Om man skulle ta och köpa en Niva...

Allmänt Lada-Niva snack!
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av Lenin »

Inte heller på biluppgifter.se finns någon bil med det registreringsnumret. Konstigt. Däremot finns den på transportstyrelsens söktjänst och där ser allt ut att vara i sin ordning. Variant bil: Där verkade flera/alla(?) Lada som fanns i Eskilstuna hamna när Lada Sverige började med sina konstigheter. Det tycker jag talar mot denna bilfirma. Å andra sidan verkar just inga negativa omdömen finnas om Variant Bil på internet. Jag inbillar mig att dåliga bilhandlare hängs ut på nätet ganska omgående. Det talar för Variant Bil. Tycker jag :) .
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av swelada »

Att bilen finns på Transportstyrelsens söktjänst, men inte på biluppgifter.se beror på att bilen är helt nyregistrerad i Sverige (24 februari) och biluppgifter.se uppdateras endast en gång i veckan.

Jag har heller inte hört något negativt om Variant Bil, däremot har de helt klart ett samarbete med Lada i Eskilstuna.

T.ex. Alla Lada personbilar (Kalina, Priora och Granta) som tidigare annonserades ut av Variant Bil var ägda av Lada i Eskilstuna, nu verkar de ha försvunnit från Variant Bil och Blocket, men Lada i Eskilstuna står fortfarande som ägare enligt: http://biluppgifter.se/brukare/5562375401 så förmodligen har de transporterats tillbaka till Eskilstuna.

Värt att notera är att alla fabriksnya Niva på Blocket som utannoneras har enligt biluppgifter.se varit registrerade i annat EU-land någon månad/några veckor innan de blivit reggade i Sverige.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av Grinolle »

Johan, du kanske skulle fundera på ifall du är intresserad av att köpa min 2010? Jag hade inte tänkt sälja den, men å andra sidan behöver jag snart ha en bil med AC, och just nu vet jag inte om det är ekonomiskt försvarbart att jag har två bilar (jag har lite utgifter med bl.a. dränering av enskilt avlopp som ska vara klart i höst).

Vi kan ju höra vad de andra tycker är ett rättvist pris. Den är fräsch med bara ett par mindre rostfläckar av en enkronas storlek, en fläck på en bakskärm och en på bakluckan. Gått lite drygt 5000mil. Missljud på växellådan som både Niva-mekaniker och forummedlemmar här har förklarat är en "typegenskap" snarare än ett fel som kommer orsaka haveri (när jag talade med mekanikern tyckte han inte det var mycket mening att byta eller reparera vxl-lådan, eftersom "ljudet i alla fall kommer vara tillbaks om 2-4000mil!").
Det finns maskinskada i försäkringen (tror det är 8 år eller 10.000mil, så det är en bit kvar). Lite därför som jag inte oroat mig över missljudet, när "alla" nu säger att det inte är någon fara. Dessutom ska det gå att köpa helt ny växellåda för 6-7000:-, och att lämna gamla lådan för reparation kommer kosta samma slant (men då är det förstås inte en vodkamarinerad ex-kommunist i Togliatti som skruvat ihop lådan! :lol: ).

Här är några länkar till trådar jag skapat eller deltagit i om bilen här på forumet:
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=2&t=3437
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=11&t=3446
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=25&t=3524
Gällande det som diskuterades i vinterbilstråden:
Vad gäller frågorna om värme så var det bara ett kärvande reglage.
Det högt monterade bromsljuset som lossnade när det var kallt kunde jag limma tillbaks (med orginaklistret!) när kvicksilvret steg över -10, sen dess har armaturen suttit kvar i bakrutan.
De spruckna backspeglarna är fortfarande spruckna men fullt funkis (besiktningen vill möjligen att de byts, det får bli då).

I övrigt en fräsch och bra bil, helt pålitlig både i "vardagstrafik" (många korta sträckor med stopp/start) och vid långresor (har gjort några 30-40 milaturer utan bekymmer).
Orginalfälgar med orginaldäck (åretruntdäck) i nyskick. Fetare fälgar och däck i gott skick sitter på. Skärmbreddare inköpta men ej monterade. Plastinnerskärmar, dragkrok och extra rostskydd från när bilen var ny.

När jag landar ekonomiskt kommer jag förmodligen köpa en helt ny Niva, för jag är frälst (läs: sinnesförvirrad!). Men till våren/sommaren behöver jag nåt med luftkonditionering.

