Bil såld , Kan tas Bort

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av niva-2121 »

Hej Tuna och välkommen till bästa forumet(och Ahlberg som besitter enorma kunskaper om Niva) :D
Min erfarenhet av däck och höjningar är att:
31:or & 30:or inte passar på en Niva som är höjd 6 cm men är "okapad" i skärmkanterna och har innerskärmarna kvar.
Max däckdimension är 215/80-15".
Suzuki-fälgar har för litet inpressningsdjup så att framdäcken kan ta i vid max inflex och styrutslag.
Även bakskärmskanterna naggas i kanten vid max inflex med Suzukifälgar.
Redan vid 6 cm höjning får drivaxelknutar och damasker en begränsad livslängd.
Damaskerna höll, för mig, runt 100 mil - trots att jag följde Ahlbergs råd att inte klamma dem mot axlarna.
Men nu talar jag om relativt tuff terrängkörning.
Jag lyckades, vad ingen annan gjort, vad jag läst, under tävling med SLRk på Ekeby, stuka en nedre A-arm.
Men Mathias på Umeå Offroad levererade snabbt och prisförmånligt en ny A-arm.
Vad ska du ha din bil till?
Med större däck så spar man mycket koppling med "stenkrypare", som Ahlberg skriver.
"Hellre 1000 gubbstopp än kopplingsbyte". :lol:
Följer din tråd med intresse. :mrgreen:
Forumsponsor
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av kallemed2l »

Hej
Du kan titta i min biltråd "Anaconda" : viewtopic.php?f=15&t=3779&sid=1f906bf19 ... 3637b32338
Jag köpte den ungfär som den ser ut, och säljaren visste inte mycket om bilen.
Den har 31:or (31x10,5R15) på whitespokefälgar, kanske Dodge?, et okänt. Det sitter kilar som höjning fram (framhjulen är "hjulbenta"), och bak kan det tänkas vara längre fjädrar och dämpare. Framhjulen kan ta emot "ramen" vid fullt styrutslag och flex, och bakhjulen tar emot skärmkanterna vid flex. Jag vet inte vad/hur som är gjort med skärmkanterna, men de ser ganska original ut? Jag har kört i terräng vid några tillfällen, tillräckligt stökigt för att hjulen tar i skärmarna, någon buckla i tröskeln, och några fastkörningar. Det knakar lite i drivknutarna fram, och något väsentligt har gått sönder i bakaxeln (har inte kollat vad, jag körde hem på framhjulsdrift, och det smäller i bakaxeln när jag svänger...). Original fördelningslåda, ingen stenkrypare alltså).
Om det trasiga enbart beror på de stora hjulen, eller om det är allmänt slitage och misshandel också, kan man ju inte veta. Att köra runt på vägar och skogsvägar hemma, dra lite släp, bogsera mm, gick jättebra så länge bakaxeln var hel =)
Kanske fick du någon input till dina funderingar.
Tuna
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 okt 2019 07:53

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av Tuna »

.
Senast redigerad av Tuna den 07 feb 2020 09:43, redigerad totalt 1 gånger.
Tuna
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 okt 2019 07:53

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av Tuna »

niva-2121 skrev: 14 okt 2019 08:35 Hej Tuna och välkommen till bästa forumet(och Ahlberg som besitter enorma kunskaper om Niva) :D
Min erfarenhet av däck och höjningar är att:
31:or & 30:or inte passar på en Niva som är höjd 6 cm men är "okapad" i skärmkanterna och har innerskärmarna kvar.
Max däckdimension är 215/80-15".
Suzuki-fälgar har för litet inpressningsdjup så att framdäcken kan ta i vid max inflex och styrutslag.
Även bakskärmskanterna naggas i kanten vid max inflex med Suzukifälgar.
Redan vid 6 cm höjning får drivaxelknutar och damasker en begränsad livslängd.
Damaskerna höll, för mig, runt 100 mil - trots att jag följde Ahlbergs råd att inte klamma dem mot axlarna.
Men nu talar jag om relativt tuff terrängkörning.
Jag lyckades, vad ingen annan gjort, vad jag läst, under tävling med SLRk på Ekeby, stuka en nedre A-arm.
Men Mathias på Umeå Offroad levererade snabbt och prisförmånligt en ny A-arm.
Vad ska du ha din bil till?
Med större däck så spar man mycket koppling med "stenkrypare", som Ahlberg skriver.
"Hellre 1000 gubbstopp än kopplingsbyte". :lol:
Följer din tråd med intresse. :mrgreen:
Hej ! Tack för välkomnandet !

