ROST

Allmänt Lada-Niva snack!
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: ROST

Inlägg av AlterEgo »

Inte nog med att Ladas andra modeller är kopior Fiat, det kan vara så att fenomenet med att ändringar förs in löpande under pågående modellår också följde med till Ryssland. Så gör nog egentligen som flesta biltillverkare i större eller mindre omfattning. Jag var på väg att köpa en Fiat Ritmo en gång för längesen och fick tipset att ra reda på exakt vilken dag den var tillverkad då det tydligen skulle underlätta reservdelsanskaffning.

Ett annat exempel är Volvo 240 Classic av sista årsmodellen (1993). Dom bilarna lär ha skruvats ihop av grejor dom hade över som dom ville bli av med, därför kan det tydligen skilja sig ganska mycket från en bil till en annan.

Jag har några Fordson Majorer och där är gjutkoder som avslöjar vilken vecka bitarna är stöpta och det kan utan vidare diffa på någon månad på samma traktor. Även med dom infördes förändringar oberoende av modellår.

Så att en Niva som är en 2011 kan lite grejor som är 2010 och lite som är 2011 är nog inget unikt. Men har Ubbo sagt att den skall ha ABS-bromsar, då tycker jag att den skall det oavsett årsmodell. Det är liksom en helt annan fråga än vilken årsmodell det handlar om.
Träsktroll wannabe
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ROST

Inlägg av niva-2121 »

AlterEgo skrev: Så att en Niva som är en 2011 kan lite grejor som är 2010 och lite som är 2011 är nog inget unikt. Men har Ubbo sagt att den skall ha ABS-bromsar, då tycker jag att den skall det oavsett årsmodell. Det är liksom en helt annan fråga än vilken årsmodell det handlar om.
Ska man åka lite i spenaten kanske man ska vara tacksam för att Ludmilla INTE har ABS.
Likaså finns en tråd om att de nya kardanaxlarna har en begränsad livslängd och är dyra att ersätta.
Beträffande gasspjällsstyrningen får vi hoppas att kvalitén är bättre än på Land Rover Defender.
På min Deffe Td5 -04 fick den bytas efter drygt 3.000 mil.

Visst, till att börja med var jag besviken både på bromsarna och kardanaxlarna.
Som köpare har man en egen undersökningsskyldighet.

Jag lurar mig själv och tänker att jag fått en bättre bil än en "elva". :lol:

Ursäkta o t i rosttråden. :oops:
Forumsponsor
Mr Black
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 maj 2014 22:33
Ort: Stockholm/Örebro

Re: ROST

Inlägg av Mr Black »

Så jag ska tolka det som att det är en klok investering?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ROST

Inlägg av niva-2121 »

Mr Black skrev:Så jag ska tolka det som att det är en klok investering?
Du menar rostskyddbehandlingen för 7.000:-.
Ursäkta men.............
Om jag inte tar fel så har UBBO en "paket" med innerskärmar och rostskyddsbehandling för 10.000:-.
Är det paketet helt värdelöst?
Hörde av en Nivaveteran att innerskärmarna skulle vara nitade(förmodligen popnitade?).
Mina innerskärmar är skruvade!
Kan man av detta dra någon enkel slutsats om vaaar dom i s fall är monterade?(Ryssland, Estland eller Sverige)
Kan man även utgå från att hjulhusen är rostskyddade innan monteringen av innerskärmarna? Oavsett var de är monterade.
Finns innerskärmarna att köpa för Do It Your Self?

Mr Black, är det en ny eller beg Niva du ska köpa? Årsmodell och utförande? Finns enl UBBO:s annonser flera (kosmetiska) varianter.

Vi kommer nog att synas på Sandlycke. Välkommen dit.

:mrgreen:
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: ROST

Inlägg av Virre »

Min niva (-12) köptes ny av ubbo, skärmar o rostskyddet gjort i Estland och enl ubbo görs inget sådant i Sverige. Skärmarna är skruvade och eftersom jag både demonterat skärmar och kapat upp lite varstans så kan jag säga att det är ett väl utfört arbete med rostskyddet. Sen finns det ju alltid ställen som går att förbättra men överlag var det bra utfört.

Personligen tycker jag 7000kr är mkt pengar för rostskydd, men beroende på hur händig man är samt tillgång till verktyg kan det självklart vara enda lösningen.
Jag skulle lagt någon tusenlapp på att köpa produkter från ett känt märke samt en helg på att skruva ner allt och behandlat själv. Sparat pengar samt övertygad om att det man velat rostskydda också har blivit rostskyddat.

