Nackstöd till baksätet?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
kalle73
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 nov 2010 15:40

Nackstöd till baksätet?

Inlägg av kalle73 »

Är det någon som provat att montera nackstöd i baksätet på en Niva och har bra tips på lösning?
/Karl

Niva -05
ChelyabinskJocke
Inlägg: 97
Blev medlem: 01 apr 2010 13:45
Ort: Chelyabinsk, Ryssland. Stuvsta, Sverige.

Re: Nackstöd till baksätet?

Inlägg av ChelyabinskJocke »

Jag försökte få det installerat direkt via Lada.. men dom ville inte hjälpa mig. Behöver nog bearbeta dom lite. Hur som helst verkar det som att man måste köpa nytt baksäta som har detta förinstallerat. Någon som vet passande baksäte från andra bilar?

/Jocke
Livet är en räkmacka!
Det gäller bara att man inte är allergisk mot majonäs och räkor..

Lada Niva 2131 Bronto Lynx -10
XJR 1300 -01 (såld)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Nackstöd till baksätet?

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Du vill nog inte veta hur illa fästena är för nackskydden bak på de Ladabilar jag sett...

På t.ex. Samarorna sitter det bara två fästen för varje skydd, punktade med cirka 3-4 punktsvetsar per fäste...

Bättre att ta från en framstol och göra om fästena med lite plattjärn och dylikt...

Lycka till!

Hälsn Jan
kalle73
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 nov 2010 15:40

Re: Nackstöd till baksätet?

Inlägg av kalle73 »

ok, kanske är enklast att åka förbi skroten och köpa 2 nackstöd. Behöver ju inte direkt vara orginal. Frågan är väl om det finns något att fästa dom på.

/Karl
/Karl

Niva -05
Användarens profilbild
jdna77
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 maj 2019 21:10
Ort: Lund, Skåne

Re: Nackstöd till baksätet?

Inlägg av jdna77 »

kalle73 skrev: 29 nov 2010 14:13 Är det någon som provat att montera nackstöd i baksätet på en Niva och har bra tips på lösning?
Blev det någonsin några nackstöd i baksätet? Eller någon annan som provat? Eller någon som har idéer på en lösning?

Jag känner att det skulle vara en bra utveckling, inte minst eftersom jag gärna har barnen med mig ut i "Grönis".
"Grönis" - Lada Niva 4x4, årsmodell 2010, ägd sedan 2019-05-17
Presentation: viewtopic.php?f=15&t=4222
SA4AQS
Inlägg: 142
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Nackstöd till baksätet?

Inlägg av SA4AQS »

jdna77 skrev: 27 maj 2019 22:09
kalle73 skrev: 29 nov 2010 14:13 Är det någon som provat att montera nackstöd i baksätet på en Niva och har bra tips på lösning?
Blev det någonsin några nackstöd i baksätet? Eller någon annan som provat? Eller någon som har idéer på en lösning?

Jag känner att det skulle vara en bra utveckling, inte minst eftersom jag gärna har barnen med mig ut i "Grönis".
Jag har inte provat men skulle kunna tänka mig att man tar ett par bakre nackstöd från en volvo 740 och sen på nivan kan man skruva fast rektangulära rör som man kan skjuta ner nackstöden i och låsa fast med en skruv.

Bild
Bild
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Nackstöd till baksätet?

Inlägg av niva-2121 »

Jag byggde om min Ludmilla genom att montera 2 separata bakstolar från Suzuki(Santana) Samurai i stället för ej delbara originalbaksätet.
Vissa Samuraibaksäten/stolar har nackskydd.
Fördelen med separata stolar bak är flera.
Med original ryggstöd fällt fick jag inte rum bakom ratten.
Med separata stolar kunde jag fälla/"rulla" högra framstolen och få in mer/längre last på högersidan, om jag samtidigt körde fram högerstolen.
Finns säkert fler stolar, med nackskydd, från andra bilar, som går att montera bak i en NIVA.
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Nackstöd till baksätet?

Inlägg av niva-2121 »

Såg på Blocket, under Suzuki reservdelar, 2 Suzuki fällbara och separata baksäten med nackstöd för 500:- komplett med säkerhetsbälten. ;)
Kan det vara något? :roll:
Forumsponsor
Skriv svar