ROST

Allmänt Lada-Niva snack!
ola kolemark
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 sep 2013 17:02

Re: ROST

Inlägg av ola kolemark »

Hej Virre,

Har förstått att Du kanske förstår problemet efter att ha sett bilderna.

Det Du fick se var ett axplock av eländet.

Har jag kontakt med säljaren?

Processen fortgår.

Han vill lösa det med underredsbehandling så blir bilen som NY igen!

Det är LÖGN!

Rostiga stag och länkarmsfästen, bromsrörsfästen,axlar, hjultrummor osv kan inte behandlas till nybilsutförande.

De flesta delar går EJ att återskapa till NYBILS skick utan blästring och epoxy.

Detta tror jag att Du vet som mekaniker?

En ny bil skall inte underredsbehandlas förrän man har kört över några "trottoarkanter" :-)

Detta för att underredsmassan skall komma in på rätta ställen. Fråga vilket företag som helst.

Därför katastrof att behandla en NY okörd bil med heltäckande behandling.

Därutöver kommer läckage från vindruta som gör passageraren blöt om fötterna osv.

Finns fler fel på bilen.

Försäljaren säger: Det här fixar vi!

Det Du måste förstå att är att bilen är ny, 2014, ej beg med 7 mil vid leverans och nu 35 mil.

Förresten kanske Du kan svara på var man kan se när den rullade av bandet? År, månad och daum.

Säljaren har hittills inte hittat dessa uppgifter.

Med vänlig hälsning

Nivaforever
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: ROST

Inlägg av ahlberg »

Ola, tänk på hur du formulerar dig. Tack.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ola kolemark
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 sep 2013 17:02

Re: ROST

Inlägg av ola kolemark »

svar till Ahlberg:

Med tanke på att Du mästrar mig och säger att jag skriver fel saker
så anser jag inte att detta forum har sin så kallade "frihet".

Får man inte kritisera medlemmars "von oben" kritik för att dom tycker man inte kan och förstår
hur saker och ting fungerar blir jag ledsen.

Har förmodligen använt Niva mer än någon forumskribent. (15 år dagligen med samma bil)

Tycker mig spåra en låg medelålder i inslagen?

Inser att det inte är idé att försöka klargöra fakta inför dessa medlemmar.

Lyfter på hatten och säger ADJÖ!

Nivaforever
Johza
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 okt 2012 00:23
Ort: Tumleberg

Re: ROST

Inlägg av Johza »

Ja JAG, för min del, kommer inte att sakna dig !
DR Bombay
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 jan 2014 21:16

Re: ROST

Inlägg av DR Bombay »

ola kolemark skrev:svar till Ahlberg:

Med tanke på att Du mästrar mig och säger att jag skriver fel saker
så anser jag inte att detta forum har sin så kallade "frihet".

Får man inte kritisera medlemmars "von oben" kritik för att dom tycker man inte kan och förstår
hur saker och ting fungerar blir jag ledsen.

Har förmodligen använt Niva mer än någon forumskribent. (15 år dagligen med samma bil)

Tycker mig spåra en låg medelålder i inslagen?

Inser att det inte är idé att försöka klargöra fakta inför dessa medlemmar.

Lyfter på hatten och säger ADJÖ!

Nivaforever
Jag tror att vi precis fått utomordentliga bevis på att ålder och mognad inte på något sätt korrelerar till varandra.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ROST

Inlägg av Larsson »

Tråkigt när det blir sån här attityd mellan människor som delar samma intresse.

Kan man inte försöka vara vänlig och hjälpsam istället......

Stör man sig på nått någon skriver så har man alltid valet att hålla tyst i stället för att "lägga mer ved på elden"

Peace!
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: ROST

Inlägg av Virre »

Surt sånt här, med så många år i Niva kunde du säkert bidragit med nått på forumet.
Ang bilderna du skickade mig så ökade det inte min förståelse för problemet, tycker det mesta var utseende saker typ ut rost på kardanens knutar osv.
Hoppas att återförsäljaren kan göra dig till en nöjd kund även om det verkar som han har en rejäl uppförsbacke framför sig :D .
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: ROST

Inlägg av rid54 »

Ja, det blev lite tråkigt. Frågan om rost är väl ändå intressant. Min nya Niva hade ju precis liknande (utan att ha sett bilderna) fenomen, men jag reagerade uppenbarligen lite annorlunda. Rosten kan såklart inte göras "ogjord", men att den inte går att stoppa känns som ett uttalande som kräver lite modifikation. Jag har haft en del rejält gamla bilar, med rostangripna ytor och där har lite oljebehandling (egen eller av proffs) hejdat processen. Det kan ju aldrig återgå till rena ytor, men det ska väl många års rostmaskgnagande till innan en kardanaxel eller bromstrumma tar slut och för vissa delar är det ju helt ointressant (medbringare, avgassystem...) eftersom de helt enkelt endera är för massiva för att det ska spela roll, eller (avgassystem) ändå förväntas rosta sönder efter hand (inte bara på Niva). Verkligt farlig rost, i spalter eller hålrum, lär ju inte synas ändå och det är ju mer bekymmersamt, får då lär man ju bli varse problemet när det är lite väl sent och kan bli tvungen att anordna plåtreparationer.

