ROST

Allmänt Lada-Niva snack!
maggan
Inlägg: 515
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: ROST

Inlägg av maggan »

Denna tråden har ändrat riktning en del så jag kastar med på jag med.
Har sneglat lite på att få skydda de delar av karossen som börjar rosta så snart man har sänkt ner bil en från domkraften. Speciellt nu efter att ha lagt ner massa tid på att amputera angripna områden och transplanterat frisk vävnad.
Vet inte om det er en annan marknad i Sverige för antirost men det lät dyrt med 7000, men det är absolut värt att betala för ett väl utfört arbete. Har kikat runt lite men fastnat för denna aktören med pris på 1500 eller 2200NOK beroende på behandling.

Gillar tanken med bruk av olja istället för lösnginsmedelsbaserade eller vaxliknande ämnen. Har upplevt på min Niva och andra bilar att tektyl och liknade har börjat flagna av. Kommer ihåg sen barnsben att morfar nästan varje sommar sprutade bilen under med spillolja och sen körde några kilometer på en dammig grusväg för att dammet skulle binda oljan. Bilen överlevde mannen och när jag sålde den såg den ut som ny under efter 20 år med daglig användning.
Skulle gärna få höra lite synpunkter denna och andra metoder.

Funderar på att köpa en starpacke från importören och göra jobbet själv då jag flyttar och inte vet om det finns någon verkstad där som gör liknande behandlingar. Blir nästan lika dyrt med inkluderat frakt :? , men man har då tryckluftssprutan och behöver bara köpa oljan nästa gång eller till en annan bil. http://www.bilkontroll.no/produsent-mer ... -film.html
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: ROST

Inlägg av AlterEgo »

Själv gillar jag linolja... Det är billigt, det luktar gott och ger bra skydd. Dessutom tränger det in i/igenom befintlig rost och skyddar därmed i viss mån redan rostiga partier. Till nackdelar hör att det inte håller särskilt länge och inte är särskilt nötningsbeständigt, så man får spraya på nytt lite då och då (några gånger om året). Linoljan härdar till en seg yta. Viktigt att tänka på vid hantering av linolja är att den bilar värme vid härdningen, så indränkta trasor och annat kan självantända. Att bilen skulle fatta eld ser jag som mindre troligt. Jag har sprayat TGB:n under några gånger och det har gått åt olja för under hundralappen per omgång.

Tjära är bra grejor också. Jag använder det för att säkra diverse bultförband. Det smörjer när man drar ihop det, sedan härdar det och blir segt vilket hindrar att grejorna vibrerar isär. Dessutom rostskyddar det så att det går att få isär när man vill, Till tjärans nackdelar hör att det är klibbigt som själva f-n och tenderar att kleta på händer, kläder, verktyg och en massa andra ställen där man inte vill ha det... Fast det luktar i alla fall gott.
Träsktroll wannabe
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ROST

Inlägg av niva-2121 »

maggan skrev: Kommer ihåg sen barnsben att morfar nästan varje sommar sprutade bilen under med spillolja och sen körde några kilometer på en dammig grusväg för att dammet skulle binda oljan.
Skulle gärna få höra lite synpunkter denna och andra metoder.
Att spillolja skulle var bra, eller till och med bättre än etablerade rostskyddsmedel, är en skröna.

SP i Borås kan bekräfta att linoljebaserat rostskydd penetrerar bortåt 100 % bättre än Tectyl, för att nämna ett preparat.
Även vidhäftningen över tid är ungefär den dubbla för linoljebaserat rostskyddsmedel.
Motståndet mot mekanisk bortnötning är i samma härad som de båda ovan nämnda.
Har själv linoljebehandlat några bilar med tryckluftdriven spruta för rostskyddsmedel.
Biltemas linolja har jag brukat.
Fruktansvärt jobbigt att sanera efteråt.
Linoljebaserat fortsätter att droppa ett år efteråt, och lukta flera år efteråt. Mycket jobbigt med kläder och rester på garagegolv.

För att återgå till spillolja så innehåller den mikroskopiska rester av metallpartiklar. Uppvärmd motorolja penetrerar mycket bra. På köpet får man även in metallpartiklarna, som blir kvar då spilloljan försvunnit.

Ett exempel. För något decennium sedan fanns det dom som beklagade sig över att deras stålwinschvajrar rostade - trots att dom i rostförebyggande syfte dränkt vajrarna i kärl med spillolja.
Dom som gjort samma sak, men med färsk motorolja eller olja avsedd för att skydda stålvajrarna hade inget som helst problem.

Så det här med att ur rostförebyggande syfte spruta bilen med spillolja är en av de vansinnigaste skrönorna som cirkulerat.
Men då måste man ju tänka efter först för att förstå konsekvenserna av att spruta en bil med rostbringande små stålpartiklar, eller hur?