Mycket bra information tack så mycket för det :D

Mvh
Johan
Tuna
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 okt 2019 07:53

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av Tuna »

kallemed2l skrev: 14 okt 2019 13:18 Hej
Du kan titta i min biltråd "Anaconda" : viewtopic.php?f=15&t=3779&sid=1f906bf19 ... 3637b32338
Jag köpte den ungfär som den ser ut, och säljaren visste inte mycket om bilen.
Den har 31:or (31x10,5R15) på whitespokefälgar, kanske Dodge?, et okänt. Det sitter kilar som höjning fram (framhjulen är "hjulbenta"), och bak kan det tänkas vara längre fjädrar och dämpare. Framhjulen kan ta emot "ramen" vid fullt styrutslag och flex, och bakhjulen tar emot skärmkanterna vid flex. Jag vet inte vad/hur som är gjort med skärmkanterna, men de ser ganska original ut? Jag har kört i terräng vid några tillfällen, tillräckligt stökigt för att hjulen tar i skärmarna, någon buckla i tröskeln, och några fastkörningar. Det knakar lite i drivknutarna fram, och något väsentligt har gått sönder i bakaxeln (har inte kollat vad, jag körde hem på framhjulsdrift, och det smäller i bakaxeln när jag svänger...). Original fördelningslåda, ingen stenkrypare alltså).
Om det trasiga enbart beror på de stora hjulen, eller om det är allmänt slitage och misshandel också, kan man ju inte veta. Att köra runt på vägar och skogsvägar hemma, dra lite släp, bogsera mm, gick jättebra så länge bakaxeln var hel =)
Kanske fick du någon input till dina funderingar.
Hej !

var in och tittade på din tråd :) riktigt fin bil och vad snyggt det är med de där däcken :D

Skulle vara kul om det gick att bekräfta om du har längre fjädrar och dämpare bak eller om det är hoodoo även där.

Man blir ju lite orolig också med tanke på alla haverier som de som kör med stora däck ser ut att ha :?

Fick absolut några inputs , stort tack för det !

Mvh
Johan
Tuna
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 okt 2019 07:53

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av Tuna »

Två snabba frågor :D

Sitter och ska beställa dämpare och fjädrar , finns ju en hel del olika till ungefär samma priser att välja på .
Vilka dämpare rekomenderasa ?

Finns det färdigt hoodoo kit att köpa ?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av niva-2121 »

En sammafattning av erfarenheter och råd på forumet är:
Köp INTE Lada Niva 2" höjningsfjädrar. De är HD-fjädrar = visserligen längre - men ofantligt mycket hårdare. Förmodligen för att bära tyngre last.
Mycket bättre med HooDoo-höjning, som inte finns i färdiga satser.
2" höjning behöver inte nya/längre stötdämpare. Nya/hårdare stötdämpare kan vara en nackdel i "spenaten".(Men fördel på motorvägen)
För (något) bättre flex i terrängen - demontera krängningshämmaren. Kan dock medverka till ökad påfrestning på yttre drivaxelknutar och damasker.
För att få bort "kobenheten" behövs minst 2" mellanlägg mellan övre A-arm och kulled.
För att öka utfjädringen/flexet - kapa genomslagsgummina.
Sist men inte minst - förstärk "damsugarrören" i undre bakre länkarmarna och panhardstaget.
Sänk panhardstagets infästning i karossen, alt höj fästet på bakaxeln(bäst). Alt förläng panhardstaget/gör det justerbart.
Glöm inte att justera länken till bromskraftregulatorn bak. Börja med att mäta länken innan höjningen, och tillverka därefter en förlängd dito. I mitt fall blev den nya länken 37 mm längre. Kan vara bra att ha in minnet som utgångsvärde. Bilar med ABS har inte detta problem.
Skulle du få tag på en "Nordic Part"-plåt till underredet - förläng den så att den skyddar även bakre knutkorset vid pinjongen.
Trösklarna/sidobalkarna kan du "klä in" med 5 mm härdad (fartygs-)aluminiumplåt, som med fördel fästes med "popnitmuttrar", så man kan demontera och rikta(vid behov) samt rengöra bakom.
De längsgående "balkarna"/pressningarna/förstyvningarna under karossen bör man även "klä in" innan naturens fasta innevånare plattar till dem.
Min erfarenhet med Ludmilla och besök i naturen.
Och du - ALDRIG breda däck i terrängen. Lär av alla militärmakter världen över. Inte en slump att "riktiga" bilar såsom G-Wagen, Defender, LandCruiser och Niva från fabrik origialutrustas med höga och smala däck. Framkomligheten prioriteras. Breda däck och tyskstuk är för att impa på småbrudar och blöjmoppar runt korvmojjen.
Grädde på moset är en torsen bak. Jag hade en Val Racing inställd på "5". Inställning "3" frestar inte så mycket på drivaxlarna, medans inställning "8" är drivaxalknäckare i paritet med AGA/ESAB-spärr.

