Deas Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Deas Niva

Inlägg av rid54 »

Den där plasten är ju lite hopplös att limma, så "svetsning" är nog enda sättet. Jag har vid ett par tillfällen använt en sån där liten gasbrännare (som en cigarrettändare, men med lite mer blås, så lågan är riktad och blåvarm). Om man tar det lite försiktigt och mjukar upp området och har lite tur, så kan man få en spricka att smälta igen ordentligt. Troligen kan det funka med en varmluftspistol, om det finns med tillräckligt smala munstycken.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Blev lite mekande i dag.
Började med att fjärr låset inte funkade på förardörren, hittade att kablarna till det hade gått av mellan dörr och a-stolpen, jag hade dragit dom i original bälgen när jag monterade fjärrlåset, var även sprickor i orginalkablaget till elhiss och spegel.
Bild

Bild

Sen blev det lite framlyse på schemat. Den högra har stått en del lägre än vänster så kom på att det var dags att kolla dom.

Började med den vänstra då den inte ville ändra på sig när man vred på höjdjusteringen där inne. Ena fjäder hållaren hade släppt så fixades med popnit från baksidan.
Bild

Sen var ju ena justeringsfästet löst, fixades med popnitar. På andra lyktan var bägge dom lösa samt ett fjäderfäste löst också.
Bild

Sen när jag ändå höll på så blev det nya reflektorer också, hade sett tidigare att där verkade var tendens till bubblor i den ena så hade köpt hem nya tidigare.
Bild

Häromdagen så var det också lite skruvande.
Började med att byta torkarmotorn, inga större problem med det :D sen skulle jag ju bara byta sista ljuddämparen lite snabbt hade jag tänkt. Gick ganska snabbt att plocka loss den gamla, problemet kom när den nya skulle dit, var inte tillräckligt med plats för att trä in den pga draget, höll på en stund med att prova hissa bilen lite till, plocka av ett bakhjul men det gick inte ändå så fick lossa balken från draget framåt, skulle ju gjort det direkt. Sen löste det sig enkelt.

Bild


Bild
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Ikväll blev det lite koll inför besiktning imorgon, bla flytt av främre regskylt då jag på en tidigare besiktning fått anmärkning på svårläst skylt. Blev även städning i bilen, sjukt vad man får plats med saker i kupén :oops: samt hur smutsigt det kan bli mellan städnings tillfällena. Märkte tom själv för ett tag sedan hur mycket ko det luktade i bilen men nu luktar det citron i den istället :roll:
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Bilen gick igenom utan problem :D
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Deas Niva

Inlägg av maggan »

Härligt, gratulerar! 👍
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Tackar, alltid skönt när man slipper återbesök 😁
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Blivit lite skruvande igen. Hjullager höger fram har gjort sig påminnt så beställde hem det. Bytte det.

Ni får stå ut med bilder felvridna ;)

Bild

Bild

Bild

Men där var fortfarande nåt missljud ibland som jag lyckades lokalisera till höger bak. Då är det ju bara att riva av trumman tänker man, den hade satt sig rejält på navet så fast jag hade värmt med gas så tog trumman stryk. Vet inte om det var nåt skit som låg i den eller eventuellt en liten bit alu som släppt pga korrosion.

Bild

Bild

Bild
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Deas Niva

Inlägg av SA4AQS »

Ja jäklar vad du har slagit på trumman, jag hade samma problem att den satt som berget slog även ur en eller två flisor.
Men sen såg jag ett tips på youtube han hällde vatten på navet och lät det vara ett tag så att vattnet kunde värka sen gick det lätt att knacka lös trumman, jag var lite skeptisk till det hela men det fungerade faktiskt.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Jo blev en del bankande. Och när det väl hade blivit en skada så brydde jag mig inte om det blev värre, nya trummor är beställda men monterade faktiskt ihop med den gamla för att kolla om missljudet var borta vilket det var. 😀
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Deas Niva

Inlägg av maggan »

Hehe, ja de kan vara ett h-#$%vete å få løs.
Men førdelen med Niva ær ju at delarna er såpass rimliga att man kan slå sønder å kjøpa nytt :twisted:
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Monterade in en annan kupefläkt i bilen för ett tag sedan, blev ett kit med fläkten utanför kupén, blev bättre flås på luftflödet samt tystare. Dock inga bilder på operationen, behöll original knappen för fläkten så blev 2 läge istället för 3 om man bytt knapp men tycker original passar bättre än vridknappen som är med i kittet.

Bild

Blev även en ny ljusramp strax innan jul men inte helt nöjd blir kanske vanliga extraljusen istället.
Lyckades inte vrida bilden så ni får vrida på huvudet istället :oops:

Bild
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Deas Niva

Inlägg av Zphinx »

dea skrev: 03 okt 2021 17:14 Jo blev en del bankande. Och när det väl hade blivit en skada så brydde jag mig inte om det blev värre, nya trummor är beställda men monterade faktiskt ihop med den gamla för att kolla om missljudet var borta vilket det var. 😀

Ett litet tips. Trumman sitter fast med 2st m6. Du har 2st ”tomma” m6 hål i trumman. Dra i skruven där. Det funkar som avdragare o trumman släpper utan minsta problem. Nästan lite för enkelt. 😃
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Var 2 hål utan gängor så gjorde gängor i dom men när jag spände skruvarna så rensades gängorna.
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Deas Niva

Inlägg av SA4AQS »

Jag provade också detta på min men det gick inte, satt som tusan runt navet, provade då något jag såg på Youtube en ryss som hällde vatten där på navet och upprepade det några gånger så att det fick suga in, sen släppte det lätt.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

I början på veckan blev det lite bromsjobb då jag märkte tydligt att det gick trögt när jag skulle växla, kändes nästan som jag trampade på fel pedal hade väl en liten misstanke om att det hade börjat kärva lite tidigare men ingen broms som blev varm tidigare vad jag känt.

Så blev slutsats att vänster fram låg på genom doftprov när jag kom hem. En kolv som kärvade så blev lite putsning och smörja, ska beställa nya grejer då där var lite mer rost än jag vill på en bil som ju helst bara ska funka :roll:

Bild

Bild

Trodde ju att det bara var detta som strulade men idag när jag körde så hördes det lite mysko från vänsterbak så var ju bara riva.

Var ju inte helt ok där :x verkade som cylindern läckte så blev ett byte av den, hade köpt sen tidigare för sånt är ju alltid bra att ha hemma, blir även nya backar ev byter jag även trumman för det ligger också en ny men jag har inte inspekterat den gamla än.

Bild

Verkade även som den ena kolven kärvade lite också. Dock kom det vätska från den andra kolven när jag trampade på bromsen.
Bild

Blev även lite smörja i den nya cylindern innan montaget
Bild

Sen hjälpte min sambo mig med den sista luftningen innan det blev kvällsmat, så imorgon blir det att montera resten.
Skriv svar