Lada slutar sälja bilar i EU

Allmänt Lada-Niva snack!
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 23:33

Lada slutar sälja bilar i EU

Inlägg av Lenin » 26 maj 2019 10:36

Ryssarna verkar ha knäckts av de senaste avgaskraven och slutar därmed att sälja bilar i EU: https://www.focus.de/auto/news/lada-rue ... 50762.html

dea
Inlägg: 178
Blev medlem: 07 feb 2014 23:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Lada slutar sälja bilar i EU

Inlägg av dea » 26 maj 2019 16:11

Trist att det inte ska gå att lösa avgas kraven på bilarna. Dock lyckas jag inte förstå tyskan :(

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lada slutar sälja bilar i EU

Inlägg av rid54 » 26 maj 2019 20:09

Jag tolkade det ungefär som att bilens bränsleförbrukning (= CO2-utsläpp) kommer att vara såpass högt med den nya mätcykeln, att dess försäljningspris kommer att siga rätt drastiskt (pga nån skattesats). Därav kanske efterfrågan riskerar att sjunka. Vore intressant att veta hur man resonerar på andra ställen, alla Niva kommer ju inte via Tyskland, de som kommer hit går ju ofta via Lada Baltika i Rīga. Men om ryssarna inte vill exportera till EU så blir det kanske bristvara på fler ställen...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

swelada
Inlägg: 308
Blev medlem: 15 dec 2008 23:39

Re: Lada slutar sälja bilar i EU

Inlägg av swelada » 27 maj 2019 10:38

Frågan är hur det påverkar tillgången på nya nivor här i landet?

Tyskland är väl för närvarande ett av få (det enda?) västeuropeiska EU-landet som har officiell Lada-representation.

De bilar som kommer till Sverige är ju "gråimport", som ju kommer via Riga (Eskilstunaimportören) och Tjeckien (Hörby), så vitt jag förstått så har ju de gamla östeuropeiska EU-länderna vissa undantag från EU-reglerna i handeln med Ryssland (t.ex. fordonscertifiering), som inte de västeuropeiska eu-länderna har.

swelada
Inlägg: 308
Blev medlem: 15 dec 2008 23:39

Re: Lada slutar sälja bilar i EU

Inlägg av swelada » 28 maj 2020 17:21

Enligt tysk media har nu sista leveransen av Lada-bilar kommit till Tyskland. Lada-importören ska fortsättningsvis ägna sig åt import av fordon från Kina.
På Ladas officiella sida över importörer https://www.lada.ru/en/country/ är nu alla kvarvarande EU-importörer bortplockade (Även Lada i Riga).
Återstår att se om någon gråimportör lyckas få Niva-bilar godkända för EU.

einar-
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 apr 2020 20:41
Ort: Dala-Järna

Re: Lada slutar sälja bilar i EU

Inlägg av einar- » 28 maj 2020 20:46

Ja ännu en anledning att hålla liv i det rostiga skrotet jag har. Dom lär ju inte sjunka i pris :roll:
Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88

niva-2121
Inlägg: 1543
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lada slutar sälja bilar i EU

Inlägg av niva-2121 » 29 maj 2020 08:13

Miljöorganisationerna/-rörelserna i Europa verkar vara eniga.
Små bilar ska bort från Europa.
In ska stora dyra elbilar på runt 2½ ton och prislappar på från miljonen och uppåt.
Lowman, importören av Suzuki, slutar ta in mindre modeller.
Jimny ATI, till exempel, kostar i vägtrafikskatt från och med år 2020 10.300:-/år.
För en bil som är marginellt mindre än föregående modell.

Ursäkta o t men därav hjärtat är fullt. :oops:
Forumsponsor

jamesbrownontheroad
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 maj 2020 09:35

Re: Lada slutar sälja bilar i EU

Inlägg av jamesbrownontheroad » 29 maj 2020 09:43

Jag har drömt om att resa med båt och tåg till St Petersburg och köra tillbaka i en ny Niva. Jag tror att det är omöjligt för utlänningar att köpa eller registrera en ny bil i Ryssland, men om det var möjligt, skulle en person kunna importera en till Sverige personligen?

niva-2121
Inlägg: 1543
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lada slutar sälja bilar i EU

