Niva -87 | Anaconda

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av dea »

Det var en trevlig sammanfattning :D skoj när man får ordning på grejorna och det fungerar
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av kallemed2l »

Hej igen
Pga diverse reparationer i övriga fordonsflottan så får Nivan rulla dagligen till jobb och ibland förskolan.
Bild
Lilla ungen tycker det är den häftigaste bilen, stora ungen tycker det är pinsamt att komma till förskolan i Nivan. (Lite pinsamt kan jag också tycka, eftersom jag fick veva igång den på förskolans parkering en gång. Får kanske ta ur startmotorn snart. Går det att ta ut startmotorn men låta grenröret sitta kvar?).

Jag har börjat måtta var vinschen skall placeras. Lilla ungen hjälper till, men tog en tupplur.
Bild

Ny torkararm på bakrutan fixad. Opel astra passade ungefär.
Bild

Slut på denna lilla rapport.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av dea »

:D bra med hjälpreda, kan vara lugnare när dom får vila ibland :o
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av kallemed2l »

dea skrev: 26 mar 2019 06:22 :D bra med hjälpreda, kan vara lugnare när dom får vila ibland :o
Kul när de hjälper till, ännu roligare (eller iaf effektivare) när de inte hjälper till... =)
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av kallemed2l »

Hoj
Nu har jag fått dit vinschen på Nivan. Lite skruvar och några vinkeljärn. Och jag fick träna lite med pinnasvetsen. Blev inte så snyggt, men förhoppningsvis håller det. Det börjar bli mycket grejer i fronten. Extraljusen ville jag ha kvar där de sitter. Kofångaren var det redan hål i, så jag kapade den helt för att få plats med vinschen. Vinschen får sitta lite dragen åt vänstersidan, så att startveven går att använda =) , och registreringsskylten får plats också.
Idag blev det test i Hästveda. Sågbacken firade 10års jubileum. Jag följde med på många fina slingor. Stora delar av området passar Nivan bra. Och tillslut fick jag testa vinschen.

Bild

Bild

Bild
Och där fick vinschen jobba!

//Kalle
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av dea »

Trevligt :D jasså det var körning i Hästveda igår också , såg att det var i fredags men då var mitt schema späckat, passerade med min niva och litet släp med gul dieseltank.
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av Berlina »

Jag gillar dina skärmbreddare. Har införskaffat plast som ska monteras på Skrutten. Något tips på infästningen? Jag velar lite.... Hur gjorde du?
Medlem 2019
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av kallemed2l »

dea skrev: 02 jun 2019 06:20 Trevligt :D jasså det var körning i Hästveda igår också , såg att det var i fredags men då var mitt schema späckat, passerade med min niva och litet släp med gul dieseltank.
De firade 10år, så det var körning både fredag och lördag, och kanske var det lite på torsdagen och söndagen också. Finns många slingor som är relativt snälla mot bilen, så bra ställe att testa på.


Berlina skrev: 03 jun 2019 10:16 Jag gillar dina skärmbreddare. Har införskaffat plast som ska monteras på Skrutten. Något tips på infästningen? Jag velar lite.... Hur gjorde du?
Ja, det är ju inte jag som satt dit skärmbreddarna, de satt på när jag köpte. De är gjorda i 6mm tjock gummimatta, snyggt tillskurna. Sitter fast med farmarskruv. Bak bytte jag farmaskruven mot popnit, eftersom däcken är så stora att de tar emot, och då glider de lättare på popnitarna... Jag vet inte om skärmkanterna är orginal eller omsvetsade eller rostlagade. Jag försökte ta några bilder, hade den ändå uppe på liften och rättade till ett domkraftsfäste som blev påkört av en sten, flera gånger dessutom...
Jag kanke kan försöka rita av skärmbreddarna på papper och skicka till dig?

Bild

Bild

//Kalle
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av niva-2121 »

Berlina skrev: 03 jun 2019 10:16 Jag gillar dina skärmbreddare. Har införskaffat plast som ska monteras på Skrutten. Något tips på infästningen? Jag velar lite.... Hur gjorde du?
På några bilar (ickenivor) har jag gjort skärmbreddare av transportband som används i bergtäkter/grusgropar.
Frågade snällt och fick ta så mycket som samvetet, och bagageutrymmet, tillät av utrangerad gummimatta.
Klöv det c:a 40 cm breda transportbandet i 4 lika 10 cm breda remsor.
Transportbanden är armerade med cordväv men ändå formbara.
Monterade "vinkelalumnium" 20 x 20 mm längs hjulhuskanterna.
Om man slitsar aluminiumprofilen var tionde cm går det bra att böja den efter hjulhusöppningen/-kanten.
Popnit eller självgängade skruvar fäster profilen mot karossen.
Gummiremsan monteras i profilen medelst M5-skruvar & nylockmuttrar.
Om aluminiumprofilen målas mattsvart "försvinner" den och syns knappast.
Forumsponsor
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av kallemed2l »

Hej igen
Såhär såg det ut på nationaldagen, när jag fick dra mig fram till en stämpel.

Bild

Sedan fastnade jag på fler ställen, och något gick dåligt med bakaxeln. Jag körde hem med spärrad fördelningslåda, och det kom obehagliga ljud från bakaxeln när det svängde. Jag misstänkte att diffen eller möjligtvis en drivaxel hade problem. Det blev även ett hål i tröskeln, men det är inte lagat ännu.
Tja, det senaste halvåret har jag pysslat med andra saker, men under julledigheten tog jag tag i Nivan.

Bild

Bild

4st kuggar var av i diffen.
Jag hade i förebyggande syfte köpt en reservbakaxel från en 87:a, och efter lite snurrande och räknande verkade utväxlingen vara samma. Och när det var isärplockat stod det skrivet 10/41 i båda axlarna. Så jag bytte till den hela "klumpen" och skruvade ihop allt. Det läcker inte, och blir inte varmt, så det får räknas som lyckat =)

Och när Nivan är i drift igen, så finns det såklart massa tillfällen där den "behövs". Hämta plintar tex =)

Bild

Bild

//Kalle
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av dea »

Ja där såg lite tandlös ut :shock: skönt att det var lika utväxling. Nivan är bra att dra med när man ska köra ut på lit tvivelaktig mark :D
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av niva-2121 »

kallemed2l skrev: 07 jan 2020 22:47
Bild

4st kuggar var av i diffen.
På min Ludmilla sprack de små satelitdreven och maldes delvis ner av kronhjul och pinjong. :o :shock: :? :( :cry:
Min bedömning av delarna är att de var tillverkade av sintergods, av brottytorna att döma. :roll: :oops:
Forumsponsor
Skriv svar