niva-2121 skrev: ↑08 dec 2019 22:53
Det verkar som du ser motorhuven tydligt i alla fall.
Flytta tillbaka takbågen så slipper du bländningen i huven.
Faktiskt så stör jag mig inte alls på det trodde det skulle vara värre. Som när jag hade den på min 740 med lamporna så lyste det ner på rutan och då störde det som tusan.
maggan skrev: ↑09 dec 2019 13:48
Gratulerar med blankt papper
Det ser ut som du har ljus framtid
Tack!
Jag har en till liten på 21" som jag funderar på att sätta fram på kofångaren
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
dea skrev: ↑23 feb 2020 21:28
Alltid trevligt när man får dit friska delar Var beläggen fastrostade eftersom dom var så snedslitna eller det kärvade nån annanstans?
Ja det låg nära gränsvärdet så det var skönt att få dit nya klossar. Vet inte beläggen gick lätt att plocka ut och kolvarna gick lätt att trycka in.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
einar- skrev: ↑11 apr 2020 20:56
Se på fan, inte bara jag som gått från att skruva 740 till att skruva lada
Har ju länge trott att 740 var den bästa bilen i universum, lätt och skruva med, går aldrig sönder osv.
Sen provade jag att köpa en lada och har nu en annan uppfattning av värden bästa bil
Jag har kvar din radio fortfarande.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Det var en rejäl justering av läget... Det kan vara värt att kolla lite hur det slår på den axiella lasten på mellanaxeln. I och med att F-lådan sitter på ett par pinnar (i karossen) som inte är fixerade, så kommer dessa två upphängningspunkter att bli som en pivotpunkt när man flyttar lådan framåt-bakåt. Dvs, den kommer att "luta" åt endera hållet, eftersom den ändå är tjudrad i mellanaxeln, som inte har någon splines-skarv och inte kan ändra längd. Jag har nog spenderat några timmar på detta, i syftet att få bort vibrationer och min upplevelse är att det är en fördel, om mellanaxeln inte har någon drag-/skjutkraft som påverkar CV-knuten. Knuten verkar jobba bättre då. På min bil blev det nödvändigt att lägga in några shims vid F-lådefästena och att jobba med att få till helt rät linje mellan huvudväxellådan och ingående axel i F-lådan. Till slut blev det "OK", men jag tror att de där CV-knutarna inte är av allra bästa kvalisort allihop; jag har träffat på ett par riktigt styva ena och jag har bytt tre gånger. En gång fick jag det gjort på verkstad, men de monterade knuten utan att smörja den och den höll ju inte länge innan den började göra sig påmind.