Virres Niva -13

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Virres Niva -13

Inlägg av ahlberg »

Det låter trevligt! Som taget från en reklamfilm..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Uppdaterar från kåtan med en wiskey i näven och grillad abborre i magen, livet kunde vara sämre:-)

Bild

Bild

Nedan en rad med bilder från packlådorna, fällbart utåt för lätt åtkomst i bagaget. Den övre innehåller allt som har med matlagning plus lite varma koppen o kaffe. Den undre innehåller kåta, Tarp och två ThermaRest. Sen får den fungera som bord inne i kåtan när vädret är mindre tilltalande.

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Helg igen och passar på att dra till skogs med kidsen!

Underbart höstväder så då gäller det att passa på, kåta och tarp uppslagna och kaffet står på elden.

Bild

Alla förutsättningar för att bli en toppen helg!
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Härligt! :P
Så skall en Niva nyttjas! Jag gillar också att vara ute i spenaten, fast jag använder apostlahästarna mer. Svettiga ostmackor och en termos i ryggan.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Apostlahästarna funkar ypperligt också! Men i detta fallet var mina ungar på 4 och 6 år med och då går det att göra större äventyr om Nivan tar oss till "baslägret", dessutom kan man plocka med sig lyxsaker som muurrika pannan och lite extra choklad till kidsen:-)
Bilen är verkligen snudd på perfekt för mitt behov, ungarna får plats och packning likaså. Dessutom tar den sig fram bra med god ekonomi så man faktiskt har råd att åka på äventyr.
Dessutom är den i mina ögon snygg!

Bild
Bild
Bild

Nu är det tork av kåta och övrigt materiel som gäller innan ny arbetsvecka. Får se om det kan bli nytt äventyr till helgen!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Bilen har nu rullat 2030mil och fick en service idag, alla oljor bytta och en allmän genomgång. Behövde tajta till hjullagren fram också, en något för stort glapp fixades.
Ska besiktiga för första gången nästa månad och hoppas på rent papper.

Passade på att montera den nya generator från Umeå offroad, 100a visade sig räcka gott o väl trotts ljusramper osv.
Laddar 13,9-14,1volt och surrar förtroendeingivande:-)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Stör mig på att Nivan saknar mugghållare, mitt morgonkaffe i bilen på väg till jobbet blir lidande:-).
Efter att ha testat en uppsjö av eftermarknads hållare som faktiskt alla har varit mer eller mindre värdelösa har jag äntligen fått tummen ur o beställt en ny mittkonsol för kardantunneln.
Inte mindre än två mugghållare ryms i den. Har ni hört liksom, vilken oerhörd lyx:-)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Virres Niva -13

Inlägg av ahlberg »

Denna gillar jag. Den klarar dock inte en het sommardag i solen i utfällt läge, tappar lite spänst då. Men den kostar bara två tjugo, så...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000016531/
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Har testat den också, men var fäste du den i Nivan?
Tyckte den var ivägen överallt och sen pga dess platta baksida var det svårt att få till ett snyggt montage.
Loranga
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Loranga »

Känner lika, det bästa jag hittat är denna som åker med på en beställning inom kort:
http://ladapower.com/index.php?option=c ... ory_id=129
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Virres Niva -13

Inlägg av niva-2121 »

Jag har en Biltema mugghållare av enklare typ som man klämmer fast mellan rutramens nederkant och glaset.
Har den på passagerarsidan.
Inte toppen direkt, men får duga.
B t w ett arvegods från Sukkan.

;)
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Loranga skrev:Känner lika, det bästa jag hittat är denna som åker med på en beställning inom kort:
http://ladapower.com/index.php?option=c ... ory_id=129
Det är den jag beställt....
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Virres Niva -13

Inlägg av ahlberg »

Virre skrev:Har testat den också, men var fäste du den i Nivan?
Tyckte den var ivägen överallt och sen pga dess platta baksida var det svårt att få till ett snyggt montage.
Finns ett ställe ovanför fönsterveven där den inte är ivägen. .
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Loranga
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Loranga »

Hoppsan Kerstin...!
Läste visst slarvigt :oops:
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Bestämde mig för att göra nått som skulle gjorts för längesedan idag, moddade mina torkararmar så "vanliga" torkarblad passar.

Bild

Mina Niva armar är helt platta med någon skum anslutning av bladet, har inte lyckats hitta några blad som passar i Sverige och vill ha en simpel standard som går att hitta på en mack.
Köpte en adapter för Toyota på biltema och kapade mina orginal armar samt adaptern och svetsade ihop dom två, vipps har jag nu armar som tar ett standard blad.
Dessutom köpte jag längre blad på 380 mm och anpassade längden på bladet så det funkade fint på rutan.
Originalets 330 mm tyckte jag var i kortaste laget.

Annars har jag glädjande nog hittat ett fint grennlaning spår öster om Jönköping, lägligt nog är markägaren ungarnas förskolelärare och hade inget emot om jag kör där:-)
Spåret börjar på en mkt gammal skogsväg och blir efter några km mer av ett äldre stråk från en scootare. Rejält med lera och några sten/klipp hällar som kräver lite funderande på hur man kommer upp.
Ska se om jag jan ta några bilder också.
Skriv svar