Sedan kan det ju ligga lite i TS oro över att bilar skeppas iväg utan någon form av ytrostskydd; de kanske går som däckslast över Östersjön utan att ha fått lite extra skydd på utsatta ytor (mycket troligt), och detta kan ju bero på att man från tillverkare/leverantör vill spara in lite på detta, vilket man troligen inte gjorde på 70-talet.

Sedan rostar ju inte järn/stål hursomhelst. Om man inte håller bilen ren från gamla leravlagringar och salt (inklusive den ruskiga kombinationen som uppstår om man inte tvättar bilen efter sommarens äventyr...) så lär den ju riskera allvarliga angrepp på kort tid, men en ren och saltfri bil rostar betydligt långsammare.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: ROST

Inlägg av Nivanörden »

Nu verkar ju denna fråga vara utrangerad för trådskaparens ändamål, men jag passar på att göra ett tillägg ändå.

När jag köpte min "nya" motor till min bil från en 2005 års bil så påstod säljaren att han kollat upp chassienumret och fått fram att karossen var byggd 1996!!! Alltså nio (9) år före den plockades ihop och såldes som färdig bil!!! Om nu detta är sant kan man ju bara fundera på hur bra karossen förvarats under denna tiden.

Nu har jag inte sett bilderna på patienten som tråden handlar om, men jag har i alla fall förstått att uppfattningen om allvaret av rostangreppets art går isär. Min egen högst personliga inställning till Nivaägande är att det snarare är att jämföra med veteran- och entusiastbilsägande. Det är en billig rysk bil av gammal konstruktion gjord för att brukas relativt hårt. Man får helt enkelt ha överseende med det inte är som på andra bilar. Istället bör man se det som en otrolig möjlighet att det över huvud taget finns nya Nivor att köpa.

Min Niva har gått 18 år i familjen, fått två yngre Nivasyskon (och en RC-modell! :) ), samt föregåtts av 1st kombi och 2st sedanmodeller (första köptes ny av min farfar tidigt 80-tal), så en och annan erfarenhet har jag av Ladabilar. ;)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Mr Black
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 maj 2014 22:33
Ort: Stockholm/Örebro

Re: ROST

Inlägg av Mr Black »

Hej alla nivaveteraner! Jag hoppas att min frågeställning hamnar i rätt tråd, om den hamnat fel så välkomnar jag en moderering. :)

Jag har beställt en ny niva och funderar på rostbenägenheten. Jag har haft kontakt med Rostskyddsmetoder och funderar på att lämna in den på en gång för att skydda den på bästa sätt (http://www.rostskyddsmetoder.se/rostsky ... ing-511730). Behandlingen kommer kosta 7000. Tänker jag rätt? Har aldrig ägt en Niva förut.
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: ROST

Inlägg av AlterEgo »

Ja, en rostskyddsbehandling kan vara väl investerade pengar på en ny Niva.

Men "massiva" delar som bromstrummor, medbringare, axlar och annat som är grovt tilltaget kommer troligen inte att rosta sönder under bilens livslängd. Dessutom är det billigt och enkelt att byta. Värre är det med plåten och grejor som är gjorda i böjd plåt. Det är inte lika enkelt fixat även om det går. Trösklar, golv, framskärmar och dörrar är väl det som tar mest stryk av rostens härjningar. Bromsar, grenrör och avgassystem (om det inte är i rostfritt förstås) rostar på alla bilar p.g.a. värmen.

Det är helt klart så att en Niva fodrar mer omsorger än t.ex en ny Toyota LC 150. Men Toyan kostar fem gånger så mycket som en ny Niva i enklaste utförandet och det skulle väl vara f-n om den inte var bättre också...

Inläggen i början av den här tråden var ju lite tråkiga, men nu kan vi glömma det och gå vidare. Jag vet att forumisterna här, både enskilt och tillsammans, besitter en enorm kunskap om Nivorna. Jag hade mycket nytta och glädje av det när jag åkte Niva.
Träsktroll wannabe
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ROST

Inlägg av niva-2121 »

Ola, du har fått ett PM från mig. Tacksam om du besvarar. ;)
Forumsponsor
ola kolemark
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 sep 2013 17:02

Re: ROST

Inlägg av ola kolemark »

Hej Virre,

Har nu gått igenom en lång process med VDn i Eskilstuna om bristerna på den "nya" Nivan.

