Rasputin

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Saftlasso
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 aug 2015 10:13
Ort: Trollhättan

Rasputin

Inlägg av Saftlasso »

Då var det dax. Efter lite letande fann jag en Niva -95 diesel med14000 mil på mätaren.
Jag hittade en som inte låg ute till försäljning, mailade ägaren med förfrågan om den var till salu. Bilen hittades när man googlade niva diesel och tittade på bilder, kollade upp reg.nr: på transportstyrelsen och kontaktade ägaren. Såg att bilderna var länkade från detta forumet, men när man klickade på länken hit så var den borttagen. Men jag hoppas någon känner igen den och kan ge tips om den.

Färden hem gick bra, dock en hel del att göra. :)

Bild

Bild

Bild

//Lars
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Rasputin

Inlägg av ahlberg »

Gratulerar! Trevliga mackapärer, de där..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Rasputin

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Bra med lite att greja med...

Då har väl denna Gemmer snäckan? Ska ha det iaf...

Vad är planerna?

Skärmkanterna bak, vad är gjort med dem? Eller innerskärmar som sticker fram?

Lycka till!

Hälsn Jan
Saftlasso
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 aug 2015 10:13
Ort: Trollhättan

Re: Rasputin

Inlägg av Saftlasso »

Har inte kollat snäckan ännu, varit lugn morgon utan barn hemma.

Planen nu är en mycket stor service.

byte av:

Kamrem
Motorolja
Bakaxeloljan
Mellandiff lådans olja
Växellådans olja
Bromsvätskan
Alla vätskor med andra ord.

bränslefilter
luftfilter
Hardyskivan
Smörja alla smörjnipplar.

Uttrampningslagret väser lite, blir lite tystare när man trycker ner kopplingen. Så hoppas det räcker med att byta lager. Även lamell när man rivit ner allt.

Besiktningen sa att VF-broms låg an lite, fälgen lätt ljummen vid hemfärd.(stannade flera ggr och kände efter)
Kolla över bromsarna skall göras.

Med att fälgen blir bara blir ljummen närmast centrum(nav), kan det vara dåligt hjullager? Är så mycket mekaniska ljud i bilen så det är svårt att höra.

Såg att det var lite fuktigt vid ena spridare, antar det är läckage vid returslangen eller vad det är. (ville ha diesel men aldrig meckat med en förut)

Kom gärna med tips om vad jag bör göra vid underhåll, vill inte missa något viktigt.

Skärmarna bak verkar ha fått dit svetsat bockat rör för att förstärka skärmkanterna.
Inte original stolar i den, satt obekvämt och efter 17 mil inser man att det måste byggas om omgående.

Målet i år är att få lite trevlig skogskörning, men senare få ombyggd stötfångare fram o bak och ett härligt takräcke. Kanske lite höjning och fetare däck, men det är inte prio för nu.

För att göra det lätt för mig kanske någon vänlig själ kan skriva vad det skall vara för olja i motorn och respektive låda(lådorna) och bakaxel med W:nummer typ W10-40 halvsyntet till motorn om det nu skall vara den oljan.

Hade underlättat och jag tackar på förhand.
Saftlasso
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 aug 2015 10:13
Ort: Trollhättan

Re: Rasputin

Inlägg av Saftlasso »

Har nog klurat ut vilka oljor jag skall ha. Men vet någon om Biltema har ett oljefilter som passar på Niva Diesel, gärna med deras art.nr:?
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Rasputin

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Borde väl vara samma som till Peugeot 309 diesel måhända och vissa citroen,

Har tre nya Mann oljefilter till Niva diesel liggandes...

Hälsn Jan
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Rasputin

Inlägg av rid54 »

Om det låter om urtrampningslagret när man inte trycker på kopplingspedalen är det nåt knas med manövreringen (spelet saknas) så det bör snarast justeras i så fall. Annars kan det vara själva växellådan som "väser" i friläget med kopplingen uppe - det är rätt vanligt. Att det tystnar när man kopplar ur beror ju på att allt stannar i lådan då. Så försäkra dig om var ljudet kommer ifrån innan rivandet startar...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Saftlasso
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 aug 2015 10:13
Ort: Trollhättan

Re: Rasputin

Inlägg av Saftlasso »

Okej, dåbfår kolla upp det först, innan beställning.
Saftlasso
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 aug 2015 10:13
Ort: Trollhättan

Re: Rasputin

Inlägg av Saftlasso »

Det har varit småpill sedan jag fick hem min Niva. Först fick jag hitta plats i garaget, frugan har haft det som förråd och gissa om hon ställt dit massa grejer.(tog 2dagar att städa och göra plats)

Har ju en ombes på den, men jag har fixat Blinkers,rattlås,höger dörrlås och limmat dit låsvredet på ventilationsrutan. Hoppas limmet håller...
Nu är det bara färdbroms vf som låg an. Blir att lossa och rengöra.
Saftlasso
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 aug 2015 10:13
Ort: Trollhättan

Re: Rasputin

Inlägg av Saftlasso »

Idag fixade jag bromsen som låg ann. Måste göra en beställning på bromsdelar, för det var inte mycket kvar av den varan på bilen.
Bild

Bilen är i alla fall besiktigad och godkänd. Så min rullande renovering kan fortgå som jag vill nu. :)

Dax för lite vuxensaft :D

Trevlig helg på er.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Rasputin

Inlägg av Grinolle »

Saftlasso skrev:Idag fixade jag bromsen som låg ann. Måste göra en beställning på bromsdelar, för det var inte mycket kvar av den varan på bilen.
Äsch, pjosk. De går ju inte så fort de här bilarna, så det där med bra bromsar är inte så noga! ;)

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Saftlasso
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 aug 2015 10:13
Ort: Trollhättan

Re: Rasputin

Inlägg av Saftlasso »

Bytte motorolja och filter idag och kan bara säga att det var nog i grevens tid. Väldigt svart, nästan klumpar med avlagringar...
Det har nog varit eftersatt. :(
Men det positiva är att nivan den går bättre ju mer kärlek jag ger den. Sanningen är att den varit orörd i 1,5 år och det börjar nog släppa nu.

//Lars
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Rasputin

Inlägg av IvaniNivan »

Det är roligt att fixa med en bil som blir märkbart bättre hela tiden.
Om oljan var så dålig så kan du ju byta olja igen efter några hundra mil så kanske det kommer ut lite mer skit.
Det är nog bara bra att lossa på anliggande bromsar på en motorsvag bil som Nivan trots allt är, bilen ska rulla lätt.
Om limmet håller på rutan så berätta gärna vilket du använt för jag har provat några som lossnar efter ett tag.
Nu ska jag prova ett rysskt lim o se om det håller, annars är väl det bara att åka till glasmästaren o få lite UV-lim.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Saftlasso
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 aug 2015 10:13
Ort: Trollhättan

Re: Rasputin

Inlägg av Saftlasso »

Hade detta hemma och det sög. http://www.clasohlson.com/se/Power-Glue ... okie=false

Min dotter råkade känna på vredet och det lossade.
Saftlasso
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 aug 2015 10:13
Ort: Trollhättan

Re: Rasputin

Inlägg av Saftlasso »

Idag var det dax för v-lådan att få ny olja. Oljan såg bra ut men läckage runt inspektionsluckan. Demonterade den och insåg att packningen sett sina bästa dagar, byte.

liten bild på innandömet av lådan.
Bild
Skriv svar