B t w så blev min höjning inte 50 mm utan 60 mm fram. Berodde på att jag byggde en utvändig reservhjulshållare bak bl a för bättre fördelning av tyngden över axlarna. Med reservhjulet flyttat bak "reste sig" framvagnen i förhållande till bakvagnen. En effekt jag inte hade förutsett, och som gick ut över drivknutar och damasker. På den utvändiga reservhjulshållaren hade jag även spade, yxa och liten bågsåg samt 2kg brandsläckare och en 10-lit bränsledunk.
Forumsponsor
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av kallemed2l »

Tuna skrev: 15 okt 2019 03:06
kallemed2l skrev: 14 okt 2019 13:18 Hej
Du kan...
Hej !

var in och tittade på din tråd :) riktigt fin bil och vad snyggt det är med de där däcken :D

Skulle vara kul om det gick att bekräfta om du har längre fjädrar och dämpare bak eller om det är hoodoo även där.

Man blir ju lite orolig också med tanke på alla haverier som de som kör med stora däck ser ut att ha :?

Fick absolut några inputs , stort tack för det !

Mvh
Johan
Nu fick jag gå och kolla på min bil. Det är mellanlägg ovanför fjädrarna bak. Stötdämparna bak är Biltema. I reservdelslådan som tillhörde bilen ligger bakfjädrar, men om det är bortmonterade original, eller andra vet jag inte.

De som kör med större däck kan nog tänkas vara personer som även skulle kört en orginalbil i tuffare terräng.
Stora däck sliter självklart mer på drivlinan, och beroende på körsätt och terräng så kan det hålla mer eller mindre bra.
Tuna
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 okt 2019 07:53

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av Tuna »

Hej niva-2121 !

Det var inget dåligt inlägg lär jag säga :D kul och mycket uppskattat med människor som är engagerade och lägger tid på att hjälpa andra :)

Det va mycket bra och användbar information.

Det jag noterar som nybliven forummedlem och som jag inte noterat på samma sätt på andra bilforum som jag hänger eller har hängt på är hur olika syn och användningsområden man har för sin Niva. Det känns som att det sträcker sig från enbart landsvägskörning hela vägen till hardcore offroad körning. Från de som prioriterar utseende och look över funktion och de som bara prioriterar funktion och struntar fullständigt i utseendet och de som ligger någon stans där i mellan.

Som Ahlberg var inne på tidigare så är det är väl lite charmen med bilen samtidigt upplever jag att det blir lite "snårigt" som nybliven och novis Niva ägare att så att säga "sortera" bland tipsen och försöka bilda sig en uppfattning om vad jag behöver göra och vad som är att föredra för att uppfylla de behov och tankar som jag har kring mitt projekt.

Naturligtvis kommer man långt genom att prova sig fram och det blir väl till stor del den vägen man får gå samtidigt är det väl en av styrkorna med ett forum att kunna fråga och få tips från de som är erfarna så kanske man kan undvika många misstag som andre redan begått och där igenom både spara tid och pengar.

Jag vet att jag berört det lite grann tidigare i tråden men jag kanske ändå vill förtydliga min tanke och vision för just mitt projekt.

De primära anledningarna till varför jag köpte bilen var främst att 1. Jag gillar looken som vissa Nivor har med stora grova däck, snorkel, skärmbreddare och vinsch. 2. Kände att jag behövde en "Jaktbil".

På vägen till skjutbanan har man avverkat skog och för att timmerbilarna ska komma fram har man lagt ut riktigt grov sten på ett parti av vägbanan vilket gör att det är knappt framkomligt med en vanlig bil , det smäller och slår i bilen och man är rädd att stötfångaren ska gå sönder eller att man ska få punktering. Vägen har även blivit riktigt spårig så mittsträngen är precis på gränsen att skrapa i stötfångaren.

När jag och en kamrat skulle ut och jaga på lite okändare marker för några veckor sedan körde vi fel vid en avfart och kom in på en lite sämre skogsväg med min V50 vilket var allt annat en kul, då man delvis slog i underredet och det var omöjligt att vända bilen , var bara ren tur att inte bilen gick sönder ordentligt , blev bara en böjd värmeplåt under bilen.