Jag köpte bilen oförskämt billigt, av en bilhandlare dessutom. Men jag kommer inte sälja den SÅ billigt, men jag ger gärna någon chansen att testa Niva-åkning under "marknadspris" (vilket väl borde vara knappt 55000:- för min bil?) Det kan vi få hjälp av övriga här på forumet att räkna ut, om du är intresserad.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Jag köpte min vagn från Variant. Inga problem alls. Samma årsmodell som denna, fast jag gav 88 k för min. Den hade å andra sidan bara gått 1400 mil.
Eftersom det inte var något tjafs mellan mig och variant säger det kanske inte så mycket. Det är ju när det blir problem som en dålig handlare skiljs från en bra.

Jag måste vara en bilhandlares drömkund. Knatade in där, gick några varv runt vagnen, tittade i motorrumet, skuffen osv. Tog en sväng med bilen. Åkte hem och förde över pengar till lönekontot. Dagen efter tog jag bussen dit, tryckte in VISAkortet i hans kortläsare och åkte därifrån med bilen.

Men det fanns ingen rost, inredning som ny, motorrumet fräscht, chassit ok. Det fanns inget underlag för diskussioner och tjafs. Bilen står där, blank och fin och priset står i rutan. Take it or leave it, liksom.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av Lenin »

Nyimporterad alltså. Då kan ju en bil i Tyskland vara ett hett alternativ. 2013 års model och 1300 mil för dryga 62000:- http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1
eller en från 2012 som gått närmare 4000 mil för 56000:-
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1
Den första står på gränsen till Tjeckien och den andra ganska precis mitt i Tyskland. Åk och köp :D
Kazta
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 feb 2016 15:23

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av Kazta »

Grinolle skrev:Johan, du kanske skulle fundera på ifall du är intresserad av att köpa min 2010? Jag hade inte tänkt sälja den, men å andra sidan behöver jag snart ha en bil med AC, och just nu vet jag inte om det är ekonomiskt försvarbart att jag har två bilar (jag har lite utgifter med bl.a. dränering av enskilt avlopp som ska vara klart i höst).

Vi kan ju höra vad de andra tycker är ett rättvist pris. Den är fräsch med bara ett par mindre rostfläckar av en enkronas storlek, en fläck på en bakskärm och en på bakluckan. Gått lite drygt 5000mil. Missljud på växellådan som både Niva-mekaniker och forummedlemmar här har förklarat är en "typegenskap" snarare än ett fel som kommer orsaka haveri (när jag talade med mekanikern tyckte han inte det var mycket mening att byta eller reparera vxl-lådan, eftersom "ljudet i alla fall kommer vara tillbaks om 2-4000mil!").
Det finns maskinskada i försäkringen (tror det är 8 år eller 10.000mil, så det är en bit kvar). Lite därför som jag inte oroat mig över missljudet, när "alla" nu säger att det inte är någon fara. Dessutom ska det gå att köpa helt ny växellåda för 6-7000:-, och att lämna gamla lådan för reparation kommer kosta samma slant (men då är det förstås inte en vodkamarinerad ex-kommunist i Togliatti som skruvat ihop lådan! :lol: ).

Här är några länkar till trådar jag skapat eller deltagit i om bilen här på forumet:
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=2&t=3437
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=11&t=3446
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=25&t=3524
Gällande det som diskuterades i vinterbilstråden:
Vad gäller frågorna om värme så var det bara ett kärvande reglage.
Det högt monterade bromsljuset som lossnade när det var kallt kunde jag limma tillbaks (med orginaklistret!) när kvicksilvret steg över -10, sen dess har armaturen suttit kvar i bakrutan.
De spruckna backspeglarna är fortfarande spruckna men fullt funkis (besiktningen vill möjligen att de byts, det får bli då).

I övrigt en fräsch och bra bil, helt pålitlig både i "vardagstrafik" (många korta sträckor med stopp/start) och vid långresor (har gjort några 30-40 milaturer utan bekymmer).
Orginalfälgar med orginaldäck (åretruntdäck) i nyskick. Fetare fälgar och däck i gott skick sitter på. Skärmbreddare inköpta men ej monterade. Plastinnerskärmar, dragkrok och extra rostskydd från när bilen var ny.

När jag landar ekonomiskt kommer jag förmodligen köpa en helt ny Niva, för jag är frälst (läs: sinnesförvirrad!). Men till våren/sommaren behöver jag nåt med luftkonditionering.

Jag köpte bilen oförskämt billigt, av en bilhandlare dessutom. Men jag kommer inte sälja den SÅ billigt, men jag ger gärna någon chansen att testa Niva-åkning under "marknadspris" (vilket väl borde vara knappt 55000:- för min bil?) Det kan vi få hjälp av övriga här på forumet att räkna ut, om du är intresserad.

