"Grönis"

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Användarens profilbild
jdna77
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 maj 2019 21:10
Ort: Lund, Skåne

"Grönis"

Inlägg av jdna77 »

Idag blev jag stolt ägare till en Lada Niva. Barnen har döpt bilen till "Grönis" i samma anda som familjens övriga två bilar "Apis" och "Fabis". Dessa är dock inte Nivor så vi lämnar dessa dithän.

Jag har i ganska många år drömt om att äga en Niva och när "Grönis" dök upp var jag tvungen att slå till. En årsmodell 2010 som bara gått 2200 mil och är i så gott som nyskick. Än så länge vet jag inte vad jag vill ändra på eller fixa med men det kommer. "Grönis" kommer att tjänstgöra på jakt och nöjesresor. Kanske även jobbpendling ibland. På önskelistan står en bull bar och lite extraljus - bara för att jag kan. Det enda jag MÅSTE fixa är att innertaket hänger lite och det är problematiskt för en person på 196 cm.

Jag tänkte börja den här tråden för att presentera mig och "Grönis". Efterhand som "Grönis" och jag utforskar varandra kommer det nog fler inlägg och jag kommer definitivt behöva den kunskapsskatt som forumet är för jag har egentligen noll koll på vad jag köpt för något och är inte någon skolad mekaniker.

Kul att det finns ett levande Niva-forum och ännu roligare att jag kan vara en del av det!

//Daniel

Bild
"Grönis" - Lada Niva 4x4, årsmodell 2010, ägd sedan 2019-05-17
Presentation: viewtopic.php?f=15&t=4222
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: "Grönis"

Inlägg av SA4AQS »

Hej, vad kul jag köpte också min första niva den 16:e förra veckan, som även den är mörk grön :mrgreen:
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: "Grönis"

Inlägg av dea »

Grattis till köpet! Ser blank och fin ut :)
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: "Grönis"

Inlägg av Berlina »

Grattis och välkommen till en galen värld ;)
Hängande innertak ? ser det ut som om det fått någon smäll? Det är klämt mellan gummilisterna och plåten så det är lite marigt att åtgärda utan att trycka ut rutorna....
/Micke
Medlem 2019
Användarens profilbild
jdna77
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 maj 2019 21:10
Ort: Lund, Skåne

Re: "Grönis"

Inlägg av jdna77 »

SA4AQS skrev: 23 maj 2019 18:40 Hej, vad kul jag köpte också min första niva den 16:e förra veckan, som även den är mörk grön :mrgreen:
Det är en väldigt fin färg. Nu var det inte avgörande för mig men det hjälpte i beslutsfattandet. Grattis själv!

dea skrev: 24 maj 2019 06:27 Grattis till köpet! Ser blank och fin ut :)
Tack! Lite för blank. Den där första terrängkörningen kommer göra ont i själen lite är jag rädd...

Berlina skrev: 24 maj 2019 09:22 Grattis och välkommen till en galen värld ;)
Hängande innertak ? ser det ut som om det fått någon smäll? Det är klämt mellan gummilisterna och plåten så det är lite marigt att åtgärda utan att trycka ut rutorna....
/Micke
Tack! Det känns oerhört spännande.

Jag vet väl egentligen inte om det "hänger" eller om det är den passformen som är normal. Någon skada tror jag inte det är med tanke på att hela bilen är i så fint skick. Men jag tar i med huvudet och när jag pressar med handen får jag upp det ca 5 cm eller så. Jag hoppas jag kan få loss det tillräckligt för att få in lite lim eller någonting där.
"Grönis" - Lada Niva 4x4, årsmodell 2010, ägd sedan 2019-05-17
Presentation: viewtopic.php?f=15&t=4222
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: "Grönis"

Inlägg av niva-2121 »

Vet inte om det går på NIVA, men på SAAB:arna så "sträckte" vi taket genom upphettning med värmelampa.
När taket efter värmebehandlingen svalnade så hade taket i de flest fall krympt så att det stramade och inte hängde ner.
Men vet inte om NIVA-taket tål samma behandling?
Forumsponsor
jake
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2013 22:32
Ort: Strängnäs

Re: "Grönis"

Inlägg av jake »

En del innertak går riktigt bra att limma med spruta samt nål (kanyl)
Skriv svar