20 år i skogen
Postat: 14 apr 2020 21:25
Ja vad säger man, hjälp sökt icke fått?
Fick nys om ett par nivor i höstas som skulle vara brutalt dålig men gratis och då botten bokstavligt talat började gå ur min gamla tercel så tänkte jag att det kunde vara värt att kolla på iaf.
Den ena (den det handlar om) är en 83a som hade blivit stående med fastkärvad koppling 1999 och inte rört sig för egen maskin sen dess.
Efter att ha sett på alldeles för många avsnitt av roadkill där de mekar liv i vrak på bilskrotar och tar på roadtrips genom hela delstater (och mest för att vägen var för oländig upp där bilen stod för en vanlig personbil) så skulle bilen lagas på plats och köras hem
Sagt och gjort, en sats med kopplingshydraulik, ny huvudbromscylinder med behållare, ett batteri, en dunk med bensin och ett gäng polare senare så började vi
Första dagen fick vi erkänna oss besegrad då förgasaren vägrade hålla tätt men med en snabb rengöring, justering av flottören som hängde sig och montering av en ny begagnad (kasserad) packning så tuffade den hemåt.
Var dock lite spännande med bromsar som lade sig på och vägrade släppa utan hammarslag, obefintligt avgassystem som slutade just vid alla hål i golvet, laddlampa som blinkande av och till, och framförallt ett säte och fördelningslåda som var uppkilad med vedträn och spännband då dessa släppt ut förarsidans golv
Men efter ett par mil så kom vi hem, med endast tre stopp för att försöka få ner rutorna och vädra ut avgaserna, isolera den lösa tändspolen som åkte runt och kortslöt i allt som fanns och påfyllning av soppa då vi körde med dunk bredvid motorn då tanken saknade lock och var full med regnvatten
Ja dragkroken och kofångaren sitter lite löst, tappade dom helt efter nån månad
Lagom otäck inredning och bra kexigt golv då rutan inte varit helt stängd
Fördelningslådan satt lite löst...
Löstes enkelt med en virkesbit och spännrem från biltema
Det är väl här nånstans det börjar spåra ur. Förardörrens ruta har inte varit helt stängd och listen runt skuffluckan fanns inte så av förståelig anledning så var golven rätt murken där.
Men, allt bärande var solitt (bortsett från draginfästningen då) och maskinellt gick den klockrent och den gick helt spikrakt efter vägen så någonstans kände jag att den hade mycket kvar att ge och helt enkelt inte ville dö än.
Planen är väl därför att till att börja med laga upp allt bärande och allt som ser till att hålla vatten mm på utsidan och fixa till bromsar och avgassystem.
Först och främst så ska den väl få agera skogsbil men skulle det råka urarta nog långt i garaget kanske det kan bli aktuellt med att försöka få den genom en besiktning
Plockat väck all inredning och sanerat bort en mindre myrstack under mattorna och upp bakom värmepaketet
Börjat kapa väck lite dåligt, men har fått svetsa dit nytt allt eftersom då karossen började bli onödigt mjuk
Så här är vi nu, har bytt tvärbalk, hela främre golvplåten, innertröskel och halva hjulhuset men så var den just som sämst där också.
Passagerarsidan är det ett knytnävsstort hål i hörnet mot hjulhuset och nåt enstaka litet hål annars är golvet solitt
Fick nys om ett par nivor i höstas som skulle vara brutalt dålig men gratis och då botten bokstavligt talat började gå ur min gamla tercel så tänkte jag att det kunde vara värt att kolla på iaf.
Den ena (den det handlar om) är en 83a som hade blivit stående med fastkärvad koppling 1999 och inte rört sig för egen maskin sen dess.
Efter att ha sett på alldeles för många avsnitt av roadkill där de mekar liv i vrak på bilskrotar och tar på roadtrips genom hela delstater (och mest för att vägen var för oländig upp där bilen stod för en vanlig personbil) så skulle bilen lagas på plats och köras hem
Sagt och gjort, en sats med kopplingshydraulik, ny huvudbromscylinder med behållare, ett batteri, en dunk med bensin och ett gäng polare senare så började vi
Första dagen fick vi erkänna oss besegrad då förgasaren vägrade hålla tätt men med en snabb rengöring, justering av flottören som hängde sig och montering av en ny begagnad (kasserad) packning så tuffade den hemåt.
Var dock lite spännande med bromsar som lade sig på och vägrade släppa utan hammarslag, obefintligt avgassystem som slutade just vid alla hål i golvet, laddlampa som blinkande av och till, och framförallt ett säte och fördelningslåda som var uppkilad med vedträn och spännband då dessa släppt ut förarsidans golv
Men efter ett par mil så kom vi hem, med endast tre stopp för att försöka få ner rutorna och vädra ut avgaserna, isolera den lösa tändspolen som åkte runt och kortslöt i allt som fanns och påfyllning av soppa då vi körde med dunk bredvid motorn då tanken saknade lock och var full med regnvatten
Ja dragkroken och kofångaren sitter lite löst, tappade dom helt efter nån månad
Lagom otäck inredning och bra kexigt golv då rutan inte varit helt stängd
Fördelningslådan satt lite löst...
Löstes enkelt med en virkesbit och spännrem från biltema
Det är väl här nånstans det börjar spåra ur. Förardörrens ruta har inte varit helt stängd och listen runt skuffluckan fanns inte så av förståelig anledning så var golven rätt murken där.
Men, allt bärande var solitt (bortsett från draginfästningen då) och maskinellt gick den klockrent och den gick helt spikrakt efter vägen så någonstans kände jag att den hade mycket kvar att ge och helt enkelt inte ville dö än.
Planen är väl därför att till att börja med laga upp allt bärande och allt som ser till att hålla vatten mm på utsidan och fixa till bromsar och avgassystem.
Först och främst så ska den väl få agera skogsbil men skulle det råka urarta nog långt i garaget kanske det kan bli aktuellt med att försöka få den genom en besiktning
Plockat väck all inredning och sanerat bort en mindre myrstack under mattorna och upp bakom värmepaketet
Börjat kapa väck lite dåligt, men har fått svetsa dit nytt allt eftersom då karossen började bli onödigt mjuk
Så här är vi nu, har bytt tvärbalk, hela främre golvplåten, innertröskel och halva hjulhuset men så var den just som sämst där också.
Passagerarsidan är det ett knytnävsstort hål i hörnet mot hjulhuset och nåt enstaka litet hål annars är golvet solitt