Ärtan

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Ärtan

Inlägg av wadsbo »

Om min jag kallade min gamla Niva för Rödbetan så får jag väl kalla min nya för Ärtan.
En grön (såklart), 2015 års modell. Gått lite drygt 1000 mil.
Jämför jag med min gamla så är det rätt stor skillnad. Inte alls lika "nervös" på vägen.
Tycker dock att transmissionsljudet i den nya är högre än i den gamla. Kanske hjälper det med några mil till så att allt "slits in" lite.

Fel (egenheter) på kärran hittills:
-Tuta funkar inte.
-Innerbelysning som inte släcks.

PS
Vad har egentligen den där växellådsdämparen för funktion eller snarare, hur fungerar den? Den finns då i alla fall inte på min gamla kärra.

/Wadsbo
Niva-15
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ärtan

Inlägg av ahlberg »

Grattis! Alltid välkommet med nya kärror.. Det extra steget till fördelningslådan? Nej, jag vet inte, men det låter ju bra eftersom vibrationer ju alltid förekommer, i större eller mindre omfattning..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Ärtan

Inlägg av maggan »

Grattis med ny grønsak :D
Ær ju passande namn med take på att Niva betyder majsfælt, då ær det helt klart inanfør med namn på andra odlade grødor :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Ärtan

Inlägg av wadsbo »

Det var den här dämparen jag tänkte på (nr:2) https://drive.google.com/file/d/0B2atwF ... sp=sharing
Trodde först att det var någon slags skydd för växellådan (typ hasplåt fast rulle) men det är det tydligen inte.
Ytterligare en grej som finns på min nya Niva är en häftig breather (slang) från FD-lådan och upp till motorrummet. :)
/Wadsbo
Niva-15
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Ärtan

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Jag vet inte, men mojen finns iaf att köpa på eftermarknad:
https://ladapower.com/catalog/tuning-20 ... m-h-detail
som jag tolkar det verkar dess funktion mest att vara en klump. Eller om man ska vara lite mer ingenjörsmässig: en massa. En massa vill inte gärna flytta på sig, speciellt inte hastigt hit och dit=> den dämpar vibrationer.
Hur effektiv den är har jag ingen aning om.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Ärtan

Inlägg av wadsbo »

Efter oljebyte i växellådan så har jag märkt att tvåan är svårare att få i än tidigare, men efter en stunds körning är det inga problem.
Eftersom det enda jag gjort är att byta olja så måste det ju vara den som är boven i dramat. Använde förövrigt samma i min förra kärra som också var lite kärv.
Kanske läge att byta olja?
Det är denna olja som jag använt: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/H ... 000022982/
Kanske inte den bästa att använda i växellådor på Nivor?
/Wadsbo
Niva-15
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ärtan

Inlägg av ahlberg »

Den är ganska seg när den är kall, den där..

http://lada-niva.se/viewtopic.php?f=15& ... 2d8b#p2276

Funkar för mig..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Ärtan

Inlägg av niva-2121 »

Någon som har provat syntetisk ATF-olja i växellådan och/eller fördelningslådan?
Inte på Niva, men på annan bil, har jag provat MOPAR ATF+4.
Den har stort viskositetsområde.
Mycket lättare att växla i stark kyla.

Blev inte av att testa i Niva´n.
Har därför 4 liter MOPAR ATF+4 "över" (om någon är intresserad av att överta).
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ärtan

Inlägg av rid54 »

Hm...

ATF-olja är väl rätt olik vanlig växellådsolja. I princip är det ju det som förr kallades hypoidolja, som numer används i växellådor och slutväxlar (GL4-5). De har tillsatser för att klara glidning med högt tryck (som i en hypoidväxel...), medan ATF är utvecklat för lite andra saker. Det kan ju vara så att specifikationerna överlappar, men utan att veta säkert om det faktiskt är så, skulle jag inte hälla ATF i en vanlig diff, exempelvis.

