Olga A-traktor

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Tack Dea.
Det blir oftast lite för seriöst. Får inget gjort. Står mest och funderar som baltasar :D
Medlem 2019
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Olga A-traktor

Inlägg av uazbuhanka »

ja ditt jobb :o är som vanligt snyggt
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Då ska vi se vad som har hänt sen sist.....
Några plastbitar kan ibland göra susen. Antingen förskönar dom enligt vissa eller gömmer skavanker enligt andra.Min åsikt var nog att kan jag slippa laga en skärmkant direkt så då gömmer dom :D Sen gillar jag det grövre utseendet hellre än orginal med.
Bild
Orginalfälgarna är breddade av tidigare ägare. Dom får agera vinterhjul,lite skrapande och lite färg så duger dom att börja med.
Bild
Några fotsteg från fyndhörnan(containern, byts ut på löpande band för att dom rostar ) kanske går att snickra fast ?
Bild
Eftersom l200 har fyra dörrar så blev det lite ändringar .Köp färdiga om ni har klent tålamod...
Bild
Bild
Förlänga med det som finns till hands.
Bild
Några vinkeljärn svetsas fast i trösklarna så det blir lite stadigare.
Bild
Bild
Bild
Den funkar och används iallafall . Långt ifrån färdig men körbar ;)
Bild
Medlem 2019
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Olga A-traktor

Inlägg av rid54 »

Det där ser ju riktigt tufft ut... en Niva sportcoupé. Fint!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Olga A-traktor

Inlägg av dea »

Skönt när man får den godkänd :D bara lite små detaljer kvar nu ju :o
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Japp. Nu kan vi lägga kraft på det roliga. Färg?
Stolar? Sommarhjul? Innertak? mm mm :D
Den som lever får se...
Tips om vikbara stolar i bra skick mottages..
Medlem 2019
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Maskirovka »

:)

grattis
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Olga A-traktor

Inlägg av niva-2121 »

Av bilderna att döma en mycket fin A-traktor.
Om jag, mot förmodan, skulle erbjudas bli ägare till A-traktorn skulle jag "försköna" den ytterligare genom att:
Demontera de fula "luftutsläppen" på B-stolparna
Lacka det inpressade fältet på B-stolpen(bakom dörren) svart, för att ge en illusion om en andra ruta.
Men det är ju inte min A-traktor, så...…….. :lol:
Forumsponsor
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Efter lite körning konstateras att tomgång är svårt att få. Går även väldigt illa vid kallstart. Min mentor sen skolan som fortfarande skruvar bil :shock: är av den gamla sorten som gillar förgasare och brytarspetsar........han fick äran att glida förbi på en fika och ge lite support angående justering av förgasare. Efter lite skruvande och justering av både förgasare /tändning så går den fortfarande illa vid kallstart och har en ruffig gång.
Av med ventilkåpan,justering av ventilerna och komptest utföres. Inget allarmerande där heller. 10 kg i komp och spel på alla ventiler.
Hmm .Efter en extra koll på fördelaren så tar jag beslutet att låna den brytarlösa fördelaren som inhandlats till skogsbilen . Något måste göras :evil:
Bild
Kopplar in härligheten och vrider på startnyckeln ... Startar direkt och har genast en annan sång .Har läst att flera som haft slitna fördelare upplevt stor skillnad och kan bara instämma. Tror att service med en liten klick fett på kamnockarna till brytarna är bortglömd kunskap, plus att axeln glappar i sig vilket ger konstiga brytaravstånd .?
Lite sommarhjul monterade på dodge spokefälgar.
Bild
Fick efter lite sågande dit en orginalgrill . Saknar fortfarande infällda strålkastare så en kompromiss fick det bli.
Är det någon som har en hygglig frontplåt så är jag intresserad av plåten runt strålkastare... ;)
Bild
Fick hem ett bra,att,ha paket 8-) .... Små detaljer , blandat med stora. Bara att hålla i och göra den bättre.
Bild
Den stora baslådan är nu förvaringutrymme. Ett basrör får räcka ihop med 6x9:or i hatthyllan.
Bild
Medlem 2019
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

När Olga togs i bruk så var bromsservoslangen pluggad. Montering av denna utfördes med konstaterande att servot var trasigt.Flera bilar på gården finnes och gamla reservkärran fick ännu en gång bistå med reservdel . Bytte till denna vagns servo .....samma fel igen :shock: .
Är detta ett vanligt fel att dom är trasiga/läckage??
Det fick bli en repsats vid en beställning och se om det går att laga.
Bild
Stora membranet var punkterat av en taggbricka som lossnat och hamnat i kläm .Vanligt fel ??
Bild
Det ända som ej var med i repsatsen är ju då självklart taggbrickan och plastbiten som ska hålla tätnings "p-box" på plats.
Lite funderande och en lösning på problemet fick bli en navbricka till en fälg . Stålringen anpassades och lite filande senare hade även en ny plastbricka gjorts .
Bild
Bild
Det känns som att ståltråden kan glida ur sitt läge även den så några körnslag får ge lagom stora bulor och förhoppningsvis hindra tråden att flytta sig i framtiden.
Bild
Bild
Vid ihopmonteringen så ska servot tryckas ihop och vridas till ursprungsläget .Glöm ej att märka innan så slipper huvudcylindern peka snett 8-)
Kan säga att där krävs lite mer än muskelkraft. Jag använde en verkstadspress och lade på några försiktiga kg för att lyckas vrida ihop delarna igen.
Några plattjärn snickrades ihop för att kunna få delarna att låsas fast och tillslut kunna hamna rätt igen.
Kolla urfasningen på inre delen , motsvarande inslag på yttre delen . Ganska smart låsning...

Bild
Bild
Medlem 2019
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Olga A-traktor

Inlägg av dea »

Jaha, då ha man sett ett bromsservo inuti också :shock: ser bra ut detta :mrgreen:
Skriv svar