Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Allmänt Lada-Niva snack!
elektronikfreak
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 jan 2013 23:11
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av elektronikfreak »

Mitt första inlägg. :)

Att köpa en Lada Niva är väl kanske en av de mest udda bilarna man kan ge sig till att köpa. :D Men jag har mina rutiga o randiga skäl. Jag bor på landet på norra Öland o här är onekligen klimat rejält tufft vintertid. Vissa tror att inte ens ön är bebodd vintertid men det är helt fel. Så jag behöver stundtals en bil som klarar av både offroadkörning o den stentuffa Ölandsfåken som ibland håller Öland i ett järngrepp.

Fick för en tid sedan se att popsångerskan Caroline af Ugglas hade köpt sig en Niva o tänkte då att kan Caroline så kan väl även jag. :lol:

Har kollat lite på Blocket vad man kan få tag i för ca 30K kronor men tycker att de inte ser alltför fräscha ut i den här prisklassen. Kanske jag som lagt ner alltför lite tid o letat iof sig. :oops:

Har väl egentligen bara några få önskemål... under 30K kronor, fri från rost, från början mitten av 00-talet, servobromsar, servostyrning, 4WD samt AC/ACC är väl krav.

Har däremot sneglat lite mot Tyskland o har kollat lite på MOBILE.DE.

Någon som har någon uppfattning om hur de tyska Nivorna är?

Kan man hyra ett bilsläp i Sverige o hänga på det på en SAAB 9-5 kombi o dra hem en Niva med B-kort från Tyskland utan problem?

Ha en fortsatt fin vinter... våren är snart i antågande. 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av rid54 »

Ett svenskt exempel, bara som en liten fingervisning om hur det kan se ut:
modell '06, 6000 mil, senaste bes U.A., med nya året-runtgodkända däck -- 40kSEK
Servostyrning: ja
Servobromsar: ja
AC/ACC: försedd med sidorutor, som kan sänkas med en i dörren monterad vev
Värmeanläggning: Vattenburen värme med tilluftsfläkt (funkar utmärkt)
4WD: ständig allhjulsdrift med låsbar centraldifferential.

Vad gäller transport: Nivan väger lite drygt 1200 kg, hur detta lirar med en Saab och B-kort kan jag inte säga säkert, beror på vad släpet väger och vad Saaben får dra och vad som blir vitktfördelningen mellan släp-dragbil. Tror det finns info i registreringsbeviset om just detta med maxvikt för B-kort för aktuell bil.
Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av radical_plus »

From 19/1 får man framföra fordonståg på totalt 3500kg. Om dragbilen väger 1300kg får du dra 2200kg förutsatt att släpet är reggad för det. På b körkort.
Senast redigerad av radical_plus den 30 jan 2013 15:43, redigerad totalt 2 gång.
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av radical_plus »

Ac finns att eftermontera för motsvarande ca 6000:- om det är värt det.. ja det är upp till var och en
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
elektronikfreak
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 jan 2013 23:11
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Re: Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av elektronikfreak »

rid54 skrev:Ett svenskt exempel, bara som en liten fingervisning om hur det kan se ut:
modell '06, 6000 mil, senaste bes U.A., med nya året-runtgodkända däck -- 40kSEK
Servostyrning: ja
Servobromsar: ja
AC/ACC: försedd med sidorutor, som kan sänkas med en i dörren monterad vev
Värmeanläggning: Vattenburen värme med tilluftsfläkt (funkar utmärkt)
4WD: ständig allhjulsdrift med låsbar centraldifferential.
Tack för ditt svar. ;)

Jo, jag har kollat runt en hel del på beg Nivor här i Sverige... på nätet alltså. Har inte varit o kollat på någon IRL. :(

Jag får en känsla av att det är sneakversioner som hamnar i Sverige dvs som importören tar in eller i vart fall bjuds ut till försäljning på beg marknaden här i Sverige jämfört med Tyskland där bl a både ACC o muskelstereo är betydligt mer vanliga.

Såg en i Tyskland av årsmodell 2007 som var "fullutrustad" dvs självklart var ACC standard, CD-stereo o GPS, drygt 7K mil på mätaren för €3.900.- men det tog mindre än två dygn så var den bilen såld.

OBS :!: LÄNKEN ovan till MOBILE.DE går ENBART TILL NIVOR UNDER €3.000.- (direktlänk) OBS :!:

Här är en annan i basic utförande som verkar hyfsat vettig.

