Köpråd - passar nivan mig?

Allmänt Lada-Niva snack!
DG87
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 jan 2013 05:21
Ort: Västra Frölunda

Köpråd - passar nivan mig?

Inlägg av DG87 »

Hej,

Jag är väldigt intresserad av att köpa mig en niva men då jag aldrig ens har provsuttit en så har jag några frågor. Jag har främst tänkt att använda nivan som bruksbil då jag inte har råd att ha två bilar just nu. Jag kör mest kortare sträckor men pendlar minst fyra gånger i månaden 30 mil enkel sträcka på motorväg. Vad jag har hört så är alla sträckor över 5 minuter en plåga i en niva. Särskilt på motorväg. Men har även läst om personer här på forumet som kör väldigt långa sträckor med bilen och inte har några problem med det. Min första fråga är då om man kan ha en niva som pendelbil?

Då jag är ganska lång, ca 2 meter, har jag problem med att få plats i vissa bilar. Spakar som slår i knäna, knäna upp i instrumentpanelen och huvudet böjt för att taket är för lågt etc. Hur är det med utrymmet i en niva? Är den byggd för små ryssar eller har även 'normalväxta' personer gott om utrymme i nivan?

Då jag jobbar som maskinist ska jag nog kunna lösa det mesta tekniska själv men då jag bor inne i Göteborg och inte har tillgång till en verkstad uppstår vissa svårigheter som tex svetsning. Hur ny bil rent generellt borde jag satsa på för att så långt som möjligt slippa större arbeten med nivan?

Har kikat lite på denna bil på blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Lada_Ni ... ?ca=15&w=3

Är detta nåt att satsa på? Hade tänkt mig nåt för runt 50 000.

Det enklaste vore ju att helt enkelt åka iväg och provköra en niva men de flesta finns ju i Stockholm och innan jag kör hela vägen dit så vill jag vara helt säker på att nivan verkligen fungerar för mig. Så jag hoppas att någon kan svara på mina 'dumma' frågor och att tråden har hamnat rätt.

Med vänliga hälsningar
Daniel
rid54
Inlägg: 1482
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köpråd - passar nivan mig?

Inlägg av rid54 »

Hej.

Jag kan ge min åsikt här:
Jag är 1,83 och har minst ett hack till att ta på stolsläget, sitter mycket bra i Nivan. Daglig "kortare" pendling är inte ett problem. Kör 25-milsresor ett par gånger i månaden och saknar väl lite fartresurser + att jag gjort lite åtgärder för att ta ned bilens ljud. Hanterbart, vill jag påstå. Jag hör radion... Min '06:a har inget akut f.n. och inget ser hotande ut; lät göra en rostskyddsbehandling för att slippa ta till svetsåtgärder på ett tag (hoppas det hjälper...). Annat mek är ju mer lätthanterligt och kan vara terapeutiskt, så det skrämmer inte.
Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Köpråd - passar nivan mig?

Inlägg av ahlberg »

Kloka ord från Rid54. Man kan möjligen tillägga att ju färre mil - destå mindre oväsen. Mycket ljud kommer från lager, och de ryska lagren håller förvisso hyfsat länge, men de är inte särskilt tysta när de fått rulla några tusen mil. Det är ganska lätt att byta de flesta lager.

Ljudisolering upplevs av de flesta att vara bättre på nya bilar - min teori är att det blir lite sämre efter varje reparation där man inte återställer alla mattor, tätningar och skumgummibitar. Gummitätningar tex vid rattstången brukar vittra sönder och släpper in ljud.

Däck är viktigt, eftersom hjulupphängningen är väldigt enkel så fortplantas däckljud in i kupén.

Väghållning - ja, på långturen märks det att man måste vara lite mer aktiv som förare jämför med en modern bil. Man är lite tröttare efter ett par timmar. Överväg en farthållare om du skall åka många mil landsväg - och ställ in den på 90.

2 meter ryssbilsentusiast är inget problem - men stolarnas stoppning är usel och mekaniken om möjligt sämre. Överväg att investera i ett par sportstolar eller plocka en schysst stol från skroten.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Köpråd - passar nivan mig?

Inlägg av AlterEgo »

ahlberg skrev:Väghållning - ja, på långturen märks det att man måste vara lite mer aktiv som förare jämför med en modern bil. Man är lite tröttare efter ett par timmar.
Kunde inte sagt det bättre själv... Det är precis det som gör att Nivan passar bäst som kortfärdsbil.

När jag hade min hade jag 1,5 mil till jobbet och det gick galant, sen bytte jag jobb och hade 7 mil enkel resa istället och då var det inte lika roligt att åka Niva längre. Den såldes och det ångrar jag idag.

Någonstans runt 2005 verkar det som om stolarna blev snäppet bättre liksom komforten i allmänhet. Men det är rätt som Ahöberg säger, fler mil och år märks.
Träsktroll wannabe
Skriv svar