När vi sedan i mörkret skulle bära hem viltet så var det en bra bit att gå över åkrarna, som tur var så gick det att köra ut v50:n en bit på åkern så vi slapp bära hela vägen. kände efter den upplevelsen att det skulle vara väldigt skönt och smidigt att ha en bil som klarar lite terräng i alla fall så hade man kunnat köra hela vägen fram och framför allt riskerar man inte att köra sönder familjebilarna då jag är ute på äventyr.

Där har ni själva bakgrunden till inköpet av bilen, jag ville ha något lite "brutalare" nu när SUV bilarna har blivit populära men när jag nu framförallt har ett visst behov av en sådan bil också.

Så jag är alltså inte ute efter några jätte offrod egenskaper , känns nästan som det exempelvis hade kunnat räcka med en xc70 så att bygga om halva bilen och göra både det ena och det andra för att köra offroad känns inte Jätte aktuellt för min del utan vill helst ha en driftsäker bil som jag inte behöver skruva allt för mycket med och som har en sjyst look och gör "jobbet" .

Är denna looken jag är ute efter :

https://www.youtube.com/watch?v=ttyeiG3wuRw&t=34s
https://www.youtube.com/watch?v=vs6Caq4K76g&t=31s
https://www.youtube.com/watch?v=c98P6ao5q_Q

Den där "Bronton" med 235/75R 15däck kommer väl sådär från fabrik ? , den kan väl inte vara så "extrem" byggd från fabrik ? eller är jag ute och cyklar nu ?

Mvh
Johan
Tuna
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 okt 2019 07:53

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av Tuna »

kallemed2l skrev: 15 okt 2019 14:17
Tuna skrev: 15 okt 2019 03:06
kallemed2l skrev: 14 okt 2019 13:18 Hej
Du kan...
Hej !

var in och tittade på din tråd :) riktigt fin bil och vad snyggt det är med de där däcken :D

Skulle vara kul om det gick att bekräfta om du har längre fjädrar och dämpare bak eller om det är hoodoo även där.

Man blir ju lite orolig också med tanke på alla haverier som de som kör med stora däck ser ut att ha :?

Fick absolut några inputs , stort tack för det !

Mvh
Johan
Nu fick jag gå och kolla på min bil. Det är mellanlägg ovanför fjädrarna bak. Stötdämparna bak är Biltema. I reservdelslådan som tillhörde bilen ligger bakfjädrar, men om det är bortmonterade original, eller andra vet jag inte.

De som kör med större däck kan nog tänkas vara personer som även skulle kört en orginalbil i tuffare terräng.
Stora däck sliter självklart mer på drivlinan, och beroende på körsätt och terräng så kan det hålla mer eller mindre bra.
Helt klart håller med helt och hållet :D
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av rid54 »

Jo, forumet befolkas av intressenter med olika fokus, helt klart.

Själv kör jag Nivan som "daily driver", dvs enda bilen jag använder normalt (finns lite annat också, men för speciella fall). Den är helt original, inget bök med hjulupphängning eller hjul. Vid ett tillfälle fick jag möjlighet att köra på ett område med ett antal olika "slingor" i naturen, mer eller mindre besvärliga. Min upplevelse var att det var min hjärna som satte stopp, bilen liksom bara gick över de mest häpnadsväckande underlag, utan dramatik så länge man höll farten nere och planerade lite. Jag gillar terränglådeproblem, men avstår från att modda bilen, då det lätt går ut över de "normala" vägegenskaperna, i och med att man lätt rubbar styrgeometrin med större, däck, kilar, höjningar etc; då blir landsvägskörning inte så himla kul om man inte har tur. Jag är även lite snål och vill inte slita på grejerna mer än normalt.

Har man möjlighet att dedikera bilen till ett visst ändamål, är ju möjligheterna till förbättringar ganska många
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 15 okt 2019 19:00 Jo, forumet befolkas av intressenter med olika fokus, helt klart.

Själv kör jag Nivan som "daily driver", dvs enda bilen jag använder normalt (finns lite annat också, men för speciella fall). Den är helt original, inget bök med hjulupphängning eller hjul. Vid ett tillfälle fick jag möjlighet att köra på ett område med ett antal olika "slingor" i naturen, mer eller mindre besvärliga. Min upplevelse var att det var min hjärna som satte stopp, bilen liksom bara gick över de mest häpnadsväckande underlag, utan dramatik så länge man höll farten nere och planerade lite. Jag gillar terränglådeproblem, men avstår från att modda bilen, då det lätt går ut över de "normala" vägegenskaperna, i och med att man lätt rubbar styrgeometrin med större, däck, kilar, höjningar etc; då blir landsvägskörning inte så himla kul om man inte har tur. Jag är även lite snål och vill inte slita på grejerna mer än normalt.