Lada Niva 1.7i årsmodell 2005 (reg maj 2005) 3.500 mil €3.450.-

Någon åsikt om en kärra typ denna?

Hotlinkar några bilder så får vi se hur länge bildlänken funkar!??
Bild
Bild
Bild
Bild
rid54 skrev:Vad gäller transport: Nivan väger lite drygt 1200 kg, hur detta lirar med en Saab och B-kort kan jag inte säga säkert, beror på vad släpet väger och vad Saaben får dra och vad som blir vitktfördelningen mellan släp-dragbil. Tror det finns info i registreringsbeviset om just detta med maxvikt för B-kort för aktuell bil.
Mvh
Har kollat upp data om min egen SAAB 9-5 kombi men det verkar inte funka så bra. :( Eftersom dragvikten bara får vara 1.370 kg (med B-kort) o Nivan väger ca 1.200 kg så innebär det att släpet bara får väga 170 kg o det verkar vara svårt att få tag i något sådant lätt släp. Hade jag BE-kort hade jag annars fått dra 1.800 kg. 8-)

Bild
elektronikfreak
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 jan 2013 23:11
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Re: Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av elektronikfreak »

radical_plus skrev:From 19/1 får man framföra fordonståg på totalt 3500kg. Om dragbilen väger 1300kg får du dra 2200kg förutsatt att släpet är reggad för det. På b körkort.
Tack för ditt svar. Dessvärre är min SAAB 9-5 betydligt tyngre... tjänstevikt på nästan 1,7 ton. :(
elektronikfreak
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 jan 2013 23:11
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Re: Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av elektronikfreak »

radical_plus skrev:Ac finns att eftermontera för motsvarande ca 6000:- om det är värt det.. ja det är upp till var och en
Jag har just snackat med en försäljare av beg Nivor i Düsseldorf o han påstår att alla Nivor som säljs i Tyskland med AC/ACC monterat är fabriksmonterade innan de kommer in i Tyskland. Många kräver AC/ACC i sina bilar i Tyskland när den heta sommaren sätter in varför importören ställer detta krav på fabriken. Sant eller inte?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av rid54 »

Jag tycker nog den bil du presenterade på bild verkar prisvärd (med det angivna priset). Dock vet inte jag mycket om bilimport, men det finns det andra som gör (typ här på forumet... och på Transportstyrelsen...).

AC/ACC måste ju rimligen vara en sak som köparen bedömer värdet av. Det är i mina ögon otroligt skönt med fungerande AC, men (ett stort men) underhåll och rep av detta komfortsystem får liksom inte ta över. Min 960 (direktörspulka, som någon sa om biltypen...) har ju förstås en AC-anläggning, men den funkar inte pga att det är en läcka i systemet. Troligen kondensorn och då talar man ett antal tusen för att fixa detta... på en 17 år gammal bil som inte är värd massor, precis. Hm. Nej tack, tror jag. Moderna anläggningar kanske har bättre hållbarhet och livsprognos och då är ju situationen annorlunda, förstås. Sedan är ju min ambition att kunna ta ut bilen på en tripp på 400+ mil och fixa det mesta själv (om något, mot förmodan! skulle inträffa). Att lägga in en AC med kringutrustning i det redan trånga utrymmet skulle kännas lite onödigt och dessutom kan man inte fixa det själv om det har med kylmediet att göra. Detta är ju bara mina åsikter som retronörd... ;) . Som f.d. ägare av Land-Rover har man en lite speciell uppfattning om "nödvändiga system", kan jag säga; det har varit intressant att hamna i "Niva-träsket" där man genast känner sig hemma!
Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av radical_plus »

Du får dra 1800kg på ditt b kort from 19/1 2013. Du får dra 2250kg med det nya "utökade b-körkortet" strunt i det som står i regbeviset. Det gäller inte längre. Niva får numera dra ca2300kg på b kort. Istället för tidigare 1290kg...
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av radical_plus »

elektronikfreak skrev:
radical_plus skrev:Ac finns att eftermontera för motsvarande ca 6000:- om det är värt det.. ja det är upp till var och en
Jag har just snackat med en försäljare av beg Nivor i Düsseldorf o han påstår att alla Nivor som säljs i Tyskland med AC/ACC monterat är fabriksmonterade innan de kommer in i Tyskland. Många kräver AC/ACC i sina bilar i Tyskland när den heta sommaren sätter in varför importören ställer detta krav på fabriken. Sant eller inte?
Inte en blekaste aning.. jag vet att det finns satser att eftermontera vilket jag funderar på att göra i min bil. Jag struntar fullständigt i om värdet sjunker eller höjs beroende på vad jag gör med min niva. Bara jag färdas lite bekvämare och har bredare användnibg för min bil är jag nöjd. Viktigaste om du tänker använda bilen till att pendla är att få bort alla vibrationer.
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av ahlberg »

