Startproblem

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

Finns det gnista och den inte tänder på startgas - då är det något allvarligt, som t ex felmonterad kam...

Kompressionsprov?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Henrik H
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 feb 2011 20:54

Re: Startproblem

Inlägg av Henrik H »

ahh det låter ju inte bra. har kollat kaminställningen mot veven, och den är rätt iallafall...
Har börjat fundera på knacksensorn, om den kan spöka till det... Någon som vet vad som händer om man kopplar ur den och försöker starta?

tänkte investera i en OBD-scanner eller adapter till datorn. Någon som har erfarenheter av någon modell. Är ju bra om den fungerar till "alla" bilar...

/ Henrik
Lada Niva -07
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

Alla insprutsystem har fall-back-mode, dvs de gör så gott de kan även om en givare falerar. Knacksensorn stoppar inte motorn.

OBD-läsaren har du bara nytta av om CE-lampan indikerar. Den lyser när du slår på tändning och slocknar som den skall?

Kompressionsprov?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

Henrik H skrev:Köpte för ett tag sedan en Niva -07 med trasig motor som nu är renoverad.
Vem har renoverat och vad var det som var trasigt?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Henrik H
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 feb 2011 20:54

Re: Startproblem

Inlägg av Henrik H »

Hej!
Har haft denna Niva stående länge p.g.a. tidsbrist, men nu har vi tagit tag i den igen. Sammanfattning:

Köpte Nivan med trasig motor (skuren) och renoverade den och fick den aldrig att starta.
Den startade kort första gången jag startade den men stannade sedan. Provad det mesta men fick inte till den.
Ledsnade och den har blivit stående.
Köpte en "ny" motor (500mil) för ett tag sedan och lyfte i den. När den skulle startas upprepades samma scenario igen. Den startade och gick endast en sekund ungefär. Därefter tänder den till och vill starta men startar ej. Trodde efter en hel del sökningar på nätet att det var immobilizer som strulade så jag köpte en ny ecu, som jag monterade utan immobilizer-modulen, efter tips på nätet, för att inte "smitta" den boxen med immobilizer. Soppapumpen visade sig vid nytt startförsök ha tröttnat under tiden som gått, så en ny är monterad. När denna nu är monterad och ett nytt försök att starta resulterade i samma visa igen. Den startar och går i en sekund för att sedan stanna. Den vill tända till men startar inte. Bra gnista finns på alla stift och bränsletyrck. Ingen kan hitta vad som är fel på denna, men något är väldigt skumt.

Någon som kan ha en idé?

Mvh Henrik
Lada Niva -07
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av rid54 »

Låter lite mysko och komplext. Om möjligt kan du med ett biträde prova att köra på startmotorn och ha biträdet spruta lite startgas i insuget. Om motorn då "går" kan man dra slutsatsen att tändningen funkar. Om den inte "går" måste man dubbelkolla att tändkablarna går rätt. En '07 har en tändmodul med två spolar, som har kablar till resp. 1 och 4 samt 2 och 3. Systemet kallas wasted spark och bygger på att man gnistrar i två cylindrar samtidigt, varav endast den ena är i arbetstakt och den andra just växlar mellan avgas- och insugstakt. I den ena cylindern gör gnistan nytta, i den andra är den "wasted".

Nästa koll är ju bränslet. Om en ny ECU är monterad och man inte aktiverat startspärren/immobilizer så ska det funka utan trassel med denna. Vad jag förstår är det ständig plus på insprutarna och ECU jordar dem, vartefter insprutarna ska jobba. Detta bör gå att kolla med vettiga mätinstrument.

En '07 har ju OBD2 felkodsrapportering. Kolla ev felkoder. Nollställ, kolla igen efter ett startprov.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

Kan man skiftat coilpacken? Testa att flytta kablarna parvis till den andra tändspolen.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Henrik H
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 feb 2011 20:54

Re: Startproblem

Inlägg av Henrik H »

Den startar inte med startgas heller, det är provat. Gnista har vi, men jag ska kolla tändföljden. Den borde vara rätt eftersom den startade och gick en kort stund, om än bara nån sekund. Därefter tänder den bara till och vill starta men hoppar inte igång. Inga felkoder...

