baklucka /avgassystem

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
jontese
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 nov 2015 09:03

baklucka /avgassystem

Inlägg av jontese »

Tjenare,

min baklucka läcker som ett såll, jag blir helt hög av avgaserna när jag åker i bilen :P
Min tanke, är det nån har gjort nån annan typ av lösning.. typ dra ut avgassystemet framför bakhjulet, eller är det att be om att köra bort ljuddämparen?

Kan försöka täta bakluckan också, men det är mkt jobb.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: baklucka /avgassystem

Inlägg av rid54 »

Min baklucka är också en smula otät, men jag upplever att det blåser in såpass via defroster o fotlucka när man kör att det inte blir nån tripp av avgaserna. Är det öppet ordentligt i din ventilationsanordning?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
jontese
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 nov 2015 09:03

Re: baklucka /avgassystem

Inlägg av jontese »

är det den där vingen som sitter till höger om foten? ska den vara neråt eller uppåt isf.?
tycker inte det hjälper att köra med båda rutorna öppna ens, man mår inte bra efter en halvtimme i bilen :shock:
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: baklucka /avgassystem

Inlägg av niva-2121 »

jontese skrev:är det den där vingen som sitter till höger om foten? ska den vara neråt eller uppåt isf.?
tycker inte det hjälper att köra med båda rutorna öppna ens, man mår inte bra efter en halvtimme i bilen :shock:
Golvklaffen är stängd i sitt övre läge.
Maximalt med luft till vindrutan för mesta defrosterverkan.

Att ha rutorna nervevade skapar ett undertryck i kupén som drar in maximalt med avgaser.
Om bakluckan är så otät att avgaser tränger in är bästa åtgärd att ha rutorna fullt uppvevade, ventilationsfläkten på max samt tejpa igen luftutsläppen på C-stolparna.
Forumsponsor
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: baklucka /avgassystem

Inlägg av Vazmannen »

Har du nya eller gamla karossen?

Läge att köpa en ny eller bättre beg lucka måhända? Har en liggandes som nån gång ska monteras på min 96:a, den var helt sönderrostad nedtill. Andra luckor rostar upptill, vid rutan och lite varstans. Så det borde ju gå att bygga ihop något...

Lycka till i jakten mot avgaserna...

Ha det!

Hälsn Jan
jontese
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 nov 2015 09:03

Re: baklucka /avgassystem

Inlägg av jontese »

tjenare,

det är en 88:a , antar att det är gamla karossen då? :)
Jag lyckades fixa till så jag fick fast gummilisten med lim, så nu slipper jag avgaserna :)
Skriv svar