Min rekommendation är att först spruta med tunnt penetrerande hålrumsmedel. Därefter försegla med tjockt vaxliknande medel. Ett tips är att låta sprejflaskorna så ute i solen så de blir varma. Dels höjs trycket i sprejflaskorna, dels penetrerar medlet bättre, emedan det blir tunnare. Biltema har långa smidiga rör att komplettera sprejburkarna med.
Forumsponsor
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: ROST

Inlägg av AlterEgo »

Spillolja innehåller dessutom en del cancerframkallande grejor. Inte bra varken för miljön eller kroppen när man applicerar det.
Träsktroll wannabe
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: ROST

Inlägg av ahlberg »

Spillolja är dessutom oftast sur av svavel och annat skit som den tvättat bort från cylinderväggar mm..

När det gäller rostskydd av Niva - till 50% är det en strid som är förlorad innan den börjat. Obehandlade trippelplåtar i lager som är punktade förekommer bla i framvagnsbalkarna (kallas det "ramsnokar??") och även förstärkningarna runt bakre fjäderfästen är dödsdömda. Konstruktionen av ramen till vindrutan och bakluckan är hål i huvudet. Täta med butylgummi så är de räddade. Nivan har även ett lönnfack i bakkant av främre hjulhus som kan skopa in stora mängder diverse fyllnadsmaterial.

Att hålla dräneringar öppna och slutna utrymmen rena är som vanligt viktigare än allt annat - jag har öppnat många före detta trösklar fyllda med gojs. Att det ligger fint hålrumsskydd i ovankant av tröskeln hjälper inte när den är halvfull av fuktig jord.

Däremot tror jag att trösklar och baljorna i skuffen kan vinna på ett tunt lager hålrumsskydd.

En annan kommentar - varför mäter man penetering när det gäller rostskydd? Att ett medel penetrerar är väl helt ointressant om det inte skyddar mot rost. T-sprit penetrerar bra..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 515
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: ROST

Inlägg av maggan »

OJ! var skal jag börja.
Har funderat en del på detta under dagen å skal pröva förklara mitt resonemang för de som orka läsa:)

För det första så har jag lärt mig att spillolja bara är en gammal skröna och följer det resonemanget som har förts i tidigare poster och säger mig helt enig. Tack för bra och förklarande svar :)
vad Morfar sprutade under bilen skal jag inte svära på, det var hans bror som var gammal skogshuggare och mekaniker som gjorde jobbet. De sa det var motorolja och sen kanske jag har fått för mig att den var gammal. Det funkade i alla fall väldig bra. han hade en maskinpark med gamla bilar skogs och lantbruksmaskiner som var flera decennier gamla men var i gott skick.
De gubbarna var av den gamla skolan, det var inte så viktigt med miljövänligheten så länge det fungerade, samtidigt var de naturmänniskor och skulle aldrig kasta ett litet papper i skogen ens :? (dubbelmoral)

Så kommer vi till kapitel ROST.
Sant som du skriver ahlberg att det spelar ingen roll att det penetrerar bra om det inte skyddar mot rost. Men jag vill mena att det är extra relevant på våra bilar med tanke på hur den är konstruerad som du beskrev. Vatten penetrerar också väldigt bra men med noll rostskydd. T-sprit hade fungerat bra om den inte hade varit så flyktig och förångat.

Nå tänker jag högt vidare, det blir säkert varken politiskt, religiöst eller juridiskt korrekt, så arrestera mig gärna för det som ikke stämmer
Rost-järnoxid, en kemisk reaktion mellan järn och syreatomer. Det sker inte i kontakt med syre i luften då det er syremolekyler som är svåra att dela på. Vill mena att all rost på bilar uppkommer av kontakt med vatten, då också med vatten i luften, vilket är grunden till att rost uppstår på plåtrena ytor i luft. Luftfuktigheten är avgörande för hastigheten för rostbildandet.

Lite vatten teori måste vi beröra innan vi går vidare. För att järn skal rosta måste det komma i kontakt med fria syre atomer. I vatten är de bundna i H2O molekyler, och vattnet måste vara strömförande för att spjälkning till väte och syre kan ske. Destillerat vatten leder inte ström, ergo järn kan inte rosta i destillerat vatten!
Vanligt kranvatten innehåller massa föroreningar som gör det till en god stömledare. När salt löses i vatten blir det till joner och resultatet är en vätska med mycket goda stömförande egenskaper, alltså kan mer syreatomer frigöras i saltvatten och konsekvensen av det känner vi gott.
Om någon undrar var strömmen som kan dela molekylerna kommer ifrån, så kommer det från metallen. Metaller är enkelt förklarat uppbyggda så att en del av elektronerna inte är bundna till en enkel atom utan kan röra sig i hela materialet. Detta sker hela tiden helt slumpmässigt och kan gå vidare till material som är i direktkontakt.

