Lite undringar om fyrhjulsdrift

Allmänt Lada-Niva snack!
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Lite undringar om fyrhjulsdrift

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Surfade runt på lite olika lösningar på 4x4.
En fråga slog mig: det finns ju varianter med in/urkopplingsbar 4x4. t.ex. Cheva Blazer. Varför?
Bränslebesparing? Njäee, hur då?
För även om man kopplar ur framhjulsdriften i fördelningslådan så driver ju ändå framhjulen runt den främre diffen och kardanen. Man har precis samma förluster i lagren och oljevispandet oavsett om diffen driver via motorn eller är driven via framhjulen! Så varför? Har jag missat nåt?

Nästa fråga: varför har man inte antispinn på Niva med ABS?
Ok, jag fattar att det inte är lika bra som torsendiff eller en lamelldiffbroms.
Men en halvkass hjälp är väl bättre än ingen hjälp?
Argumentet att det blir mer komplext och ännu en grej som kan gå sönder funkar inte.
Hårdvaran finns ju redan där, i princip!

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lite undringar om fyrhjulsdrift

Inlägg av rid54 »

Hej.

Svar på första frågeställningen är nog helt enkelt att en centraldiff (Niva) är dyrare än en enkel klokoppling, som finns i Blazer, Land Rover etc.
Edit: Med stelt hopkopplad fram- och bakaxel måste man ju kunna koppla ur fyrhjulsdriften eftersom det annars bänder för mycket på strävt underlag, bilen blir svår att svänga och drivlinan tar mycket stryk. Det slipper man med en centraldiff.

Personligen är jag nog glad åt att Nivan har så lite "extra" som möjligt, men du har ju rätt i princip; grejerna finns där... Förutom den del av systemet som ska detektera spinn och aktivera en hjulbroms. Det kanske är en dyrare kontrolldator och/eller ett mer komplext pump/ventilpaket som krävs än för vanlig ABS.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Lite undringar om fyrhjulsdrift

Inlägg av AlterEgo »

Vettigt utförd är antispinn med hjälp av ABS-systemet ganska bra tycker jag. Men det kräver mer av ABS-systemet då det måste kunna bromsa ett hjul, inte bara släppa bromsen. Toyota har tagit det ett steg längre och har t.ex. automatiska styrbromsar.
Träsktroll wannabe
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lite undringar om fyrhjulsdrift

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: Svar på första frågeställningen är nog helt enkelt att en centraldiff (Niva) är dyrare än en enkel klokoppling, som finns i Blazer, Land Rover etc.
.
Måste uppdatera min herre. Det är väääääldigt länge sedan Land Rover INTE hade centraldiffrential i fördelningslådan! :evil:
Däremot Jeep Wrangler har det inte ens som option på 2016 års modeller. :?

8-) :lol:
Forumsponsor
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Lite undringar om fyrhjulsdrift

Inlägg av Nivanörden »

Tapio skrev:Halaj!

Surfade runt på lite olika lösningar på 4x4.
En fråga slog mig: det finns ju varianter med in/urkopplingsbar 4x4. t.ex. Cheva Blazer. Varför?
Bränslebesparing? Njäee, hur då?
För även om man kopplar ur framhjulsdriften i fördelningslådan så driver ju ändå framhjulen runt den främre diffen och kardanen. Man har precis samma förluster i lagren och oljevispandet oavsett om diffen driver via motorn eller är driven via framhjulen! Så varför? Har jag missat nåt?

//T
Man har ofta nån form av frihjulsnav, antingen manuella som man får gå ut och vrida om själv, eller automatiska. Då står främre drivningen still och man sparar (förhoppningsvis) lite bränsle. :)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lite undringar om fyrhjulsdrift

Inlägg av niva-2121 »

Tapio skrev:
Nästa fråga: varför har man inte antispinn på Niva med ABS?
Ok, jag fattar att det inte är lika bra som torsendiff eller en lamelldiffbroms.
Men en halvkass hjälp är väl bättre än ingen hjälp?
Argumentet att det blir mer komplext och ännu en grej som kan gå sönder funkar inte.
Hårdvaran finns ju redan där, i princip!

//T
En mycket bra fråga.
Har haft "bromsvärmare" på Jeep Liberty KJ -06 och Defender -04 samt på nuvarande Defender -09.
Ett alldeles utmärkt antislirhjälpmedel, i synnerhet i kombination med låsbar differential mellan axlarna, som på Land Rover Defender.

