Många elementära frågor om Niva 2121

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av niva-2121 »

Har (äntligen) fått upp ögonen(för Niva 2121). Därför bubblar det (över) av frågor. Ha överensseende med en novis.

Servostyrning standard? Om inte - när kom det och på vilka modeller?
Insprutningsmotor? När kom det och av vilken typ? (single point eller multi point)
Inkopplingsbar 4-hjulsdrift? (som på bl a Suzuki SJ410/13 & Samurai, Jeep XJ/YJ/TJ/JK m fl)
Konstant 4-hjulsdrift med mittdiffrential? I s f spärrbar? (som på bl a Land Rover Defender, nyare Mitsubishi Pajero m fl)
Eftersom jag är novis på Niva så frågar jag om förelningslådan är kardandriven(som på G-Wagen, Suzuki SJ 410/413/Samurai m fl) eller integrerad med huvudväxellådan(som Suzuki Vitara, Land Rover, Jeep m fl) och om den är kugghjulsdriven(som på Suzuki, Land Rover m fl) eller kedjedriven(som på Jeep m fl). Frågan har betydelse om man vill växla om/ner till "stenkrypare". Finns färdiga drevsatser för det senare önskemålet?
Diffspärr i bakaxel? Mekaniskt, elektriskt, hydrauliskt eller pneumatiskt aktiverad?
Är alla "svensksålda" extra rostskyddade och försedda med "innerskärmar"? (10.000:- extra på ny bil?)
Vad skiljer "Army" från "Icke Army" förutom lackeringen? (och i förekommande fall bullbar/A-bar)
Finns något "snik-/basutförande" utan musikanläggning, draganordning, tonade rutor m m. (men ändå fullt terrängkompetent)
Har hjulupphängningarna under årens lopp ändrats/förbättrats/förstärkts? (så den blir lättare att modda för större däck)
Passar 15"-fälgar? (från Dodge B200, Valp, Suzuki SJ 410/413/Samurai och eller "Spoke" som passar föregående nämnda bilar)
På vilket sätt är nya 2121 2011/12 förbättrad jämfört med "äldre" = 2010 och tidigare?
Vad är största däck som plats på omoddad bil?
Dito utan höjning men med "putsade/moddade/kapade" innerskärmar/flygelhörn? (var och hur mycket behöver moddas?)
Budget/Biltema-höjning? Hur mycket och hur stora däck får då plats? (30/9½-15"?)
Finns skydd under framvagn, drivlina och tank? (Army bättre skyddad under?)
Någon som monterat/svetsat "Rocksliders" av 2"x3" fyrkantprofil med 5 mm godstjocklek eller liknande? (inkräktar/påverkar bältesinfästning ?)
Gärna bilder från dem som "offroadkonverterat" sin 2121.

Lönt att privatimportera från Tyskland?
"Nästannypriset" på 2010 års modeller som körts cirka 1.000 mil lär enligt uppgift ligga på halva svenska nybilspriset.
Någon som kan/vill bekräfta/dementera?
Skiljer sig "tyskarna" från "svenskarna" utrustningsmässigt?

Finns någon "populärteknisk" litteratur liknande HAYNES? (kollade deras förteckning över "Service and Repair Manual" men fann endast Lada 1200 - 1600 och Samara)

Tips på företag e t c som marknadsför höjningssatser till 2121, tack. Gärna omdöme om dem.