Synkroniseringen bygger ju på att friktion mellan de koniska ytorna i synkroniseringsenheten ("synkringarna") är så stark, att den förmår styra varvtalet på den friroterande delen av växellådans drevutrustning, dvs när kopplingen är nedtryckt är det ingående axel + bottenstock och fast kopplade drev på huvudaxeln. Om oljan är tjock (kall...) och samtidigt har god smörjverkan, kommer det att bli trögt att växla, eftersom allt går trögt. Jag tycker det brukar gå över rätt fort. Troligen skulle en växellådsolja med större viskositetsindex vara en lösning (om det nu finns sådana), typ en 60W/90 eller nåt. Syntetiska oljor verkar i en del fall vara lite tåligare mot kyla, men det verkar inte vara så enkelt att det automatiskt blir bättre med dyrare olja...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Ärtan

Inlägg av wadsbo »

Nån som är haj på ryska här?
Etikett som sitter på expansionskärlet.

https://drive.google.com/open?id=1_zqoB ... CeDqTpmhEg

Wadsbo
Niva-15
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Ärtan

Inlägg av Tapio »

wadsbo skrev:Det var den här dämparen jag tänkte på (nr:2) https://drive.google.com/file/d/0B2atwF ... sp=sharing
Trodde först att det var någon slags skydd för växellådan (typ hasplåt fast rulle) men det är det tydligen inte.
Ytterligare en grej som finns på min nya Niva är en häftig breather (slang) från FD-lådan och upp till motorrummet. :)
/Wadsbo
Halaj!

Jag återkommer till den här frågan, eftersom jag tänker beställa lite bitar.
Jag undrar om någon kan tala om var den där balken, med dess klump sitter?
Den verkar finnas i två varianter. Den första, som jag länkat till:
https://ladapower.com/catalog/tuning-20 ... m-h-detail
men det finns en till, som har ett fästöra i mittten, med två skruvhål:
https://www.ladamoscow.com/product-page ... niva-urban
jag vill alltså veta om min vagn har motsvarande hål till variant två.
Får jag bara veta var den skall sitta kan jag ju kräla in under bilen och kolla själv.
Om någon har någon historik om grunkan blir jag glad. Är det en ren eftermarknadsprodukt eller är det något som kom till efter en viss årsmodell, som kan även monteras på äldre vagnar?

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ärtan

Inlägg av rid54 »

"Balken" som sådan är ju tvärbalken för bakre växellådsfästet. Den från ladamoscow har växellådsfästet monterat, man ser de två hålen där beslaget ska skruvas fast i växellådan. Den cylindriska, blanka saken är för mig okänd. Antingen är det en sorts fäste för nån arm/stag från F-lådan, eller så är det nån form av vibrationsdämpande vikt - det är inte original i vart fall.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Ärtan

Inlägg av wadsbo »

Tror den cylindriska saken faktiskt är original. Ser inte
ut som eftermontage på min kärra i alla fall (2015 årsmodell).
/Wadsbo
Niva-15
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ärtan

Inlägg av rid54 »

Jag får korrigera mitt inlägg: Den cylindriska prylen är inte original på en 2011 :) Den kan ju ha tillkommit senare, men exakt vad den "ska vara till" kan jag inte riktigt se rakt av, så att säga. I övrigt är det nog som jag nämnde, att en av balkarna har växellådsfästet inmonterat, men det ser den andra inte ut att ha. Det fästet verkar inte modifierat, utan ser ut som det som finns på plats från början. Det är en årsmodellproblematik här; om man vill ha vibrationsdämpare på en gammal Niva, måste man troligen byta både tvärbalken och växellådsfästet (den äldre typen av fäste passar inte i en modernare tvärbalk).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Ärtan

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Tack för svar!
Jo, jag kände igen balken direkt när jag kröp under och kollade.
Kollar man på ladamoscows bild ser det ut att vara en utvändig massa och ett ”navcentrum” med fastvulkat gummi emellan. Gummi dämpar ju genom sin hysteres.
I princip en bra grej, säkert.
Men man kan ändå vara lite skeptisk. Konsollerna som håller klumpen ser ut att vara så klena att de skulle svänga med i vibrationerna.
Om vibrationerna är tvärs färdriktningen vill säga.
Är de samma som färdriktning är konsolerna styva nog, som det ser ut.
Men hela drivlinan roterar ju vinkelrätt mot färdriktningen och borde också ge förekommande vibrationer vinkelrätt.

Det här tål att funderas på...

tillägg: mitt inlägg var som svar till rid54:as förra inlägg.
Men h*n har troligen ett bra svar på min fundering: varför säljer de hela balken när det bara är klumpen man behöver?
Antagligen passar den inte i den gamla balken.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Skriv svar