Jag hoppas det var svar på din fråga, ialf mitt svar:-)
Mr Black
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 maj 2014 22:33
Ort: Stockholm/Örebro

Re: ROST

Inlägg av Mr Black »

Det är en sprillans nu Niva Siberia -14 med en hel del modifieringar. Jag vill ha den länge och jag vill inte se den rosta ihop framför mig. Tänkte att det kunde vara värt investeringen för att slippa tänka på det. Jag har aldrig rostskyddat en bil och är helt ny på Niva, så kompetensen får komma successivt tänker jag... Men nu blev jag ju kluven. :)
Evil__Knievel
Inlägg: 107
Blev medlem: 24 sep 2012 12:02
Ort: Glössbo Bollnäs

Re: ROST

Inlägg av Evil__Knievel »

När min 06a köptes ny så skruvas innerskärmarna bort och gjordes en riktig rostskydd sprutning på sådan firma de spruta i dörrar motorhuv baklucka och hålrum under de gick på 4000. Och nu har jag tänkt gjort de igen för vara på säkra sidan,
MVH
Per Fredin

Niva-06
Passat-05
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: ROST

Inlägg av swelada »

Mr Black skrev:Det är en sprillans nu Niva Siberia -14 med en hel del modifieringar. Jag vill ha den länge och jag vill inte se den rosta ihop framför mig. Tänkte att det kunde vara värt investeringen för att slippa tänka på det. Jag har aldrig rostskyddat en bil och är helt ny på Niva, så kompetensen får komma successivt tänker jag... Men nu blev jag ju kluven. :)
Jag tycker du tänker rätt från början. En Niva Siberia är ju för att vara en Niva en dyr modell som förtjänar att rostskyddas. Lämna den till Rostskyddsmetoder, så har du garanterat en seriöst utförd rostskyddsbehandling. Det behöver inte vara något fel på det rostskydd som lagts på i Riga, men det känns ändå bättre att ha gjort en seriös behandling här, som du har dokumentation på.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ROST

Inlägg av niva-2121 »

Jag tog och gick igenom pappren på min bil men fann ingen rostskyddsgaranti. :(
Har inte tidigare tänkt på detta. :oops:
Tog för givet att alla bilar de senast 25 åren haft minst 5 års rostskyddsgaranti och som mest 12 år. :o
Finns ingen sådan garanti på Niva frågar jag er som köpt helt nya bilar? :?

Man kanske ska överväga att demontera innerskärmarna och kolla hur det ser ut under dessa.
Hålrummen under i "balkarna" verkar vara behandlade.
Likaså dörrar, huv och baklucka samt A- och B-stolpar.

Av den Niva att döma som varit min donatorbil så är väl sidobalkarna/tröskellådorna det som är känsligaste ställena.

Ni som har erfarenhet av rostskadereparationer på Niva, vilka är dom svåraste ställena att komma åt? :roll:
Forumsponsor
Mr Black
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 maj 2014 22:33
Ort: Stockholm/Örebro

Re: ROST

Inlägg av Mr Black »

Eh... hmm... har inte tänkt på det. Får återkomma när jag kollat med säljaren. Sen måste man ju alltid läsa det finstilta. Är det inte Audi som har livslång garanti... så länge rosten kommer inifrån.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: ROST

Inlägg av Virre »

Mr Black skrev:Det är en sprillans nu Niva Siberia -14 med en hel del modifieringar. Jag vill ha den länge och jag vill inte se den rosta ihop framför mig. Tänkte att det kunde vara värt investeringen för att slippa tänka på det. Jag har aldrig rostskyddat en bil och är helt ny på Niva, så kompetensen får komma successivt tänker jag... Men nu blev jag ju kluven. :)
Ja alltså det var ju bara mitt svar alltså :) .
Jag har likt du snart kommer ha en ny Niva som jag också planerar att behålla länge, jag har ju fördelen av att jobba som mekaniker och har alla verktyg och dessutom lyft så jobbet kan göras förhållandevis lätt.
Ingår det en garanti och du litar på firman så kör på det om det känns bäst.

Niva-2121: Har faktiskt ingen koll på om det ingår en rostgaranti :oops: men utgår ifrån att den efter erfarenhet av andra märken är totalt värdelös :( .
Mr Black
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 maj 2014 22:33
Ort: Stockholm/Örebro

Re: ROST

Inlägg av Mr Black »

Det känns som att det lutar åt en ordentlig rostskyddsbehandling i alla fall. :D
Josanivski
Inlägg: 208
Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
Ort: Granhultsås

Re: ROST

Inlägg av Josanivski »

niva-2121 skrev:
Ni som har erfarenhet av rostskadereparationer på Niva, vilka är dom svåraste ställena att komma åt? :roll:
Jag skulle nog vilja påstå att i ramen fram, där framvagnen sitter skruvad,
är ett våldsamt populärt ställe att hänga om man tillhör släktet järnoxid!
Tyvärr kommer man inte åt där ens om man skruvar loss stötfångaren! Enda möjligheten att få dit rostskydd är
med en lång slang som man sticker in i "balk dränerings hålet" under golvet. Fast om man går det hållet så har
man bultarna till styrsnäckan / hjälpstyrarmen som är ivägen!
Hoppas ni fattar vad jag menar!
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ROST

Inlägg av niva-2121 »

Tack. Det måste jag lägga på minnet att kolla.
:)
Forumsponsor
Mr Black
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 maj 2014 22:33
Ort: Stockholm/Örebro

Re: ROST

Inlägg av Mr Black »

Haha! Känns som ännu en anledning till att låta ett proffs göra det. :D
Skriv svar