Anders Olsson
Hej Anders,

Först och främst vill jag tacka för erbjudandet och den gedigna genomgången.
Hoppas hitta det jag söker någonstans i prisintervallet 30tkr-60tkr så den är inom spannet men känner i nuläget att min egen kunskap är på för låg nivå för att kunna göra en egen bedömning av vad som är över/på/under marknadspris och som du säger får i så fall de okrönta kungarna på forumet hjälpa till lite. Vill även kika runt lite till för att skapa en bättre egen uppfattning.


Under tiden hade du gärna fått skicka en bild eller två. Låter detta ok?

Var bor du föresten? Jag reser en del med jobbet, vem vet, man kanske har vägarna förbi någon gång.

MVH
Johan
Kazta
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 feb 2016 15:23

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av Kazta »

Tapio skrev:Halaj!

Jag köpte min vagn från Variant. Inga problem alls. Samma årsmodell som denna, fast jag gav 88 k för min. Den hade å andra sidan bara gått 1400 mil.
Eftersom det inte var något tjafs mellan mig och variant säger det kanske inte så mycket. Det är ju när det blir problem som en dålig handlare skiljs från en bra.

Jag måste vara en bilhandlares drömkund. Knatade in där, gick några varv runt vagnen, tittade i motorrumet, skuffen osv. Tog en sväng med bilen. Åkte hem och förde över pengar till lönekontot. Dagen efter tog jag bussen dit, tryckte in VISAkortet i hans kortläsare och åkte därifrån med bilen.

Men det fanns ingen rost, inredning som ny, motorrumet fräscht, chassit ok. Det fanns inget underlag för diskussioner och tjafs. Bilen står där, blank och fin och priset står i rutan. Take it or leave it, liksom.

//T
Tack för infon.
Bör ha vägarna förbi Göteborg under de kommande veckorna och skall försöka åka via och titta.
Johan
Kazta
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 feb 2016 15:23

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av Kazta »

Lenin skrev:Nyimporterad alltså. Då kan ju en bil i Tyskland vara ett hett alternativ. 2013 års model och 1300 mil för dryga 62000:- http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1
eller en från 2012 som gått närmare 4000 mil för 56000:-
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1
Den första står på gränsen till Tjeckien och den andra ganska precis mitt i Tyskland. Åk och köp :D
Hade helt glömt att kolla mobile....skall kolla där med.

Tar inte mer än 9h ner så det är faktiskt helt överkomligt. Får passa på att ta några plattor öl med bara.

MVH
Johan
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av Grinolle »

Jag gör såhär, jag lägger upp bilderna här, så kan alla se dem, så lägger jag ut en säljestråd också. Bilderna bör ju i alla fall ge en fingervisning om bilens skick. Sen hoppas jag att forummedlemmarna som känner att de har nåt att bidra med uttalar sig om vad de tror att "marknadsvärdet" är på bilen. Den är tyvärr inte tvättad och polerad på bilderna, men den är i alla fall inte så skitig att man inte ser vad det är för nåt! :D
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag vill vara riktigt tydlig med en sak. Jag tar inte illa upp ifall någon tycker att marknadsvärdet faktiskt ligger på (eller t.o.m. under) vad jag betalade för bilen (29.900:- ). Däremot kommer den inte säljas då, för jag kommer inte kunna ersätta den med en lika fin Niva för de pengarna (om jag skulle vilja det). Det jag är ute efter är alltså er ärliga åsikt om bilens värde, inte någon drömvärdering. Jag vill också understryka att jag inte tvekar att sälja den billigare än marknadspris (det var ju lite det som var tanken med att jag hävde mig in i den här tråden, att kunna släppa den lite billigt till en forummedlem som letar bil), så länge det är meningsfullt för mig att faktiskt sälja den.

Bilen har gått lite drygt 5.500mil till dags dato. Går som en klocka, en osedvanligt högljudd klocka förvisso, men ändå!

Min avsikt är att köpa en fabriksny Niva så fort det är ekonomiskt försvarbart för mig, så ni lär inte bli av med mig även om bilen blir såld till nån här på forumet. Det är alldeles för skoj att åka Niva för att låta bli! :D

Jag bor ett par mil utanför Örebro.

Mvh!
Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Kazta
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 feb 2016 15:23

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av Kazta »

Grinolle skrev:Jag gör såhär, jag lägger upp bilderna här, så kan alla se dem, så lägger jag ut en säljestråd också. Bilderna bör ju i alla fall ge en fingervisning om bilens skick. Sen hoppas jag att forummedlemmarna som känner att de har nåt att bidra med uttalar sig om vad de tror att "marknadsvärdet" är på bilen. Den är tyvärr inte tvättad och polerad på bilderna, men den är i alla fall inte så skitig att man inte ser vad det är för nåt! :D
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag vill vara riktigt tydlig med en sak. Jag tar inte illa upp ifall någon tycker att marknadsvärdet faktiskt ligger på (eller t.o.m. under) vad jag betalade för bilen (29.900:- ). Däremot kommer den inte säljas då, för jag kommer inte kunna ersätta den med en lika fin Niva för de pengarna (om jag skulle vilja det). Det jag är ute efter är alltså er ärliga åsikt om bilens värde, inte någon drömvärdering. Jag vill också understryka att jag inte tvekar att sälja den billigare än marknadspris (det var ju lite det som var tanken med att jag hävde mig in i den här tråden, att kunna släppa den lite billigt till en forummedlem som letar bil), så länge det är meningsfullt för mig att faktiskt sälja den.

