Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Postat: 26 nov 2016 16:42
Har ägt 3 Samuraier, en av dem i 11 år och kört mycket hårt i terrängen.
På den har jag riktat styrstag ett par gånger, svetsat ramen för fördelningslådan några gånger, riktat skydden på axlarna + under katten + under fördelningslådan + under tanken + trösklarna, bytt koppling en gång(p g a dränkning på Brändåsen och sjögräs/nate in i kopplingen och utrampningslagret) samt en baklängesrullning 2 varv på Sandlycke som slutade med att bilen skrotades(tur man hade tävlingsstolar, 4-punktsbälte och "hockeymål" innanför HT:n). Vindrute- och dörramar "shoppades" och blev rutlösa samt huven lite lägre.
Den hade 33" Super Swamper, 4"-höjning, Stenkrypare 6,5:1 och Lock Right i bakaxeln.
Men den var alltid körbar, trots omild behandling - även efter baklängesrullningen.
2CV:n har jag ägt i 20 år. Främre avgasröret var dåligt när jag köpte den, så det byttes.
Långa ljuddämpare rev jag upp på Sandlycke så att jag "klädde om den" med ny plåt.
Samtidigt klämdes långa bromsröret(men funkar ändå) samt sprack långa bränsleröret på längden så att det "kläddes in" med en bit bränsleslang.
(Med 2CV:n tog jag mig upp för en backe som Jeep Renegade Traihawk inte klarade)(Största felet många gör i spenaten är att släppa på gasen .)
Kopplingen av solfjädertyp har jag bytt p g a a urtrampningslagret skar och svarvade sig in "lamellfingrarna".
CR-V:n, som köptes ny förra året har under 1.500 mil endast behövt tankas.
Nyförvärvet i juli i år, Suzuki Jimny MT -06, har endast behövt tankas, men har i förbyggande syfte fått en 5 mm tjock skyddsplåt av härdad aluminium under växellådorna(Skäve smidesverkstad efter min önskan/mall).
PUMA-Defendern -09 behövde endast tankas och riktas framstötfångare på några gånger under 3 år.
Storm-Defendern -04 behövde tankas, riktas framstötfångare + styrstag + bakre länkarmar några gånger under 3 år.
O s v = endast förarfelsrelaterat.
Så det är nog bara Niva:n som har hyss för sig. Men hjälp på traven av några "specialistverkstäder" på Niva har hon fått.
Jag menar att glömma montera packbox i bakaxeln är väl mänskligt liksom att ta betalt för att montera en torsen och i stället montera en felinställd (beg?) lamelldiff. Det är väl vad man får räkna med när man lämnar in en bil(medelst bärgare) till "märkesverkstad".
Man ska lära barn att alltid smaka på maten innan dom säger att dom inte tycker om maten.
Lika dant är det med bilar = man ska pröva dom innan man säger att man inte gillar dom.
På den har jag riktat styrstag ett par gånger, svetsat ramen för fördelningslådan några gånger, riktat skydden på axlarna + under katten + under fördelningslådan + under tanken + trösklarna, bytt koppling en gång(p g a dränkning på Brändåsen och sjögräs/nate in i kopplingen och utrampningslagret) samt en baklängesrullning 2 varv på Sandlycke som slutade med att bilen skrotades(tur man hade tävlingsstolar, 4-punktsbälte och "hockeymål" innanför HT:n). Vindrute- och dörramar "shoppades" och blev rutlösa samt huven lite lägre.
Den hade 33" Super Swamper, 4"-höjning, Stenkrypare 6,5:1 och Lock Right i bakaxeln.
Men den var alltid körbar, trots omild behandling - även efter baklängesrullningen.
2CV:n har jag ägt i 20 år. Främre avgasröret var dåligt när jag köpte den, så det byttes.
Långa ljuddämpare rev jag upp på Sandlycke så att jag "klädde om den" med ny plåt.
Samtidigt klämdes långa bromsröret(men funkar ändå) samt sprack långa bränsleröret på längden så att det "kläddes in" med en bit bränsleslang.
(Med 2CV:n tog jag mig upp för en backe som Jeep Renegade Traihawk inte klarade)(Största felet många gör i spenaten är att släppa på gasen .)
Kopplingen av solfjädertyp har jag bytt p g a a urtrampningslagret skar och svarvade sig in "lamellfingrarna".
CR-V:n, som köptes ny förra året har under 1.500 mil endast behövt tankas.
Nyförvärvet i juli i år, Suzuki Jimny MT -06, har endast behövt tankas, men har i förbyggande syfte fått en 5 mm tjock skyddsplåt av härdad aluminium under växellådorna(Skäve smidesverkstad efter min önskan/mall).
PUMA-Defendern -09 behövde endast tankas och riktas framstötfångare på några gånger under 3 år.
Storm-Defendern -04 behövde tankas, riktas framstötfångare + styrstag + bakre länkarmar några gånger under 3 år.
O s v = endast förarfelsrelaterat.
Så det är nog bara Niva:n som har hyss för sig. Men hjälp på traven av några "specialistverkstäder" på Niva har hon fått.
Jag menar att glömma montera packbox i bakaxeln är väl mänskligt liksom att ta betalt för att montera en torsen och i stället montera en felinställd (beg?) lamelldiff. Det är väl vad man får räkna med när man lämnar in en bil(medelst bärgare) till "märkesverkstad".
Man ska lära barn att alltid smaka på maten innan dom säger att dom inte tycker om maten.
Lika dant är det med bilar = man ska pröva dom innan man säger att man inte gillar dom.