Sida 1 av 1

Däck

Postat: 06 feb 2011 22:20
av Rocknroll
Har lite funderingar kring däck. Är nybörjare när det gäller offroad-fordon.
För framkomlighetens skull, ska man ha så breda däck som möjligt då? Och i så fall, varför sitter det 175or original på niva? Har även sett gamla landrovers originaldäck, höga och smala. Tycker personligen att höga smala hjul ser snyggare ut. Men man vill ju ta sig fram i snö å lera också.
Någon med erfarenhet som kan svara på fördelar/nackdelar med smala/breda däck?
Vad är lagom på en Niva om man vill ta sig fram bra i snö och skog?
Har original terrängdäck på nu, såna som säljs på ubbo. Fast mina är nog rätt gamla och torra, för det står made in USSR på dom. Var väl 1992 sovjetunionen upplöstes? Lite sugen på att köpa en uppsättning nya såna, men då är dom ju endast 175 breda.
Tacksam för svar från folk som kan.

Re: Däck

Postat: 07 feb 2011 07:44
av Tobbe
Det beror på...

Är det ett relativt tunnt lager snö/lera är smala däck bra, för då tränger de igenom snön/leran och får fäste på den hårda marken under. Men om det är så djupt att du blir hängande på underredet innan de smala hjulen har sjungt ner på fast mark och fått fäste är det bättre med breda däck som kan köra uppe på snön/leran istället!

Re: Däck

Postat: 12 feb 2011 18:33
av Rocknroll
Svårt det där. Ekonomin är den mest avgörande faktorn just nu, så hittade regummerade AGI 195/75-16C M+S. 4st nya för 1600:- inkl frakt. Kan vara värt att testa i alla fall.

Re: Däck

Postat: 12 feb 2011 18:53
av Markus Almroth
Holycrap! Det var billigt!!

Var hittade du dem?

/M

Re: Däck

Postat: 13 feb 2011 03:03
av Rocknroll
På blocket. En däckfirma i dalarna som säljer ut. Sök på 195/75-16 så hittar du dom. Dom var från 2005 men det är väl skitsamma.

Re: Däck

Postat: 13 feb 2011 08:52
av Lowflyingflatiron
Jo, att de är från 05 spelar roll om de är regumerade.
Hade det varit helt nya däck är 5år inga problem. När oljorna i däcket blir uppvärmda börjar föråldringen.
Ett regumerat däck är ett däck som redan har rullat ca1000mil och föråldringen började för många år sedan.
I däcket finns stålvire som håller ihop däcket, det kan liknas med en bromsskiva:
-efter ett tag blir där lite rost om de får stå.
Det Kan hända på regumerade däck (endast ibland , definitivt inte alltid) om de får stå länge, inte helt ovanligt.
När däcket börjar rulla blir friktionen inne i däcket så stort att det bildas en separation mellan gummilagrena och till följd en smäll eller banan lossnar.

Men jag tror inte det skall vara några problem då AGI använder endast kvalitetsstommar bl.a. Michelin stommar

Används bilen mycket= regumerat
Används bilen lite= nytillverkade däck

Är ingen specialist men jag har tyvärr erfarenheter av gamla regumerade däck som fått stå undanställda.....
Nothing is for free in the world My friend.

Re: Däck

Postat: 29 maj 2012 20:45
av Niva-rookie
Hej!

Tänkte bara berätta att jag köpte 4 st såna här däck förra sommaren. och du anar inte Lowflyingflatiron hur rätt du hade.
Förra sommaren gick allt bra förutom att han som ballanserade mina däck sa att det var ett he---te att få till det, mycket vikter vart det.

I fredags var jag på tooook för sen till flyget när jag skulle ner till Stockholm och se på Ozzy, så gick det sämre. Jag vart tvungen att köra så fort det bara gick med Nivan på en ganska kurvig väg (tusen miljoner gångers ursäkt till er som bor efter den vägen) och ju längre jag kom ju mer började bilen ruska och skaka, jag hade givetvis inte tid att ta reda på vad som va fel utan sprang från bilen till flygplanet och hann precis fast än flighten var stängd (tack till personalen).