B t w så är flera av dem av Uddbo saluförda "nya 2011:orna" av 2010 års modell eller äldre när man kollar regnr på Transportstyrelsen!
ABS, bromsvärmare(TC), antisladd(ESP) och krockkuddar kan man väl glömma - eller hur? "Parkeringshjälp" behöver jag inte.
Forumsponsor
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av Christer Nivagorskij »

Välkommen till forumet och grattis till din insikt. :D

Det var en herrejösses massa frågor du hade, och efter att ha skummat igenom dem så finns svaren på dina frågor om du använder sökfunktionen och bekantar dig med allt som redan finns besvarat. Det enda som inte finns besvarat är nog om Army-modellen, men det är bara den matta lacken som skiljer vad jag vet i alla fall.
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av ahlberg »

Välkommen! De flesta svaren, blandade med kluriga frågor, finns här redan. Bekanta dig med sökverktyget. Kolla även de olika forumkategorierNa.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av niva-2121 »

Sökte på flera ord, bl a därför mitt inlägg, men får på de flesta följande svar. Sökte på diffspärr.
"Följande ord i din sökfråga ignorerades eftersom de är för vanliga: diffspaerr.
Du måste ange minst ett ord att söka efter.
Varje ord måste bestå av minst 3 tecken och inte mindre än 14 tecken, exklusive jokertecken" slut på citat.
Ordet diffspärr är mer än 3 och mindre än 14 tecken.
Samma svar på de flesta frågorna.
I vissa fall inget svar alls på ord i sökrutan.

Någon inställning i min profil som är fel?
Något svar på någon fråga borde jag få, eller hur?
Om det inte är möjligt, hur får jag då veta mer om Niva?
Någon som vet någon som vet något om Niva?
Kan Uddbo svara på mina frågor?
Bör jag vända mig dit?
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av ahlberg »

Läs här... Kanske "tips för nytillkomna"? Uddbo har nog fullt upp med att sälja bilar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av Nivanörden »

Hej o välkommen hit! :)

Kul att du har många frågor! Frågar man inte får man inget veta!

Sökfunktionen kan vara lite svårjobbad ibland, men ta o läs runt här på forumet, i princip allt har redan varit uppe till diskussion innan!