Inlägg av niva-2121 » 29 maj 2020 15:48

Ett säkert sätt att få in en bil i Sverige är att ta med den som flyttgods och sedan betala för undantag/dispens(F????) och intyg m m.
Så haka på någon som har för avsikt att flytta hit från något östland.
Beakta att "flyttgodsimportören" måste ha ägt fordonet 1 år före importen.
Enligt obekräftad uppgift måste man äga/nyttja fordonet 1 år i Sverige innan man får sälja.
Min 2CV uppfyller alla stipulerade kraven. :D
Forumsponsor

swelada
Inlägg: 308
Blev medlem: 15 dec 2008 23:39

Re: Lada slutar sälja bilar i EU

Inlägg av swelada » 30 maj 2020 00:14

För ett antal år sedan var det ju en forum-medlem som då bodde i Ryssland och köpte en 2131, som ett par år efter det togs med hem som flyttgods.

viewtopic.php?f=2&t=1097&start=15

http://lada-niva.se/viewtopic.php?f=2&t=2178

Jag tror dock att någon gråimportör i EU kommer hitta något kryphål för att kunna registrera Niva i EU även fortsättningsvis.

Användarvisningsbild
Pilz
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2019 17:44
Ort: Hückelhoven / Tyskland

Re: Lada slutar sälja bilar i EU

Inlägg av Pilz » 03 jun 2020 21:27

swelada skrev:
30 maj 2020 00:14
Jag tror dock att någon gråimportör i EU kommer hitta något kryphål för att kunna registrera Niva i EU även fortsättningsvis.
Det finns en återförsäljare i Tyskland som fortsätter att importera och sälja Nivas. Detta ämne diskuterades just förra helgen. Tyvärr lyssnade jag inte riktigt på vilken återförsäljare det var.
Om du är intresserad skulle jag gärna fråga igen vilken återförsäljare det är. Denna återförsäljare sägs till och med ha den nya modellen på gården.

hälsningar
Stefan

---------------------------------------

Es gibt in Deutschland einen Händler der weiterhin Nivas importiert und verkauft. Dieses Thema war gerade letztes Wochenende Thema in einer Diskussion. Leider habe ich nicht richtig zugehört um welchen Händler es sich handelt.
Wenn Interesse besteht kann ich gerne noch mal nachfragen welcher Händler das ist. Dieser Händler soll sogar das neue Modell auf dem Hof stehen haben.

Grüße
Stefan

swelada
Inlägg: 308
Blev medlem: 15 dec 2008 23:39

Re: Lada slutar sälja bilar i EU

Inlägg av swelada » 13 jun 2020 14:56

På ryska:
https://news.drom.ru/78985.html?utm_ref ... AqeCqOl-oM

Google-översatt:
https://translate.googleusercontent.com ... KcW4bh3tGA

Citat:
"Gråa” importörer fortsätter att leverera Lada-bilar till europeiska marknader, trots att deras leveranser redan har avbrutits via den officiella AvtoVAZ-kanalen.

Dmitry Schwab, ägare av det tyska företaget MadeinRussia.de, publicerade en video av en biltransportör som transporterar nio Lada 4x4-bilar (klassiska Niva) i Tyskland. MadeinRussia.de är specialiserat på försäljning av Lada, UAZ och GAZ i Tyskland och Österrike och fungerar exakt som en ”grå” eller oberoende importör.

I början av juni kom information från Lada: s allmänna distributör för Europa, Lada Automobile GmbH Deutschland, om att AvtoVAZ hade slutat transportera bilar till EU på grund av att de inte uppfyller miljöstandarden Euro 6d, enligt vilka nya bilar som erbjuds i EU borde avger högst 95 g koldioxid per kilometer. Ingen av Lada-modellerna passar in i denna standard.

Observera att den tyska klubben ADAC under ett omfattande test under 2017 avslöjade att Lada Vesta i den europeiska specifikationen inte ens passar in i sitt pass 138 g / km, men avger 193 g / km .

”Gråa” importörer använder fönstret för privatimport av bilar till EU - enligt detta system är miljöbegränsningarna för importerade bilar något mer liberala."

Читать полностью: https://translate.googleusercontent.com ... KcW4bh3tGA
Drom.ru — всероссийский автомобильный портал

Skriv svar