Nybliven Niva ägare

Allmänt Lada-Niva snack!
Bleftny
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 sep 2020 08:45

Nybliven Niva ägare

Inlägg av Bleftny »

Hej, ny som Nivaägare. Suger åt mig så mycket jag kan på nätet, förstår att det är en bil man inte bara kan äga, man måste vilja äga den :)

Min är av modell 2015, jag har motor 21214-10, jag har läst Baxters newbie spalt. Jag hittar inget i min manual om att man bör köra i 80 eller mer på 5ans växel. Är det något som är förbättrat eller är det samma växellåda? Sen skriver Baxter att växellådan ska fyllas med 1,3l enligt manual i min står det 1,6l. Gäller överfyllnad 1,8l även på denna?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Nybliven Niva ägare

Inlägg av rid54 »

Växellådan har en påfyllnings- och nivåplugg på "förarsidan". Oljenivån måste vara i nivå med det hålet. Det har förr rekommenderats att fylla mer olja än angivet (1,3 L i manualen för min Niva, 2011), genom att ta loss spakstället och hälla i uppifrån. Jag brukar luta bilen (sätta vänsterhjulen på ramper typ 15 cm höga) och fylla i det avsedda hålet. Jag vet inte exakt hur mycket som går i när man gör så, men jag tycker det är lite mycket fix att riva upp spakstället vid oljebytena. 10.000 mil hittills och det verkar funka. Att köra långsammare än 70 på femman verkar lite onödigt, men om det löper lätt så tror jag inte det är ett problem. Behövs lite mer framdrivningskraft, typ uppförsbacke eller med ett släp, skulle jag inte gå under 80 på femman.
Senast redigerad av rid54 den 12 sep 2020 19:53, redigerad totalt 1 gånger.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Nybliven Niva ägare

Inlägg av rid54 »

... och resonemanget om fart på femman hänger ihop med att det anses vara lite tunt med smörjningen av femman när man kör långsamt. Femmans drev sitter tillsammans med backväxeln i en förlängning av växellådans huvuddel (vid utgående axel); det är inte orimligt att smörjningen där är beroende av att kugghjulen snurrar på lite.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Nybliven Niva ägare

Inlägg av niva-2121 »

Jag har läst och hört att man ska placera vänsterhjulen på 2 lastpallar när man kollar nivån i påfyllningspluggen i 5-växlade lådor.
Och har tillämpat det. :lol:
Forumsponsor
Bleftny
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 sep 2020 08:45

Re: Nybliven Niva ägare

Inlägg av Bleftny »

Vilka oljor kör ni med, hittade en dyr på Umeå offroad Payback supreme. Den ska tydligen klättra upp på drev och smörja bättre men hiskeligt dyr. Funkar vanlig biltema transmissionsolja i bilen eller kör ni på dyrare oljor?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Nybliven Niva ägare

Inlägg av rid54 »

Jag kör med "vanlig" transmissionsolja GL4/5 80W90. Köper ibland från Biltema, ibland från Circle K... Men här finns många olika tankar kring vad som funkar bäst så du får nog fler förslag :) Det är säkert inte fel att köpa en högkvalitetsolja så länge växellådan är tät och fin. Tror dessutom det finns en del trådar om detta redan, som sannolikt går att söka fram.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Bleftny
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 sep 2020 08:45

Re: Nybliven Niva ägare

Inlägg av Bleftny »

Gjorde en sökning i forumet och fick massor av oljeinformation, allt från vanlig motorolja till olika transmissionsoljor. Min tanke är nog att byta alla oljor inom kort och då testa den fina oljan från Umeå offroad.

Detta forumet är ju helt grymt :)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Nybliven Niva ägare

Inlägg av niva-2121 »

Jag hade helsyntet i Niva:n, och i alla andra 4x4-bilar med.
Till en del beroende att jag hade MOPAR helsyntet "över" efter JEEP:arna.
Fortsatt därefter med Biltemas helsyntetiska transmissionsolja.
Dels för att syntetoljan inte blir så trög och smörjer dåligt på vintern i kyla.
Dels för att syntetoljan inte blir så tunn sommartid och smörjer dåligt när det är varmt och man kör timtals på lågväxel och ingen fartvind kyler lådor eller "klumpar".
Lådorna speciellt eftersom Niva:n har heltäckande skyddsplåt som täcker och skyddar ända bak till och med sista knutkorset.

När det gäller axlarna och "klumparna" är de svårt utsatta för temperaturväxlingarna sommartid vid terrängkörning.
Omväxlande arbeta hårt utan fartvindskylning och ibland "dränkta" i kallt vatten i diken och träsk.
Gäller härvid att se till att luftningarna på axlarna fungerar och inte är igensatta så smutsvatten sugs in och blandar ut oljorna.
Forumsponsor
Skriv svar