Tillbaka i bilen efter ett trevligt dygn i Stockholm så undersöker jag problemet och misstänker ganska snabbt ett bakdäck. Och mycket riktigt, efter bara en mil släpper en del av slitbanan och börjar slå mot innerskärmen. Reservdäcket ligger kvar hemma eftersom jag lyfte ut det för två veckor sedan då jag bytte tändstift och tändkablar, skit också. Men jag tog mig hem, det gick att köra i 45km max och det va ju bara ungefär 6 mil kvar hem.

Så inga mera regummerade däck för mig.

Tyvärr så verkar däckfirmorna här omkring tycka att 195/75-16 är en udda dimension, dom har däremot 205/80-16. Tror "vet" någon om det går på original fälg och bil?

Re: Däck

Postat: 29 maj 2012 21:00
av ahlberg
205-80/16 är en trevlig dimension för orginalfälgar och att ha i skogen. Kanske du får bocka in en liten bit av nederkanten av framskärmen, och troligen skrapar de i hjulhusen lite vid fullt flex i skogen - men allt det är marginellt. Har kör med denna dimension i 6 år - och tänker fortsätta. För motorväg hade jag valt lägre och bredare, kanske 235-65/16 som jag har på Räkan.

Re: Däck

Postat: 30 maj 2012 20:21
av rid54
Hej.

Jag är inte någon däckexpert, men jag har för mig att några av de viktiga faktorerna är att:
1. Hjulet som helhet (däck och fälg) måste sitta rätt i sidled, dvs rullbanans kontaktyta mot vägen ska ha sin mittpunkt där originalhjulens är. Detta betyder ju att fälgarna ska ha rätt offset, så byter man fälgar bör de ju vara riktigt anpassade. Blir det "fel" här, påverkas styrgeometrin. Bara fetare däck påverkar inte just detta så mycket (utom om diametern ökas drastiskt), men nya/andra fälgar kan ha inverkan.

2. Hjulens ytterdiameter får nog inte ändras hur mycket som helst, för då går både väg- och hastighetsmätare fel. På den (gamla onda) tiden, då man hade särskild kilometerräknare på dieselfordon, fanns det någon regel om "8 %", har jag för mig; dvs förändringen mot originalutrustning fick inte påverka vägmätningen mer än just 8 %. Osäker om detta är relevant idag på en bensinare...

Min erfarenhet av körning i öken (Sahara) är visserligen baserad på LandRover, men principerna skiljer nog inte så mycket. Jag använde originaltyp av däck (höga och smala, dvs "standardprofil" och originalfälgar). Det funkade utmärkt! Kör man fast sänker man däcktrycket till strax under 1 bar och fortsätter (sakta!) tills man är ute ur sandområdet.

Lågprofildäck är inte något jag är så förtjust i. Jag tycker (obs! tyckande...) att de blir stötigare och att de gör körning på grusvägar (åker mycket i Lettland, där har man mycket grus) jobbig; man rullar liksom omkring på det lösa gruset lika mycket som på däcken, om ni förstår vad jag menar. Ingen stabilitet, liksom.

För lös snö och andra rätt extrema framkomlighetsförsök är naturligtvis ett lågt yttryck viktigt, så mjuka, breda däck funkar bäst där, tror jag. Annars är jag lite tråkig och föredrar "originalhjul" på de flesta fordon....

Bild
Bra bil i Lettland, ibland...

Bild
Mindre dålig del av dålig lettisk väg...

/RID

Re: Däck

Postat: 30 maj 2012 20:48
av Larsson
Man behöver inte vara så noga med "Offset" och sånt på fälgar som många tror.

Många har hört att hjullager inte håller om man har fälgar som breddar osv.....men jag har haft feta fälgar på ALLA mina bilar och aldrig behövt byta hjullager.

På Nivan har jag 8"x15" fälgar med 235/75-15 däck, dessa breddar spårvidden 120mm och det funkar fin fint.

;)

Re: Däck

Postat: 06 jun 2012 11:16
av rid54
Hej igen.
Jag tror larsson har helt rätt, hjullagren bör klara lite extrabelastning. Det jag funderade över var mera "styrgeometrin", som ju lär ändras om man ändrar spårvidden. Det kanske inte känns så mycket på Lada, men jag har träffat andra bilar där man får en klart mysko körkänsla när det blivit lite väl stora ändringar i spårvidd/hjuldiameter. Det bästa är säkert att prova...
Cheers
/RID