För att kunna skydda mot rost är i teorin enkelt. Det enda man behöver göra är att hålla metall och vatten från varandra. Man behöver en barriär med något som inte leder ström, inte löser sig med vatten och som inte försvinner( den sista punkten är problemet med t-spriten). Många av de mest utsatta punkterna är på grund av konstruktionen och vattnets penetrerade egenskap. Det klarar att pressa seg hundra meter upp i luften i en trästam det kommer sig också in mellan plåtskarvar och liknande. Jag menar det er viktigt med prestationsförmågan hos rostskyddet just därför. Att det kommer dit vattnet klarar att komma, att det kan tränga in i rosten och bromsa förloppet. Ett rostangrepp som inte kommer i kontakt med syre rostar inte mer. Det er enkelt att fixa rost på plana ytor mitt under bilen men svårt i skarvar och utrymmen man inte kommer åt, där är den penetrerade egenskapen avgörande. Vattnet och fuktig luft kommer åt överallt så viktigt att det redan är något där som hindrar rostangrepp.

Det beskrivs så fint om alla rostsyddsmedel att de har inblandat korrosionshämmande ämnen, vilket helt enkelt är en form av det vi kallar för rostätare. Substanser som kan reagera med järnoxid och bilda ett annat ämne, precis som järn och syre gör. Detta nya ämne är inte strömförande och kan inte rosta vidare vid kontakt med vatten.

Jag har tron på detta med olja och det värkar i de flesta fall vara baserade på mer miljövänliga biologiska råvaror med vissa tillsatser. Att ta en körtur på en torr osaltad grusväg en fin sommardag hjälper väldigt mot att det står och droppar från bilen i flera månader. Det binder väldigt bra men det blir aldrig lika tåligt som en vax eller gel liknade medel.

Ett sätt att tysta kritikerna är att ordbajsa tills de inte orkar höra på/läsa mera... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ROST

Inlägg av niva-2121 »

Ska slutsaten bli att det är lika bra att ge upp kampen från början eller???
Ni erfarna, kan ni inte lägga upp en lista över/på de viktigaste ställena att förebyggande behandla med rostskyddprodukter.
Mycket gärna en prioritetsordnad lista.
T ex(obs endast exempel)
1 vindruteram genom solskyddens skruvars hål.
2 A-stolparna genom innerbelysningens kontakters hål.
3 B-stolparna genom 8 mm hål borras i höjd med dörrlåsen.
3 Etc
4 Osv

Fick i går höra av en som ägt Niva tidigare att det finns flera ställen där man i förbyggande syfte kunde förstärka Nivan innan, alltså medans det finns någonstans att fästa jordklämman.
Förutom det för mig redan kända = förstärka nedre länkarmarna & panhardstaget - så nämndes att infästningarna för dessa "pinnar" ger sig/lossnar och därför bör förstärkas medans det går.
Nu kanske jag målar en viss potentat på väggen, men finns tips grundade på erfarenhet så tar jag gärna till mig dem.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: ROST

Inlägg av ahlberg »

Min högst personliga prioritering (om jag hade haft en sprillans..)

1. Täta fram och bakruta med butylgummi/karosserikitt/fönstertätning.

2. Byt ut trösklar mot boxade profilrör (se "Mod-avdelningen) (altenativt hålrumsbehandla original)

3. Hålrumsbehandla främre ramben.

4. Försöka försegla (tunt+tjockt) "oken" över bakfjädrarna

5. Kolla luckorna i bakkant på främre hjulhus.

För övrigt - hålla rent, kolla dräneringar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: ROST

Inlägg av AlterEgo »

Hur bra är egentligen innerskärmar fram? Min hade inga och på den rostade det i skarven mot frontplåten. Innerskärmar hindrar ju en del mög från att komma in men det hindrar det också från att komma ut om det väl kommit in.
Träsktroll wannabe
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ROST

Inlägg av niva-2121 »

AlterEgo skrev:Hur bra är egentligen innerskärmar fram? Min hade inga och på den rostade det i skarven mot frontplåten. Innerskärmar hindrar ju en del mög från att komma in men det hindrar det också från att komma ut om det väl kommit in.
Jag kan tänka mig att det blir betydligt jobbigare att sanera hjulhusen utan innerskärmar. :)
Skillnaden är ju enorm gent emot andra 4x4-bilar jag ägt. :shock:
Säger bara G-Wagen och Defender. :evil:
:D
Forumsponsor
Mr Black
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 maj 2014 22:33
Ort: Stockholm/Örebro

Re: ROST

Inlägg av Mr Black »

Notera att jag än så länge endast är teoretiker när det gäller Niva, men jag är inne på AlterEgos linje. Vägsalt och andra av satans påfund som stänker upp i hjulhusen måste ju vara jättesvårt att spola bort när det väl hamnar innanför innerskärmarna, eller?
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: ROST

Inlägg av Virre »

Jag körde första 600 milen med innerskärmar och dom skyddar mkt bra, självklart är det svårt att komma in och rengöra bakom skärmen men ser egentligen inget behov att det heller.
Nu efter min skärmoperation åker jag utan innerskärmar, förutom en lucka jag gjort som skydd för hålet bakåt i främrehjulhuset. Visst blir det mer och svårare att tvätta rent men absolut inte omöjligt.
Jag fullde karossskarvarna med karosskitt för att få en jämnare yta och sen på med rostskydd. Svårast är det runt lamporna fram tycker jag.
Skriv svar