Bilen har gått lite drygt 5.500mil till dags dato. Går som en klocka, en osedvanligt högljudd klocka förvisso, men ändå!

Min avsikt är att köpa en fabriksny Niva så fort det är ekonomiskt försvarbart för mig, så ni lär inte bli av med mig även om bilen blir såld till nån här på forumet. Det är alldeles för skoj att åka Niva för att låta bli! :D

Jag bor ett par mil utanför Örebro.

Mvh!
Anders Olsson
Tack för bilderna!
Ser fin ut (och till råga på allt rätt färg i min mening :-) )

Fick mig ett gott skratt när du sa Örebro, skall upp den 10/3 som det ser ut i dagsläget. Låt oss se om någon kan hjälpa till med värdering och oavsett vilket kanske man kan komma via och titta till den och säga hej. Hade varit kul att faktiskt träffa någon på andra sidan tangentbordet...

(Vänta tillökning med beräknad "leverans" den 3/3 så eventuellt kan resan till Örebro flyta lite i tiden.)

MVH
Johan
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av Grinolle »

Kazta skrev:Tack för bilderna!
Ser fin ut (och till råga på allt rätt färg i min mening :-) )

Fick mig ett gott skratt när du sa Örebro, skall upp den 10/3 som det ser ut i dagsläget. Låt oss se om någon kan hjälpa till med värdering och oavsett vilket kanske man kan komma via och titta till den och säga hej. Hade varit kul att faktiskt träffa någon på andra sidan tangentbordet...

(Vänta tillökning med beräknad "leverans" den 3/3 så eventuellt kan resan till Örebro flyta lite i tiden.)

MVH
Johan
Du är hjärtligt välkommen att komma och provköra bilen och prata lite. Och det erbjudandet gäller självklart även om det inte blir aktuellt med någon affär. Skulle jag inte kunna visa bilen själv (p.g.a. arbete och andra uppdrag) så kan jag köra in bilen till stan och be min gamla morsa att lämna ut nycklarna till dig.

Tillökning, spännande! Lyckönskningar å det allra hjärtligaste!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Kazta
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 feb 2016 15:23

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av Kazta »

Det tackar jag för!
Tycker inte att varken du eller din mor skall behöva jobba ihjäl er för min skulle så låt oss hoppas på att det funkar.
Om allt går som det skall så hoppas jag på att komma upp kvällen innan, i så fall finns det lite mer utrymme.

Vi får ta detaljerna när det närmar sig.

Tack igen!

MVH
Johan
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av Grinolle »

Kazta skrev:Det tackar jag för!
Tycker inte att varken du eller din mor skall behöva jobba ihjäl er för min skulle så låt oss hoppas på att det funkar.
Om allt går som det skall så hoppas jag på att komma upp kvällen innan, i så fall finns det lite mer utrymme.

Vi får ta detaljerna när det närmar sig.

Tack igen!

MVH
Johan
Det blir toppenbra, hör av dig när det börjar närma sig.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Mr_Anderson
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 mar 2016 13:12
Ort: Gnosjö

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av Mr_Anderson »

Jag hittade jackpot direkt, hade själv många av dina frågor, men tycker mig ha fått jättebra hjälp. Helt fantastiskt! Tack hörrni! :mrgreen:
”En pessimist är en person som gör sina möjligheter till svårigheter och en optimist är en person som gör sina svårigheter till möjligheter.”
– Harry Truman
Kazta
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 feb 2016 15:23

Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...

Inlägg av Kazta »

Grinolle skrev:
Kazta skrev:Det tackar jag för!
Tycker inte att varken du eller din mor skall behöva jobba ihjäl er för min skulle så låt oss hoppas på att det funkar.
Om allt går som det skall så hoppas jag på att komma upp kvällen innan, i så fall finns det lite mer utrymme.

Vi får ta detaljerna när det närmar sig.

Tack igen!

MVH
Johan
Det blir toppenbra, hör av dig när det börjar närma sig.

Anders Olsson[/

Hej Anders,

Fick tillökning natten till måndag så jag har fått skjuta på resan till Örebro.
Osäker på när det blir men kontaktar dig när jag vet.

Med vänlig hälsning,
Johan
Skriv svar