Det är ingen större risk att du sänker värdet på Nivan med en AC, oavsett om den är eftermonterad eller ej. Niva-köparna i Sverige har vanligtvis inte så mycket fokus på prylar, det är bilens grundfunktion som är relevant. AC:n KAN kanske höja försäljningspriset, men jag hade inte litat på det. Köp med AC för din egen skull, inte som en penningplacering.. ;)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
elektronikfreak
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 jan 2013 23:11
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Re: Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av elektronikfreak »

rid54 skrev:Jag tycker nog den bil du presenterade på bild verkar prisvärd (med det angivna priset). Dock vet inte jag mycket om bilimport, men det finns det andra som gör (typ här på forumet... och på Transportstyrelsen...).

AC/ACC måste ju rimligen vara en sak som köparen bedömer värdet av. Det är i mina ögon otroligt skönt med fungerande AC, men (ett stort men) underhåll och rep av detta komfortsystem får liksom inte ta över. Min 960 (direktörspulka, som någon sa om biltypen...) har ju förstås en AC-anläggning, men den funkar inte pga att det är en läcka i systemet. Troligen kondensorn och då talar man ett antal tusen för att fixa detta... på en 17 år gammal bil som inte är värd massor, precis. Hm. Nej tack, tror jag. Moderna anläggningar kanske har bättre hållbarhet och livsprognos och då är ju situationen annorlunda, förstås. Sedan är ju min ambition att kunna ta ut bilen på en tripp på 400+ mil och fixa det mesta själv (om något, mot förmodan! skulle inträffa). Att lägga in en AC med kringutrustning i det redan trånga utrymmet skulle kännas lite onödigt och dessutom kan man inte fixa det själv om det har med kylmediet att göra. Detta är ju bara mina åsikter som retronörd... ;) . Som f.d. ägare av Land-Rover har man en lite speciell uppfattning om "nödvändiga system", kan jag säga; det har varit intressant att hamna i "Niva-träsket" där man genast känner sig hemma!
Mvh
Jag har väl lite koll på import från Tyskland genom att jag varit nere o köpt några Mercedes Benz S-klasse för "eget bruk" men det var innan Sverige gick med i EU så jag antar att knappast medlemskapet gjort importen svårare. Dessutom är väl knappast Nivan en bilmodell som mindre seriösa ägnar någon tid till att skruva tillbaka mätare o förfalska serviceböckerna på. :lol:

Självklart är detta med AC/ACC både på gott o ont. Åtminstone vad beträffar bilar vars garanti gått ut. Den är underbar medans den fungerar varma heta dagar men mindre rolig när den lägger av som den tydligen gjort på din 960. Allt försvåras ju av att inte "verkstaden på hörnet" får fixa o fylla ett AC system även om dom kan det.

Som bekant är det ju alltid första ägaren som får ta den största ekonomiska smällen med ett bilköp o även om han lägger 100K på en ny bil o ytterligare 30K dvs 30% på options som ACC, fälgar mm så kan han ju knappast förvänta sig att få nämnvärt mycket mer för sin bil än en ren standardutrustad bil den dagen han säljer den. Därför är det ju alltid roligare när man själv letar beg bil att leta efter en fullutrustad en sk "loaded" kärra.

Det enda som för mig personligen talar emot ett Niva-köp är att jag inte meckar själv. Jag KAN inte mecka. HAR aldrig meckat o kommer ALDRIG att LÄRA mig att mecka. Dom enda gångerna jag lyfter på motorhuven är för att fylla på spolarvätska. :oops: :oops: :oops: Använder man högkvalitativ syntetolja... i mitt fall Mobil 1 New Life 0W-40 o motorn är i bra skick så behöver man aldrig fylla på någon olja. ;)
elektronikfreak
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 jan 2013 23:11
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Re: Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av elektronikfreak »

radical_plus skrev:Du får dra 1800kg på ditt b kort from 19/1 2013. Du får dra 2250kg med det nya "utökade b-körkortet" strunt i det som står i regbeviset. Det gäller inte längre. Niva får numera dra ca2300kg på b kort. Istället för tidigare 1290kg...
Det är inte ofta jag är ute o drar runt på släp som är så pass tunga att jag måste grubbla över dessa frågor, men den gamla regeln var väl att släpets totalvikt inte fick överstiga dragbilens tjänstevikt. Så nu är det fritt fram o koppla på hur tungt släp som helst bara man kommer under 3,5 ton!??? Ser framför mig en liten minibil, hundkoja eller Nissan Micra med en tjänstevikt på 700 kg stånka fram med ett släp på 2,8 ton. :D ... :lol:

I vart fall... tack för infon. ;)
elektronikfreak
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 jan 2013 23:11
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Re: Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av elektronikfreak »

radical_plus skrev:
elektronikfreak skrev:
radical_plus skrev:Ac finns att eftermontera för motsvarande ca 6000:- om det är värt det.. ja det är upp till var och en
Jag har just snackat med en försäljare av beg Nivor i Düsseldorf o han påstår att alla Nivor som säljs i Tyskland med AC/ACC monterat är fabriksmonterade innan de kommer in i Tyskland. Många kräver AC/ACC i sina bilar i Tyskland när den heta sommaren sätter in varför importören ställer detta krav på fabriken. Sant eller inte?
Inte en blekaste aning.. jag vet att det finns satser att eftermontera vilket jag funderar på att göra i min bil. Jag struntar fullständigt i om värdet sjunker eller höjs beroende på vad jag gör med min niva. Bara jag färdas lite bekvämare och har bredare användnibg för min bil är jag nöjd. Viktigaste om du tänker använda bilen till att pendla är att få bort alla vibrationer.
Som jag skrev ovan så är väl sådana där options något som vi stora pojkar tycker är väldigt roligt... så länge dom funkar.

Nej, jag tänker definitivt INTE använda bilen till att pendla i. Jag läste om en annan medlem här på forumet som första gången han satte sig i en Niva så reagerade han på att bilen både rystade, skakade o förde allmänt oväsen så jag ska bara ha bilen till att köra på sådana vägar som jag inte vill använda min fin-SAAB på. Dvs jag ska ha bilen till att köra på mindre öländska vägar som i många fall är vägar direkt på urberget (kalkstensklippan) som Öland är. :)
elektronikfreak
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 jan 2013 23:11
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Re: Köptips - handla beg Niva i Sverige eller i Tyskland?

Inlägg av elektronikfreak »

ahlberg skrev:Det är ingen större risk att du sänker värdet på Nivan med en AC, oavsett om den är eftermonterad eller ej. Niva-köparna i Sverige har vanligtvis inte så mycket fokus på prylar, det är bilens grundfunktion som är relevant. AC:n KAN kanske höja försäljningspriset, men jag hade inte litat på det. Köp med AC för din egen skull, inte som en penningplacering.. ;)
:D Nej, jag hade väl iof sig inte tänkt mig att AC/ACC skulle sänka värdet på bilen, åtminstone så länge ACn fungerar. Men å andra sidan höjer det väl knappast värdet heller på en beg bil, åtminstone inte idag år 2013 när i princip alla bilar har AC/ACC. Däremot - på en "vanlig" bil skulle jag kunna tänka mig att en bil utan AC är tämligen svårsåld idag.

Exakt detta har jag upptäckt - att svenska Niva-ägare inte är så prylfixerade när det gäller sina bilar vilket fick mig att undra över om Sverige enbart får ta emot sneak-modellerna som de betydligt mer lyxfixerade länderna som Tyskland ratar?

När jag köper beg bil - har aldrig ägt en fabriksny bil - så köper jag enbart bilen för mitt eget höga intresse o funderar över huvud taget inte över vad ägarna efter mig kommer att tycka om bilen. Men som jag skrev ovan, det är ju alltid första ägaren som köper den fabriksnya bilen som får ta den största ekonomiska smällen. Alla options på bilen förhöjer ju knappast värdet på beg bilen. Däremot gör det bilen mer lättsåld som beg bil. Motsvarande - ju mindre options - ju svårare att sälja som beg bil.

Bil som penningplacering? Jag har faktiskt aldrig någonsin tänkt på ett bilköp som en penningplacering. Trots att jag ägt ett flertal gamla jänkare som bevisligen kostat mer när jag sålt dom... än när jag köpte dom. :D
Men jag tror knappast att jag lär få uppleva det varken med min SAAB eller min kommande Lada Niva. 8-)
Skriv svar