Klokoppling mellan axlarna, som hos t ex Jeep Wrangler och Suzuki Samurai, är minst sagt livsfarligt på halt underlag = vintertid.
Har ägt 15-talet 4x4-bilar sedan 2000 så jag har hunnit få klart för mig nackdelarna.
Och då menar jag riktiga 4x4-bilar med fördelningslåda - iiiiiinte typ BMW, Audi, Volvo som endast har släpdrift på bakhjulen för att dom inte ska stå stilla i sand eller djup snö.
Flera tidningstester visar att bakhjulen inte alls kopplas in på Lexus RX och nya Volvo XC 90. Men det kanske du redan kände till.
Skandal är ett allt för milt uttryck.
Tur man aldrig får råd att köpa någon sådan.
Det drabbar ju inte köparna beroende på att dom i alla fall inte hade vågat prova sina "östermalmssuvvar" utanför asfalten.
Men stora fina AWD- och eller 4x4-dekaler har dom + "hasplåtar av silverfärgad plast". :P
Undrar varför Land Rover inte har några sådana dekaler? :o Ingen av mina har i alla fall haft det. :?

B t w så har jag haft hydrauliskt påverkade axelspärrar f & b på en G-Wagen, bak på en Shogun, ARB luftspärrar f & b på en Jeep Wrangler TJ, Lock Right i baken på en Samurai, lamellbroms bak i en Terrano II samt Val Racing torsen bak i nuvarande Niva -11.
Teoretiskt, trodde jag, skulle en torsen vara det optimala - men verkligheten visar något annat. :cry: Dock inga följdskador av torsen såsom brustna drivaxlar. :D

Ursäkta o t, med därav hjärtat är fullt........................... :oops:

;)
Forumsponsor
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Lite undringar om fyrhjulsdrift

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Kör vidare på denna tråd (med tanke på ABS/antispinn/antisladd). I teknikens värld:
http://teknikensvarld.se/alla-bilar-mas ... 014-164081

Det här har jag missat. Men variant bil här i Gbg säljer ju Nivor som årsmodell 2015!
har de verkligen antisladd? Om inte, hur har de lyckats komma undan detta?
Det är ju lite si och så med årsmodeller numera, har jag förstått. Säljs de bilarna som tidiga 2014 års modell kanske?

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lite undringar om fyrhjulsdrift

Inlägg av rid54 »

Man kan behöva ta en dubbelkoll av om info i artikeln är helt rätt. Däcktryckstjosan krävs exvis inte i Sverige.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Lite undringar om fyrhjulsdrift

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Ja, jag borde ha googlat först egentligen, men jag kände att teknikens värld borde vara en trovärdig källa. Jag hittade:
http://www.expressen.se/motor/nu-maste- ... antisladd/
http://www.tjanstebilsfakta.se/antislad ... kt-inom-eu
Det verkar lite som teknikens värld, expressen och tjänstebilsfakta har läst samma text, sen bara ändrat lite i sin egen text för att kalla sin artikel egen. Ingen av dem länkar till denna text, EU-direktiv eller nåt annat heller.

Och den här då (ur: teknikens världs artikel):
Det ska tilläggas att Sverige inte har valt att införa kravet på TPMS. Transportstyrelsen anser att i Sverige sker övervakningen av däcktryck kontinuerligt i samband med skifte från sommar- till vinterdäck och tvärtom.
Vi har ju en s.k. helbilsreggning inom EU, vilket innebär att om en bil är godkänd i ett EU-land, så i alla länder. Då kan ju inte Sverige välja att inte införa krav som finns i andra länder. Men det här måste ju teknikens värld känna till såklart!!
nej, nåt är väldigt skumt här!

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lite undringar om fyrhjulsdrift

Inlägg av rid54 »

http://www.vibilagare.se/nyheter/inget- ... -i-sverige
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=110655
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ngssystem/

Några inlägg om just TPMS.

Det finns ju enligt vissa personer ett antal andra punkter med Nivan som får ögonbrynen att höjas lite, skydd för gående vid påkörning och nåt mer, vad det nu var. Men är bilen godkänd i EU så är den och i så fall även i Sverige. Personligen är jag mest glad åt saker som INTE lastas på bilen och förpestar förarmiljön (har kört hyrbil, sprillans Volvo nyligen; höll på att få fnatt på allt som pep o blinkade).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Busta_Hymen
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
Ort: Vara

Re: Lite undringar om fyrhjulsdrift

Inlägg av Busta_Hymen »

Är det inte så att om man säljer <än viss mängd bilar per år, så får man dispens på en massa lagkrav? Annars skulle väl knappast Ferrari kunna sälja sina bilar heller... Nån sorts "entusiastbilsdispens"? På samma sätt som att hembyggda flygplan alltid märks med "Experimental"
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lite undringar om fyrhjulsdrift

Inlägg av niva-2121 »

Mindre antal bilar, bl a importer för eget bruk, registreringsbesiktas.
Kan ske på en bilprovning som har besiktningsingenjör.
Större antal bilar så lönar det sig med s k typprovning.
Det senare görs vanligtvis hos MTC, MotorTestCenter, i Jordbro.

Några undantag från gällande bestämmelser medges inte i någondera fallet.

Så vitt jag känner till.

B t w alltid lika spännande att besöka MTC. :D
Fast det är tyvärr några år sedan senast. :cry:
Forumsponsor
Skriv svar