Den var svårt rostig i underredet!

Den läckte in vatten på passagerarplats.

Det var dessutom ett flertal övriga fel som lampor, dörrar osv.

VDn i Eskilstuna begärde in bilen för bedömning och åtgärd.

Eskilstuna sprayade all rost med tectyl och förklarade den i nyskick.

För att täta läckan flyttades dörrlisten 1,5 cm från sitt ursprungliga läge (ful svart glipa som följd).

Dessutom togs främre originalmattorna bort från bilen!

Vid förfrågan om vart mattorna tagit vägen svarade VDn att jag kunde få köpa nya mattor
till ordinarie pris så skulle Eskilstuna montera dem gratis!

Eskilstuna har maskerat rosten, tagit bort mattorna utan att ersätta dessa!

Varnar härmed för affärer med Eskilstuna!

INTE seriösa!


Nivaforever
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: ROST

Inlägg av Virre »

Så nu är det löst då? Fick du ny bil, kompensation eller lämna åter?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ROST

Inlägg av niva-2121 »

Kan det möjligen vara så att NIVA och importören drabbats av "Saabandan - en del har den" - om ni minns ANA´s slogan.
När långnosen på Saab lanserads hösten 1964, som 1965 års modell, så blev den inte den framgång ANA hade hoppats på.
Redan premiäråret tillverkades fler bilar än vad som såldes. Spikningar och bränsletörst störde försäljningen.
Gapet mellan tillverkade och osålda bilar utökades för varje månad fram till hösten 1966 då V4:an lanserades som 1967 års modell.
Under de 2 åren som gått hade nästintill varje tillgänglig lada (ursäkta) fyllts med osålda Saab:ar. Många hade förvarats oskyddade utomhus.
Slutet på 1966, då det visade sig att V4:an blev en framgång för ANA, sattes otroliga resurser in för att modifiera lagret av 3-pipiga 2-taktare till V4:or.
Hål i motorrumsgolvet skars upp. I bland glömdes förstärkningsramen runt hålet i hastigheten.
Motorn från Taunus 15M skruvades dit och trumbromsarna byttes mot skivdito. De som hade 3-växlade lådor fick 4-petade.
Fram till att Saab förstorade fram- och bakrutorna riskerade den ouppmärksamme att få en bil som egentligen var tillverkad redan 1964, men som såldes som 1967 års modell och senare.

Kan något liknade ha skett med Niva?
Innan jag köpte min "elva" kontaktade jag UBBO som försäkrade att fr o m 2011 skulle de nya kardanaxlarna finnas och bilarna skulle vara utrustade med ABS-bromsar.
Därför valde jag aktivt bort de fina "tiorna" för min "elva". Vill inte påstå att UBBO, som nysålt bilen, lurade mig - men...................
Visade prov på att kunskapen om det egna märket är inte är helt tillfredställande.
I hastigheten, då jag blev lite stressad över att bilen inte stämde över ens med bilderna på Blocket, så kollade jag inte upp att bilen var en "äkta" elva.
Virre, som jag träffade på hemvägen, konstaterade snabbt att bilen hade bromskraftregulator/-begränsare bak. Alltså INTE ABS. Huruvida Virre även uppmärksammade mig på att det var knutkors i kardanerna eller moderna med konstant vinkelhastighet minns jag inte.
Men en annan person visade på att insprutet inte styrdes mekaniskt av vajer mellan pedal och spjällhus utan i stället "by wire". Så där är den en elva.

Förmodligen vet inte importören säkert vad som tillhandahållits från fabriken. Fabriken vet nog heller inte hur gamla de olika komponenterna är som sammanfogas i fabriken. Dom som jobbar med sammansättningen av bilarna skiter nog i vad det är för saker dom monterar. Inte otroligt att dom jobbar på ackord och får betalt efter antalet bilar som passerar UT-porten.

Hoppas jag inte låter för negativ nu. Men föregående = första ägaren - verkar ha lagt ner ett omfattande arbete på att underredsbehandla Ludmilla.
Själv underredsbehandlade jag en bil med en kartong med kuggkransfett i sprejform som en granne, som var byggnadsarbetare, fått med hem "av misstag" som han inte visste vad han skulle ha sprejburkarna till. Verkar vara samma medel Ludmilla är behandlad med. Nästan omöjligt att tvätta bort från händerna.

Ursäkta det verbala lavemanget. :oops:
Forumsponsor
Skriv svar