Räka inte Hummer - Expedition

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av ahlberg »

Ja, att det i princip inte kostar något gör ju det ännu svårare att bryta beroendet.. :mrgreen:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av dea »

Alltid skoj när man slipper återbesök :D det är ju som Berlins skrev inga stora kostnader att behålla räkan men orken/känslan ska ju finnas
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av ahlberg »

Det är inte mycket uppdateringar i Räkans projekttråd, men idag gick den faktiskt sönder! Om jag tänker efter har den faktiskt de senaste veckorna lite subtilt försökt tala om för mig att jag borde ge kopplingshydrauliken lite kärlek. Den har tagit aningen långt ner, den har inte riktigt följt med foten upp som den brukar och jag har känt att den velat bli ompysslad. Såklart var det korkat att ignorera dessa signaler och i morse bestämde sig Räkan för att det var nog. No more Mrs Nice Guy. Efter att tagit första kurvan på väg till jobbet, och skall växla upp, finns det ingen kopplingspedal att trycka på. Den ligger jäms med golvet och vägrar bestämt att lämna det läget.

Nåja, med en Niva kommer man ju alltid hem, så jag stoppar motorn, i med ettan, startar utan koppling med växel ilagd och rullar skamset tillbaka till gårdsplanen i 5 km/h.

Så, ikväll blir det kvalitetstid med Räkan. Hoppas hon uppskattar en renovering av kopplingshydrauliken och blir på bättre humör efter det.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av dea »

8-) typiskt att man bara ignorerar sånt tills det inte fungerar längre, min gav mig lite tecken på att det var nåt fel så jag beställde nya grejor och fick dom lagom till det knappt gick att frikoppla längre :shock: var ju plastgrejor på min och hade läst att det var vanligt att dom gav upp så blev en uppsättning med den gamla typen.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av ahlberg »

Ujdå.. det var verkligen en dåligt underhållen kopplingshydraulik. Huvudcylindern var full med någon okänd svart massa, på golvet under kopplingspedalen var det blött av bromsvätska, slavcylindern var blöt om nosen och som grädde på moset hade mössen festat på gummislangen från behållaren. Men, röret var i kanonskick. :)

Jag hade två nya huvudcylindrar på lagret men ingen slav, så det fick bli honing och en ny packning till den. Back on the road efter nån timmes arbete.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av dea »

Skönt med enkla fel :)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev: 18 nov 2019 18:44 Jag hade två nya huvudcylindrar på lagret men ingen slav, så det fick bli honing och en ny packning till den.
Minns med saknad "den gamla goda tiden" när man honade bromscylindrar och köpte nya packningar för 5:-/st hos Trend i Södertälje, suck! :(
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av ahlberg »

Hade för mig att jag mötte Google-bilen för något år sen, men bilden kom aldrig upp i street-view. Nu kollade jag igen och voila!

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av Larsson »

Coolt!

:D

Min Niva är oxå med på Google kartan (se om ni kan hitta den) :)
Bild
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av dea »

Ahlberg fräck att det var en så klockren bild.

Larsson är den till vänster om infarten bakom huset, skulle kunna vara nåt sånt där.
Skriv svar