Citroen 2CV.einar- skrev: ↑10 maj 2020 19:38Blir ju minst sagt nyfiken på vad det kan vara för fransk bil som är värd de hästjobbet och ändå i te verkar helt ovanlig om du ändå haft 50 styckenniva-2121 skrev: ↑05 maj 2020 11:53 Läser med förtjusning och beundran tråden.
För mellan 30 och 50 år sedan ägnade jag mig åt att återuppväcka ett antal av en annan liten fransk bil.
Har genom åren varit registrerad ägare till ungefär 50 exemplar av den onämnda bilen.
I början behövde man inte betala för skogvrak med tillhörande papper.
I några fall fick jag till och med betalt för att jag tog hand om bilarna - inklusive papper.
För dagen begärs uppemot 50.000:- för okompletta vrak utan papper.
Papper betalas upp till 10.000:- för.
Med tiden utvecklade jag ett system/metod med karossdelar som jag lät en smidesverkstad tillverka.
Jag höll inte på med kålbladslagning/svetsning.
Hela karossgolv och förstyvningsbalkar byttes.
Ramarna byttes hela sektioner av.
Hade en egen hemmagjord riktbänk som jag placerade ramar och karosser i.
Behövde jag "platta till"/rikta en ram körde jag över den med en GS.
Placerade reglar på strategiska ställen mellan ram och GS.
Sänkte därefter ner GS:en/drog in hjulen och svetsade med GS:en på plats som tyngd.
Investerade tidigt i en riktig MIG-svets - en 3-fas 400 volt ESAB.
Kostade då 7.000:- med rabatt.
Drömmen var en KEMPPI.
Men den kostade drygt 12.000:-.
Ett annat hjälpmedel jag investerade i var en kompressor som lämnar cirka 400 minutliter vid 6 bar.
Till den mängder med hjälpmedel såsom nibblare, falsverktyg m m.
Naturligt vis även en X11.
I början försökte jag mig även på att tennspackla allt - med varierande framgång.
Hade en televerkare som granne så tennleveranserna och allt annat som därtill hör var säkrad.
Men sen blev det PP stålspackel på utsatta ställen.
Alla karossdelar som mina vänner smederna hjälpte mig med tillverkades av 1.25 mm plåt - originaldelarna var av choladkaksfolie.
Betalningen var oftast en Kaspaderkrans .
Det var tider det, suck.
Nu ser jag med saknad tillbaka på allt jag inte längre förmår göra på grund av ålder och reumatism.
Därför dubbel behållning av att läsa trådar som denna.
Liiiiiite avundas jag er yngre som har Google som vän i nöd och lust.
Ursäkta mitt verbala lavemang, men därav hjärtat är fullt...……..
Gillar bilar med tändningsnyckeln på vänster sida(left side is the right side som Land Rover-folket säger)
En av världens svåraste bilar att hitta någonstans för jordklämman till MIG:en.
Jag gjorde lumpen på A3 utanför Kristianstad som artilleriflygmekaniker.
Artilleriet hade CUB:ar och SUPERCUB:ar som bestod av tyg och tunna aluminiumrör.
Att svetsa aluminiumrör med 0,5 mm godstjocklek var spännande.
Nästan som att svetsa 2CV.
Niva är lite rejälare grejor.
Mer lättsvetsade(tror jag)?
Hur som helst så följer jag Einars vedermödor med MIG:en.