Jag räknade lite snabbt till 32 frågor i ditt första inlägg, där vissa kräver längre svar än andra, men för o va lite schysst o hjälpa dig in i Nivavärlden har jag svarat på några enkla iaf!
niva-2121 skrev: Servostyrning standard? Om inte - när kom det och på vilka modeller?
Tror servo e standrad nu, men innan fanns det som tillbehör. Ytterst ovanligt...
niva-2121 skrev: Insprutningsmotor? När kom det och av vilken typ? (single point eller multi point)
Första kom 1995. TBI sprutet, single body. MPI nån gång på 00 talet
niva-2121 skrev: Inkopplingsbar 4-hjulsdrift? (som på bl a Suzuki SJ410/13 & Samurai, Jeep XJ/YJ/TJ/JK m fl)
Konstant 4-hjulsdrift med mittdiffrential? I s f spärrbar? (som på bl a Land Rover Defender, nyare Mitsubishi Pajero m fl)
Eftersom jag är novis på Niva så frågar jag om förelningslådan är kardandriven(som på G-Wagen, Suzuki SJ 410/413/Samurai m fl) eller integrerad med huvudväxellådan(som Suzuki Vitara, Land Rover, Jeep m fl) och om den är kugghjulsdriven(som på Suzuki, Land Rover m fl) eller kedjedriven(som på Jeep m fl). Frågan har betydelse om man vill växla om/ner till "stenkrypare". Finns färdiga drevsatser för det senare önskemålet?
Konstant 4WD, spärrbar mittdiff, fristående fd-låda med en axel mellan lådorna. Kugghjulsdriven låda, Nivamicke här på forumet tillverkar stenkrypare, söker man på "Stenkrypare" kommer de fram en del.
niva-2121 skrev: Diffspärr i bakaxel? Mekaniskt, elektriskt, hydrauliskt eller pneumatiskt aktiverad?
Finns att köpa olika varianter, men ingen spärr original. Kolla t.ex Ladaworld.com
niva-2121 skrev: Är alla "svensksålda" extra rostskyddade och försedda med "innerskärmar"? (10.000:- extra på ny bil?)
Ingen aning
niva-2121 skrev: Vad skiljer "Army" från "Icke Army" förutom lackeringen? (och i förekommande fall bullbar/A-bar)
Inget, tror jag.
niva-2121 skrev: Finns något "snik-/basutförande" utan musikanläggning, draganordning, tonade rutor m m. (men ändå fullt terrängkompetent)
Ehm.... de e en Niva... allt e snik typ...
niva-2121 skrev: Har hjulupphängningarna under årens lopp ändrats/förbättrats/förstärkts? (så den blir lättare att modda för större däck)
Tror stötdämparna flyttats lite på de nya, annars ingen skillnad.
niva-2121 skrev: Passar 15"-fälgar? (från Dodge B200, Valp, Suzuki SJ 410/413/Samurai och eller "Spoke" som passar föregående nämnda bilar)
Ja
niva-2121 skrev: På vilket sätt är nya 2121 2011/12 förbättrad jämfört med "äldre" = 2010 och tidigare?
Ingen aning
niva-2121 skrev: Vad är största däck som plats på omoddad bil?
Finns lite olika bud på det... Jag hade 215/75 15 på min innan..
niva-2121 skrev:Dito utan höjning men med "putsade/moddade/kapade" innerskärmar/flygelhörn? (var och hur mycket behöver moddas?)
205/80R16 på originalfälg e vanligt
niva-2121 skrev:Budget/Biltema-höjning? Hur mycket och hur stora däck får då plats? (30/9½-15"?)
Sök runt efter Hoodoo, både här o på nätet... 30 går in me lite skärmmassage.
niva-2121 skrev:Finns skydd under framvagn, drivlina och tank? (Army bättre skyddad under?)
Nja, många bygger eget. Tanken ligger inne under baksätet, så den e lugn...
niva-2121 skrev:Någon som monterat/svetsat "Rocksliders" av 2"x3" fyrkantprofil med 5 mm godstjocklek eller liknande? (inkräktar/påverkar bältesinfästning ?)
Finns under "Mektips" eller "Modifieringar"
niva-2121 skrev: Gärna bilder från dem som "offroadkonverterat" sin 2121.
En teaser på min me 31" o lite av varje:
Bild
niva-2121 skrev: Lönt att privatimportera från Tyskland?
"Nästannypriset" på 2010 års modeller som körts cirka 1.000 mil lär enligt uppgift ligga på halva svenska nybilspriset.
Någon som kan/vill bekräfta/dementera?
Skiljer sig "tyskarna" från "svenskarna" utrustningsmässigt?

Finns någon "populärteknisk" litteratur liknande HAYNES? (kollade deras förteckning över "Service and Repair Manual" men fann endast Lada 1200 - 1600 och Samara)

Tips på företag e t c som marknadsför höjningssatser till 2121, tack. Gärna omdöme om dem.

B t w så är flera av dem av Uddbo saluförda "nya 2011:orna" av 2010 års modell eller äldre när man kollar regnr på Transportstyrelsen!
ABS, bromsvärmare(TC), antisladd(ESP) och krockkuddar kan man väl glömma - eller hur? "Parkeringshjälp" behöver jag inte.
Resten av svaren får du leta lite efter själv, nu har jag hjälpt dig på traven! Ang ålder på bilar så kan jag bara säga så här: Regnummer o ålder på bil behöver inte hänga ihop. Jag har själv sett en bil som var såld ny i Sverige som 2005 års modell, men karossen visade sig enligt chassienummer vara byggd 1996... :)

Lycka till med ditt Nivasökande! :-)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av niva-2121 »

Tack Nivanörden, en bra start på dagen och...........
Man vet inte.....
Försöker alltid förbereda mig inför köpet av ny bil.
Har ingen som helst erfarenhet av NIVA, men intresset väcktes i går.
Är inne på en 2121 -10 eller -11 som har gått några mil.
Helst ett demoex så att det första värdetappet är avverkat.
Ska man dreva om fördelningslådan eller slutväxlarna bör man göra det före 100 mil, så de inte hunnit slita in sig.
Har av en vän, som kanske också ska gå över till Niva, fått tipset att köpa "nästanny" i Tyskland.
Kanske vi gör det tillsammans?

