Äntligen Nivaägare

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ThildeNorberg
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 okt 2019 09:50

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av ThildeNorberg »

dea skrev: 07 jul 2019 07:37 Grattis till köpet. Antar att det är denna bilen :D den ser fin ut

Bild
Denna SUV. Vad behövs för vårt land!
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

Jo Så nu tänkte jag kolla på startmotorn. Problemet med den har återuppstått. Det är ju en aning trångt och känns nästan som att man behöver ta bort grenröret för att få ur startmotorn. Och kabeln ner är omöjlig att se vart den är ansluten, värmeskölden är i vägen.
Någon som har några tips på hur man gör enklast?



/ AL
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

Aha :)
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

ahlberg skrev: 14 dec 2019 17:13 viewtopic.php?f=7&t=2539
Tack :)
Då vann jag rond ett. Starten är loss.
Men det dök upp en fråga, motorn ska vara en 21214 enligt skylten. Men motorn är märkt med 21213 :o
Vad innebär det här egentligen och vad är skillnaden månne?

/ AL
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av ahlberg »

4 betyder GM-insprut. Blocket är dock detsamma som 1,7 förgasare, så det är normalt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

Börjar riva ur mattor å så eftersom det läcker in en del från framrutan när det regnar så det har varit rätt blött fram på golvet. Undrar om hålen under dörrarna är till för att få in rostskydd till trösklarna?

Har också fått rostskydda en del under bilen. Den var ju ganska ordentligt rostskyddad (såg det ut som) under. Men nu känns det mest som att det var gjort för att dölja rosten. Har skrapat bort löst och smetat på linolja där det behövs. I fram på bilen har jag hunnit lagt på lite tjockare gegga på linoljan det gjorde jag i vintras eller när det var. Blir bakåt också när jag inhandlat mera gegga. Nu har jag också sprejat in linolja i balkarna under. Jäkla tur jag fick en stroke så jag är sjukskriven ett tag och har tid till att hålla på :?
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av dea »

Trist att höra att du fick en stroke, men verkar som det gick bra :o Har du möjlighet att få in nån bild på det du gör med bilen så blir jag väldigt glad.

Min läcker lite i framrutan man inte så golvet blir blött, man ser på insidan av listen att den blir fuktig, så kanske dags att få i lite klet för att minimera läckaget för min del.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av maggan »

Haha, härigt att höra att du er vid gott mod trots hälsoproblem. Hoppas det går bra med dig.
Hadde samma problem med vatten i kupeen, bilen var bra rostskyddad under, men lite hjälpte det nær den rostade inifrån og ut :x
Följde Ahlbergs tips Ahlbergs butyltätnings tips , köpte biltemas vindrutetätning og har inte haft dette problemet efter det.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000017139

Lycka till men ta vara på hälsan
Senast redigerad av maggan den 23 maj 2020 17:44, redigerad totalt 1 gånger.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

Bra tips det där med att kleta in tätningsmassa under listen. Då blir det till att handla en tub :)
Bilder ja det är ju alltid trevligt.
Jag rev ju isär startmotorn för den strejkade emellanåt. Fotade lite för att det ska gå fortare nästa gång. Jag har lite dåligt minne :oops:
http://www.sm4vwd.se/index.php/nivan/startmotorn/
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

Köpte en tub med någon butylgegga från biltema och tryckte in en sträng under gummilisten i framrutan. Simulerade hällregn med vattenslangen. Det blev ju tätt på höger sida men på vänstra sidan läckte det in ändå så det fick bli en sträng till. Sedan vid nästa regnsimulering höll det tätt :)
Köpte med ett par ljuddämpningsmattor också.

Bild


Det har torkat ur och jag har dammsugit och blåst rent med tryckluft.

Bild

Råkade slinta på köpknappen på den där trevliga golvmattan han fått in hos Umeå Offroad i går också. Så nu går man i väntans tider igen :)
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

Just ja beställde ju nya fälgar också att sätta sommardäcken på. Än är det vinterdäck på nivan, jag får ju ändå inte köra bil förrens om en månad...

Bild
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

Sådär, mattan på plats. Bara lite inredningsdetaljer som ska på plats.
Bild
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av dea »

Verkar som att du får lite tystare i bilen när den är färdig :D golvmattan ser ut att vara nåt tygaktigt ser riktigt trevligt ut, antar att det virkade på hög/låg diff tom kommer minska ljudnivån
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

Japp jag upplever bilen tystare nu. Knoppana på de spakarna verka föra med sig en hel del skrikande som jag tycker har dämpats lite nu. Skönt för öronen :)
Mattan köpte jag från umeå offroad. Den kändes faktiskt bra. Kanske något rysk passform, fick hjälpa till lite med kniven.
Skriv svar