Sida 1 av 1

"Riktiga verkstäder"

Postat: 01 maj 2012 23:55
av rid54
Hej alla.

Nybliven Niva-ägare med en trevlig 2011 att ratta omkring. Mycket positiv bekantskap och jag förväntar mig både nytta (att kunna utföra förflyttningar) och nöje (att laga fordonet...) av bilen framöver.

Tyvärr är den behäftad med en vibration. Jag har utfört felsökning enligt tips på denna sida och även från andra håll och det finns mycket som pekar på att axeln mellan huvudväxellådan och fördelningslådan skapar problemet (vibrationen uppstår alltså även under "torrsim"; dvs med driftvarvtal på motorn och med fördelningslådan i friläge och 4'an eller 5'an ilagd). Betraktar man aggregatet underifrån (med motorn på tomgång och lämplig växel ilagd) kan man se hur rörelsen påverkar båda växellådorna.

Problemet just nu är att det verkar klent med kunskaper på området hos verkstäderna i Stockholmsområdet. Jag vill ju gärna ha problemet "fixat" under garantin..... Jag misstänker att det endera är fel på CV-knuten eller så är någonting helt enkelt inte centrerat OK, men det känns lite som om de auktoriserade verkstäder jag talat med (enligt Lada Sveriges hemsida) helt enkelt inte är särskilt hemmastadda med bilen eller inte "har tid" med udda jobb. Jag kan tänka mig att fixa jobbet själv, men vill ju inte gärna betala själv för hardyskiva + CV-knut om det är fel på grejerna från början.

Frågan, nu slutligen: Finns någon här som känner till en BRA och kunnig verkstad för dessa trevliga bilar? Jag vill helst ha något i områdena kring Sthlm eller Örebro...

Om detta inte ger något napp: Nordic Carparts anges som huvuddistributör av Niva-delar i Sverige: är de OK att ha att göra med, enligt er uppfattning?

Ursäkta frågans längd rent ordmässigt...

Rent allmänt kan jag ju berätta att min erfarenhet av 4X4 sedan tidigare mest handlar om Land-Rover (-60 till -72; 109'or). Jag tror att det är en utmaning för VAZ/Lada att uppfinna problem som inte tidigare har införts av biltillverkaren i Solihull, GB, men just den här lilla mellanaxeln fanns inte på LR.... ;)

Re: "Riktiga verkstäder"

Postat: 02 maj 2012 11:24
av AlterEgo
Ahlberg har lagt upp en film på Youtube om hur du kollar linjeringen mellan lådorna. Vibrationer brukar komma som ett brev på posten om dom inte är i linje. Hardyskivan kan också ha gett upp, men punkt 1A på listan är ändå att kolla linjeringen.

Bästa verkstaden för att meka Niva är "en gubbe på ett ställe" som varit med ett tag. Nivan är ju en 70-talskonstruktion, så dom som varit med länge brukar har erfarenheten som underlättar jobbet.

Jag har bra erfarenheter av Nordic Carpart, han har förvånansvärt mycket grejor hemma i Sverige och skickar ganska raskt. Men den servicen kostar och det måste den nog få göra. Delarna är hyfsat billiga ändå. Vill du ha tag i billigare delar och inte har bråttom finns det på tyska Ebay. Jag hittar inte adressen nu, men den finns någonstans på forumet. Har själv inte beställt därifrån, med det sägs vara bra.

Re: "Riktiga verkstäder"

Postat: 02 maj 2012 13:21
av rid54
Hej och tack för kommentar!

Inriktningen av lådorna mot varandra ska förstås dubbelkollas/justeras, MEN det mysko är, att själva rörelsen (som blir en vibration) existerar från "stillastående" och vidare upp i varvtalen och det ser verkligen ut som om någonting är "excentriskt" i kopplingen mellan lådorna (tomgång, 1:an ilagd, F-låda i friläge...). Svårt att förklara.... Eftersom det är en CV-knut borde väl för övrigt någon liten vinkel tillåtas, eller tänker jag galet här? (har hänt...)