Än en gång, tack för att du tog dig tid att besvara mina frågor.

;)

Ps. Vill någon annan bidraga med uppgifter och tips och fylla i luckor i mitt digra "frågeformulär" är jag enbart tacksam. Ds.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av ahlberg »

Det där med att byta utväxling innan det slitit in sig gäller inte på Niva. Det kan du göra när du vill. Sådana påståenden skapar bara förvirring för andra - vilka belägg har du för att det skulle vara sant?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev:Det där med att byta utväxling innan det slitit in sig gäller inte på Niva. Det kan du göra när du vill. Sådana påståenden skapar bara förvirring för andra - vilka belägg har du för att det skulle vara sant?
När jag arbetade som servceingenjör på ett av de större bilimportföretagen fick vi av fabriken direktiv att aldrig försöka justera in transmissionerna på deras bilar efter det att bilarna hade körts mer än hundra mil. I stället skulle drevsatserna utbytas. Oftast var det fråga om reklamationer på oljud i bakaxelväxlar.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av ahlberg »

Det var inte ryska kvalitetsvagnar då, aantar jag... Nivan är inte så känslig.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev:Det var inte ryska kvalitetsvagnar då, aantar jag... Nivan är inte så känslig.
Bra att veta. Tack för den upplysningen.
På en japansk bil fick jag ett herrans liv i bakre slutväxeln när jag monterade en diffspärr.
Den bilen hade körts drygt 3.000 mil vid operationen.
Jag mätte noggrant upp flankspelet med indikatorklocka och magnetfot såväl före demonteringen som efter monteringen av diffkorgen.
Hjälpte inte att jag var så noggrann och fick samma spel. Vissa slutväxlar känner av mindre än en tusendel, tyvärr. :(
Forumsponsor
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av Nikel »

Nivan för ett herrans liv överlag så du behöver inte oroa dig. :D
Niva -95 Green Hornet
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av Christer Nivagorskij »

Nikel skrev:Nivan för ett herrans liv överlag så du behöver inte oroa dig. :D
Ha haa, tänkte på samma sak. Skulle inte rulla många Nivor efter vägen om de skulle reklameras för oljud. :lol:
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Josanivski
Inlägg: 208
Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
Ort: Granhultsås

Re: Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av Josanivski »

Ryssarna HÄRDAR sina drev med metoden; Strax innan flytande ska dom kastas ut på tundran! ;)
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Många elementära frågor om Niva 2121

Inlägg av niva-2121 »

Besökte en plockbilskrot som har en intakt NIVA och befriade den senare från instruktionsboken.
Mycket matnyttigt att läsa i boken som är för en LADA NIVA 2121 1.6.
Boken är från tiden då MATRECO HAB, Södertälje, var generalagent.
Tidigare visste jag att Citroen 2CV, Land Rover Defender, Porsche har tänd/rattlåset på rätt sida.
Nu kan jag lägga till ännu en bil.
Skjutreglage för värme och ventilation som i Defender och Samurai.
Värme i paritet med 2CV och Defender.
Bränslepåfyllning på samma sida som 2CV och Defender.
Parkeringsbroms integrerad med bakhjulsbromsarna - bra - inte som på Defender och tidiga Suzuki SJ.
Kardanbroms kan(och har för mig) resulterat i tillbud när man använder höglyftande domkraft.
Skönt med en bil som bara behöver 2 oljor - en för motor och en för alla transmissioner.

Den här boken skulle jag läst igenom tidigare så hade jag inte behövt ställa så många (fåniga/dumma :oops: ) frågor.
Börjar redan känna mig som hemma med NIVA.
Nu saknas endast en bil. 8-)
Men det finns 12 st på Blocket. :mrgreen:
Var kan man mera leta? :roll:
Senast redigerad av niva-2121 den 20 okt 2011 22:24, redigerad totalt 1 gånger.
Forumsponsor
Skriv svar