Årets besök på Bilprovningen

Allmänt Lada-Niva snack!
Nisse
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 aug 2017 22:48
Ort: Katrineholm

Årets besök på Bilprovningen

Inlägg av Nisse »

Det måste vara något speciellt med Nivans charm….
Jag var på det årliga besöket på Bilprovningen för ett par veckor sedan och lyckades få igenom bilen (en 96:a) utan minsta anmärkning, istället överöste besiktningskillen bilen med beröm –det här är en riktig bil, -såna här görs inte längre, osv. Till saken hör att jag faktiskt var lite nervös inför den här besiktningen eftersom jag viste om en del fel. Bilen har sina skavanker och tidigare ägare har inte varit så noggranna när de åtgärdat tidigare rostskador. När jag besiktigade förra året var jag tvungen att lappa nedre bärarmsinfästningen (höger bak) men upptäckte efter besiktningen att även vänster sida var illa åtgången. Skulle egentligen ha bytt båda under sommaren för att åtgärda det ordentligt men diverse omständigheter kom emellan så det blev aldrig gjort. Rullade alltså in på besiktningen i år med ett rosthål stort som en femkrona i bärarmsinfästningen och jag har dessutom rivit bort krängningshämmaren men lämnat ett av fästena som rostat fast, så det syns ganska tydligt att något suttit där vilket borde fått besiktningskillen att tänka till. Men besiktningskillen ville verkligen inte underkänna bilen, i princip blundade han när han var under och knackade med hammaren och skyndade över det momentet snabbare än jag varit med om på någon tidigare besiktning. Han var dessutom väldigt hjälpsam och pekade ut olika riskområden på bilen som han tyckte att jag skulle vara extra noga med att tvätta och rostskydda med jämna mellanrum.
Jag måste säga att hittills har jag blivit väldigt positivt bemött när jag besiktigat Nivan, besiktningsmännen verkar verkligen gilla Nivor och jag undra om det är något ni andra Nivaägare också märkt av?
Niva 1.7i 1996 (med namnet Babban)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Årets besök på Bilprovningen

Inlägg av rid54 »

Kul att det gick bra!

Min upplevelse är väl att man får ett bemötande som ligger i intervallet neutral-positiv; jag tycker att besiktningspersonerna generellt är OK att ha att göra med. Det som ibland har blivit diskussion är framhjulslagren och det tycks vara lite oklart för en del hur koniska rullager faktiskt funkar. Många bilar har tydligen "enhetslager" idag, dvs nån form av dubbla lager i en modul som inte kan justeras och där får det tydligen inte vara nåt glapp. Nivans framhjulslager kommer att ha ett kännbart (men litet!) glapp när de är korrekt ansatta. Vissa blir rätt tveksamma av detta. Dessutom tycker jag att det är lite märkligt, att man inte inom besiktningsföretagen kan få ut info om vilka bilar som kan köras i bromsprovaren; det är nästan så man måste be om att få upp på rullarna ibland (om man nu vill veta hur det ligger till...).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Årets besök på Bilprovningen

Inlägg av niva-2121 »

Nu vet jag ju inte var du lät besikta din Niva - den "riktiga" bilprovningen eller någon av utlandsskattande profitörerna.
Jag köpte min Niva -11, på strax under 3.000 mil och strax under 3 år, nybesiktad hos Carspect i Falkenberg.
Tog för givet att inga allvarliga fel kunde finnas på en bil besiktad för en vecka sedan.
Hör egentligen inte till saken att mina 9½ år innan pensionen tillbringades hos ASB.
Väl hemkommen konstaterade jag 4 avvikelser som borde renderat "2:or".
De allvarligaste felen var att framhjulslagren var mycket glappa.
Nu är de ju justerbara, men det hör inte till saken - en "tvåa" SKA det medföra.

Förgrymmad försökte jag dels per telefon, dels per mejl få kontakt med Carspect.
Tänkte att de var intresserade av att höja kvalitetsnvån på sina tjänster.
Minst 3 gånger vardera försökte jag, men möttes enbart av svar på finska, vilket jag inte behärskar.

Förgrymmad tillskrev jag SWEDAC och framförde mina synpunkter samt krävde att Carspects ackreditering skulle upphävas i Sverige.
Fick svar att de kontaktat Carspect och att de i sin tur skulle ta kontakt med mig, PÅ SVENSKA, vilket de naturligtvis inte gjorde.
Men Carspects ackreditering drogs inte in.

Swedac informerade om hur man kan överklaga deras beslut.
Men jag fann det lönlöst att driva ärendet vidare.

Så vill ni ha bilarna besiktade u a, så vänd er till Carspect.
Men ska ni köpa en bil, se till att den är besiktad hos ASB. 8-)

B t w så är ASB, såvitt jag känner till, det enda besiktningsorganet som utbildar sin personal.
De andra låter, var jag hörde senast förra veckan, nyanställda "gå med" och lära sig.
Forumsponsor
Nisse
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 aug 2017 22:48
Ort: Katrineholm

Re: Årets besök på Bilprovningen

Inlägg av Nisse »

Jag åker av gammal vana alltid till ”originalet”, alltså Bilprovningen. Har sällan något att klaga på utan har förståelse för de nedslag jag fått genom åren, det brukar vara relevanta saker. När det gäller Nivan så tycker jag dock att jag blivit väldigt positivt bemött, att jag den här gången upplevde att jag blev lite väl ”snällt” behandlad kan ju bero på stress eller något annat kanske. Hade bilen varit verkligt trafikfarlig tror jag dock inte att de släppt igenom den oavsett hur välvilligt inställd personalen är till just Nivor.
Niva 1.7i 1996 (med namnet Babban)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Årets besök på Bilprovningen

Inlägg av dea »

Det där med besiktning känns som ett lotteri beroende på vem man får som besiktningstekniker, vissa känns som dom har ett intresse av att göra ett bra jobb och berättar och påpekar vad man bör tänka på att fixa till nästa gång. Men visst det är ju alltid skönt när man slipper en efterkontroll ;)
Skriv svar