/RID

Re: "Riktiga verkstäder"

Postat: 02 maj 2012 14:20
av keyzex
Dom här hittade jag på Lada Sverige, kan det vara något ?

Tanto bilservice vill jag minnas har funnits i 100 år, dom kanske har någon mek med gedigen kunskap...

http://www.ladasverige.se/cgi-bin/capital.html

RJS Bilservice AB Tel: 08-54022507
Stationsvägen 8 Fax: 08-54401331
184 50 ÅKERSBERGA
______________________________________________________________________
Tanto Bilservice Tel: 08-191313
Elektravägen 43 Fax: 08-7269738
126 30 HÄGERSTEN
______________________________________________________________________
Huddinge Auto -Service Tel: 08-7110515
Åvinge Kvarn 7
147 91 GRÖDINGE
______________________________________________________________________
Södermalms Bil & Taxiservice AB Tel: 08-51005106
Tullgårdsgatan 12 Fax: 087020875
116 68 STOCKHOLM

______________________________________________________________________
Bjarnes Bil och Båt rep Tel : 070 516 41 51
Brådstigsvägen 11
129 33 MÄLARHÖJDEN

Re: "Riktiga verkstäder"

Postat: 02 maj 2012 16:25
av rid54
Tackar! Då har jag några att höra med i alla fall!

/RID

Re: "Riktiga verkstäder"

Postat: 02 maj 2012 16:29
av AlterEgo
Listan kan nog vara bra att utgå ifrån, men en av dom som nämns under Skåne har i alla fall bommat igen för 4-5 år sen då ägaren gick i pension... Så jag tror inte den är precis aktuell.

Re: "Riktiga verkstäder"

Postat: 03 maj 2012 23:45
av swelada
Lindbergs Bil i Hällefors (Norra delen av Örebro Län), ca 70 km från Örebro, är en av Sveriges sista "riktiga" Ladaverkstäder. De sålde och servade Vaz/Lada redan på Sovjettiden, och har servat allt mellan Vaz 2101 och Lada Kalina, så kunskapen om Nivan borde sitta sitta i ryggmärgen:

http://www.lindbergsbil.se/

Re: "Riktiga verkstäder"

Postat: 07 maj 2012 20:50
av rid54
Hällefors....hmm. Inte helt fel om man utgår från Örebro; tack för detta!

/RID

Re: "Riktiga verkstäder"

Postat: 08 maj 2012 19:40
av MrJim
Södermalms bilservice (numera Mekonomen) har fixat min Niva i flera år, dom har en kille där som verkar kunna en hel del om Niva. Trevliga också...

Re: "Riktiga verkstäder"

Postat: 10 maj 2012 18:05
av rid54
Nu blev det ännu närmare själva bostadsorten; tackar, tackar...!
/RID

Re: "Riktiga verkstäder"

Postat: 16 aug 2012 10:27
av rid54
Hej.

En uppdatering för fullständighetens skull:

Jag har varit med bilen till både Mekonomen/Södermalm och i Bredsjö (Hällefors). De agerar proffsigt på båda ställena och I Bredsjö finns uppenbart mycket kunskap och intresse.

Den vibration som faktiskt gjorde att jag sökte hjälp, har inte kunnat fastställas orsaken till. Jag bytte själv "mellanaxeln" (hardyskiva och CV-knut), med visst besvär. Pinnskruvarna i drivflänsen på CV-knuten gör att man måste sära lådorna rätt mycket för att få bort komponenten. Det blev mycket enklare när man tagit bort fram- och bakkardan. Tyvärr gjorde ny mellanaxel ingen skillnad! Det finns någon excentricitet någonstans (inte bara hos mig!) mellan lådorna och den återstår att hitta..

/Cheers!