En galen fråga

Allmänt Lada-Niva snack!
tstihl
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 mar 2019 20:34

En galen fråga

Inlägg av tstihl »

Jag har en Niva 1989. Min son har en BMW E30 från nittio. Han ska lyfta ut sin nyrenoverade original motor och stoppa i en större och bygga turbo.
Nu till den galna idén. :).
Jag funderar på att lägga BMW motorn i Nivan.
Mät med tumstock och det går på det berömda håret.
Har en kille som bygger adapter från motor till växellåda samt tillverkare en ny sprängkåpa.
Allting går men frågan är vad mer som måste göras som jag missar.
Kom gärna med tankar och funderingar.
Ska tilläggas att jag är BMW freak från ungdomens tider så en Niva med BMW motor är mer än en dröm.
Mvh Tony
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: En galen fråga

Inlägg av rid54 »

Utan att själv ha gjort den operationen (den är absolut en originell idé) så är min tanke, att så länge växellådan sitter kvar i sitt ordinarie bakre fäste, så är väl nästan det knepigaste avklarat. Börjar man trixa i den änden, så lär det bli en avsevärd mängd inpassningsproblem att hantera. Får BMW-motorn plats mellan växellådan och kylaren, och det går att fixa främre motorfästen på nåt sätt, är ju mycket vunnet. Men sedan är det ju frågan om vad man gör med framdiffen... Den sitter ju fäst i motorn, liksom. Det lär finnas nåt "kit" för att fästa upp den på annat sätt och det lär man kanske behöva undersöka. Sedan finns ju de sedvanliga frågeställningarna om vridmoment etc. Bilprovningen har sina krav, men det finns en organisation för ombyggnad och självbyggnad av fordon - där finns nog data att dra nytta av i den frågan.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: En galen fråga

Inlägg av ahlberg »

Ja.. Fundera även på vart avgasgrenröret hamnar, det är bökigt om det pekar rakt in i nån framvagnsdel. Vikt och rotationsriktning är också intressant att reda ut. Nivan har även en hög framvagnsbalk som kanske kan komma i konflikt med oljesumpen och oljepumpen på din nya motor.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: En galen fråga

Inlägg av niva-2121 »

Kanske ett gyllene tillfälle att även bygga om till stel framaxel, vilket för mig har varit eftersträvansvärt i flera år? :?
Framaxel då styrd som/liknande Suzuki Jimny, Mercedes G-Wagen och Toyota LandCruser? :roll:
Forumsponsor
Skriv svar