/ Henrik
Lada Niva -07
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av rid54 »

En gång i ett garage nån annan stans i världen hade jag och en kamrat ett liknande problem med en annan bil. Allt OK, till synes, men inte gick motorn att köra, inte. Det visade sig vara ett blockerat avgasrör. Tvärtätt. Du kanske ska kolla att det kommer ut nåt där det ska. Det bör ju dofta lite bensin också, när det nu inte tänder.

Bensinpumpen ska gå en sekund vid tändningstilslag och sedan ska den gå när startmotorn är aktiv. Gör den det?

Dubbelkolla kontaktering och montage av vevaxel- och kamaxelsensor. Jag har råkat ut för att ett kontaktstift i vevaxelsensorn vek sig när jag tryckte på kontakten.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Henrik H
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 feb 2011 20:54

Re: Startproblem

Inlägg av Henrik H »

Ja, eftersom det är andra motorn som gör likadant att bara starta en gång lite snabbt och sen aldrig mer, tänder bara till lite snabbt (den jag renoverade och den nya), så verkar det skumt. Alla kontakter är genomgångna flera gånger, men jag får ta en vända till i helgen. Kollar även avgassystemet för säkerhets skull!
Lada Niva -07
Henrik H
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 feb 2011 20:54

Re: Startproblem

Inlägg av Henrik H »

Japp, pumpen gör precis så.
Lada Niva -07
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av rid54 »

Det bör gå att göra följande undersökning:

Tändlägeskontroll
På en "gammal motor" hade man ju kunnat kontrollera motorns läge genom att vrida den och hålla ett finger i tändstifthålet på cyl 1 och fastställa när det är tändläge för cyl 1 (kompressionstakten slutar) och i det läget verifiera brytarspetsar och rotorarmens läge i förhållande till fördelarlocket och tändkablarna. Det går ju inte med en modern motor - man får ingen gnista och kan inte kolla när gnista ska inträffa, och inte vart den går, på ett visuellt enkelt sätt, bara genom att vrida motorn för hand.

Det man kan göra, är att vrida motorn tills man har cyl 1 i tändläge (ÖDP i kompressionsslaget) och sedan markera på vevaxeln (remskiva eller liknande), och på motorblocket, med vit färg eller krita så man vet hur vevaxeln ska stå. Sedan kör man motorn (på startmotorn) med en stroboskoplampa inkopplad på tändkabel till cyl 1 och riktad mot markeringen på motorblocket. När stroboskoplampan blixtrar, ska markeringarna vara nära varandra. Det blixtrar för tändning i både cyl 1 och 4, men det spelar ingen roll - det är wasted-spark systemet. Kolla även cyl 4, det ska vara samma. Om detta lirar, bör tändningen vara rätt kopplad. Tändinställning (förställning) har man inget inflytande över, så det kan ju diffa lite med märkena, men om det är typ ett halvt varv fel, kan tändkablarna sitta fel.

Om man kan verifiera att tändningen är OK, så bör man testa med startgas igen. Jag har erfarenheten att om tändningen är rätt, så kan motorn tända på stargas. Den gasen består mest av eter, och den har ett mycket större "explosionsintervall" än bensin, så det tänder även med "fel blandning".

Nästa steg är att verifiera att spridarna sprider bensin, dvs att de får impulser (måste mätas med nån form av specialinstrument som kan registrera korta elektriska förlopp) och att ta loss dem och se att de släpper igenom nåt (minst troliga felet att alla skulle ha blockerats...).

Om tändning är OK, men inte spridarstyrning, så kan det vara problem med ECU och ev koppling till en immobilizer, dvs kablage mellan dessa enheter kan ha lossnat/ha dålig kontakt. Rent allmänt kan det vara idé att kolla att ECU-kablaget sitter ordentligt och att det inte är korrosion på kontakterna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Startproblem

Inlägg av SA4AQS »

Hur är det med jordpunkterna för motorstyrningen?
Och även säkringarna är det bra kontakt där?
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Henrik H
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 feb 2011 20:54

Re: Startproblem

Inlägg av Henrik H »

Nu till salu under säljes!
Lada Niva -07
Skriv svar