som en lämplig däckdimension ihop med en lätt höjning. Dessa är riktigt trevliga däck:
http://camskill.co.uk/m26b0s489p108836/ ... se%3A_76dB
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Whitespoke eller liknande fälgar 15"

Inlägg av ahlberg »

Antyder du att det är OT? *mutter* :)

Bra tips, annars..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Whitespoke eller liknande fälgar 15"

Inlägg av Virre »

Det blev ju lite av en egen tråd det här, det var ju inte meningen..... Nivanördens däck förslag är samma som jag tänkt mig, får bra priser på dom genom jobbet dessutom.
Ang fälgar för jag tacka för erbjudandet men det verkar ha löst sig på närmare håll. Blir det ändring hör jag av mig.
På Baxters sida fattar jag det som att det ska med bara en mindre mod på främre skärm och med 2"höjning gå att åka med 29" ET 30 men som sagt så skilljer det mellan däcken också.
Tack för all information.
Senast redigerad av ahlberg den 30 dec 2013 10:37, redigerad totalt 3 gång.
Anledning: Slagit samman köpestråden som blev lite OT.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Whitespoke eller liknande fälgar 15"

Inlägg av Nivanörden »

Om jag förstod det rätt så var du från Jönköping? Då hoppas jag du kommer till Eksjö på Ränneslättsträffen under midsommar? Bästa träffen enligt mig (som är helt opartisk............ :mrgreen: )

215/75R15 BFGoodrich M/T blir nog bra! Jag körde A/T varianten i samma dimension med ca 2" höjning och det funkade riktigt bra. Grym kvalitet på däcken, men A/T va lite för snälla för mig... 8-)
ahlberg skrev:Antyder du att det är OT? *mutter* :)
:mrgreen:
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Höjde bilen 25-30mm igår med höjningsringarna och struntade i andra dämpare och fjädrar, kortade genomslagsgummina en smula och var ute idag för att testa.
Bild
Nöjd med utseendet ialf så får vi se hur långt det räcker sen.
Vill fortfarande ha 29" höga däck eller strax därunder och tror det kommer funka även vid ordentligt flex.
Bild
Sen så klart så spelar ju typ av däck och ET på fälg in men det tar vi då.......

Träffade på en Engelsman i skogen också, han hade dock övergett fordonet. Min teori är att den gick sönder där :D
Bild
Plockade bort krängningshämmnaren också och upplever bara fördelar, möjligen någon tendens till att svaja när man provocerar på asfalt men det kan kvitta för mig.

Min vinsch vill komma på bilen också på ett seriöst sätt och alternativ har letats under dagen.
Bygga själv eller köpa nytt var frågan. Har fastnat för denna typen från F-Design men dom verkar inte svara på mail ang pris osv vilket gör att jag tvekar redan där.
Bild
Någon med erfarenhet av denna eller som har andra förslag ev ritningar på en?
Bygga själv har helt klart sin charm men jag har ingen rörbock, iofs kanske det går att lösa men jag har gjort missen ett antal gånger att stå i några kvällar/nätter och tillverkat grejer bara för att sen inse att resultat blev lika bra som en köpes men kostade lika eller mer än en köpt över nätet. Dessutom tränar jag mountainbike 12-15h per vecka och har tre ungar, fru samt hus vilket gör att tiden är av stor betydelse :D .

Försökte lösa problemet med att diffspärren hoppar/kryper ur läge också, fick förslag på att det ev var för tajt spel mellan spak och kaross. Plockade bort mittkonsolen och körde utan men samma sak hände igen.....
Kan inte säga var det är som gör det för det verkar hända slumpvis när jag bara krypkör alltså inte bara vid kraftigt gaspådrag eller avslag vilket borde vara fallet om karossen tar i.
Skriv svar