Inlägg
av niva-2121 » 12 maj 2020 10:24
Det här med att förbättra lyset på bilar i allmänhet och halvljuset i synnerhet har sysselsatt många bilägare i flera år.
Gäller att få till det så att det inte bländar mötande trafik.
Vad gäller lägsta luminans finns bestämmelser.
Tyvärr inte för högsta luminans.
En del av luminansen utgörs inte bara av det reflekterade ljuset utan även av glödlampans sken "rakt framåt".
Många brittiska biltillverkare använde LUCAS´s strålkastarinsatser med en liten "kopp" som hölls på plats av tre ben.
Myyyyycket elegant enligt min mening.
Helljuset är inget problem - bara montera så många extraljus som får plats och ekonomin tillåter.
När det gäller att förbättra halvljuset, och även helljuset, finns det minst två vägar att gå.
Olagligt med starkare "Rally-H4:or" på 160/100 Watt, eller Xenonbelysning.
"LED-H4:or" är heller inte tillåtet, och ger efter mitt prov, endast sämre halvljus = diffusare och kortare ljusbild.
(fick "överta" ett par "LED-H4:or" av en som skickat efter och som blev så besviken att han återmonterade de gamla H4-orna)
Ljusutbytet är, till stor del, avhängigt spänningen fram till glödlamporna.
Strömmen ska, med minsta möjliga kabelarea från fabrik, av ekonomiska skäl, ledas från batteriet/generatorn via ljusomkopplare och diverse kabelskarvar till glödlampan.
Naturligtvis blir det spänningsfall.
Ljusutbytesförlusten är inte proportionerlig mot spänningsförlusten.
Ljusutbytes förlusten är i kvadrat till spänningsförlusten.
Jag brukar regelbundet "reläa" strålkastarna.
Om jag minns rätt så var spänningsförlusten fram till strålkastarlamporna på Ludmilla - min Niva - närmare 1,5 volt.
Nya 1,5 kvmm elkablar + relän + befintliga kablaget som styrström + Phillips bästa (dyraste) H4-lampor gjorde susen.
Så det vill jag absolut rekommendera.
B t w så hörde jag talas om, och även såg och fotograferade, några nya Nivor som av den obegåvade importören i Eskilstuna begåvades med Xenon-insatser (till ohemult pris).
Blev, naturligtvis, 2:or på detta vid första besiktningen.
Av flera orsaker.
insatserna inte EU-godkända.
bilarna inte intypade med Xenon.
ingen strålkastarrengörare.
ingen automatisk nivåreglering.
Tror mig veta att det finns dom på det här forumet som drabbades av den okunnige importörens lurendrejerier - bland många andra fadäser.
Forumsponsor