Har man möjlighet att dedikera bilen till ett visst ändamål, är ju möjligheterna till förbättringar ganska många
En sak som besvärat mig mycket med Niva är problemet med att få plats bakom ratten med nedfällt baksäte.
Alternativet att skruva loss baksätet finns ju.
Men inte så lätt gjort när man impulsköpt en sak som inte går in utan att fälla baksätet.
Jag löste det genom att ersätta baksätet med två fällbara baksätesstolar från en Suzuki Samurai.
Härigenom kunde jag fälla vänster baksäte och fortfarande få plats bakom ratten (179cm/95kg).
Högra baksätesstolen kunde jag rulla/vända fram så att den "försvann" bakom den maximalt framkörda passagerarstolen fram.
Sökte, men fann ingen lämplig stol där man kunde fälla passagerarstolens ryggstöd framåt (som på nya Suzuki Jimny 4).
Min Ludmilla var inte min enda bil - hon var en av mina hobbybilar - men som till övervägande delen brukades som DD, främst som "hundbil" med ett lätt avtagbart lastförskjutningsskydd bakom framstolarna.

Så Ludmilla var inte dedikerad ett ändamål - hon passade för allt - om man kompromissade lite. :lol:
Forumsponsor
Tuna
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 okt 2019 07:53

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av Tuna »

.
Senast redigerad av Tuna den 07 feb 2020 09:44, redigerad totalt 1 gånger.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av ahlberg »

Varning för PU-bussningar vid skogskörning, när bakaxeln flexar vrider den även lite på bärarmarna. Har du hårdare gummin ökar denna vridande kraft och rören kan brista, oftast nära svetsfogarna till bussningslägena.

De där Lift Rear spacers funkar som Hoodoo - inga bekymmer..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av niva-2121 »

Instämmer med Ahlberg när det gäller bussningarna i de bakre länkarmarna.
Vid en höjning är det en fördel med "gamla inkörda/(upp)mjukade gummibussningar" i bakre länkarmarna - om man inte vill vrida av bussningsöglorna vid maxflex.

Beträffande att "puckhöja" medelst ringar av plastskärbrädor är problemet att få tag på skärbrädor av plast överhuvud taget.
Modet föreskriver (ohygieniska) och "ckicka" träbitar nu för tiden.
De gamla 25 mm av plast verkar inte gå att få tag på överhuvud taget.*)
12 mm har jag lyckats plundra några kök på med motiveringen att de var i behov av utbyte.
Vad som står till buds är 8 eller 10 mm skärbrädor.
Själv har jag sedan snart 3 år tillbaka, på en "skogskörd" Suzuki Jimny, 3 lager ringar av 12 mm skärbrädor ovan fjädrarna.
Ingen ring har spruckit hitintills, trots att de är rätt så klena = 15 mm "godsbredd" ( Dy 100 mm & Di 70 mm).

Angående olika däckdimensioners (nominella) höjd så är de som följer:
225/75-15" = 719 mm
215/80-15" = 724 mm = min rekommenderade och erfarna dimension vid 2" höjning utan uppskurna hjulhus/skärmkanter. **)
235/75-15" = 733 mm
30/9-15" = 762 mm
31/9,5-15" = 787 mm
Med reservation för stor variation mellan fabrikat.
(Sålunda är ett 32/10-15" Super Swamper TSL lika högt eller t o m lite högre än 33/10-15" Cooper STT och BF Goodrich KM2 - har själv mätt upp på egna däck)

*) Skulle någon vänlig själ vilja tipsa mig om var man kan köpa 25 mm skärbrädor är jag tacksam.

**) Gärna på fälg med något mindre inpressningsdjup är originalfälgens.
Niva original ET = 58 mm
Dotz Pharao ET = 45 mm = idealisk enligt mina prov
Niva Jet ET = 38 mm = idealisk enligt mina prov
Suzuki SJ/Samurai/Vitara/Jimny ET = 5 mm = olämplig enligt mitt prov, i alla fall med breda däck.

Slutligen anser jag, efter prov, att Michelin och TOYO med sina mjuka gummiblandningar något förbättrar komforten hos Niva.
Niva originaldäck är rena "skräckisar" med sin bakelit i stället för gummi.
Forumsponsor
Skriv svar