"Riktiga verkstäder"
Postat: 01 maj 2012 23:55
Hej alla.
Nybliven Niva-ägare med en trevlig 2011 att ratta omkring. Mycket positiv bekantskap och jag förväntar mig både nytta (att kunna utföra förflyttningar) och nöje (att laga fordonet...) av bilen framöver.
Tyvärr är den behäftad med en vibration. Jag har utfört felsökning enligt tips på denna sida och även från andra håll och det finns mycket som pekar på att axeln mellan huvudväxellådan och fördelningslådan skapar problemet (vibrationen uppstår alltså även under "torrsim"; dvs med driftvarvtal på motorn och med fördelningslådan i friläge och 4'an eller 5'an ilagd). Betraktar man aggregatet underifrån (med motorn på tomgång och lämplig växel ilagd) kan man se hur rörelsen påverkar båda växellådorna.
Problemet just nu är att det verkar klent med kunskaper på området hos verkstäderna i Stockholmsområdet. Jag vill ju gärna ha problemet "fixat" under garantin..... Jag misstänker att det endera är fel på CV-knuten eller så är någonting helt enkelt inte centrerat OK, men det känns lite som om de auktoriserade verkstäder jag talat med (enligt Lada Sveriges hemsida) helt enkelt inte är särskilt hemmastadda med bilen eller inte "har tid" med udda jobb. Jag kan tänka mig att fixa jobbet själv, men vill ju inte gärna betala själv för hardyskiva + CV-knut om det är fel på grejerna från början.
Frågan, nu slutligen: Finns någon här som känner till en BRA och kunnig verkstad för dessa trevliga bilar? Jag vill helst ha något i områdena kring Sthlm eller Örebro...
Om detta inte ger något napp: Nordic Carparts anges som huvuddistributör av Niva-delar i Sverige: är de OK att ha att göra med, enligt er uppfattning?
Ursäkta frågans längd rent ordmässigt...
Rent allmänt kan jag ju berätta att min erfarenhet av 4X4 sedan tidigare mest handlar om Land-Rover (-60 till -72; 109'or). Jag tror att det är en utmaning för VAZ/Lada att uppfinna problem som inte tidigare har införts av biltillverkaren i Solihull, GB, men just den här lilla mellanaxeln fanns inte på LR....
Nybliven Niva-ägare med en trevlig 2011 att ratta omkring. Mycket positiv bekantskap och jag förväntar mig både nytta (att kunna utföra förflyttningar) och nöje (att laga fordonet...) av bilen framöver.
Tyvärr är den behäftad med en vibration. Jag har utfört felsökning enligt tips på denna sida och även från andra håll och det finns mycket som pekar på att axeln mellan huvudväxellådan och fördelningslådan skapar problemet (vibrationen uppstår alltså även under "torrsim"; dvs med driftvarvtal på motorn och med fördelningslådan i friläge och 4'an eller 5'an ilagd). Betraktar man aggregatet underifrån (med motorn på tomgång och lämplig växel ilagd) kan man se hur rörelsen påverkar båda växellådorna.
Problemet just nu är att det verkar klent med kunskaper på området hos verkstäderna i Stockholmsområdet. Jag vill ju gärna ha problemet "fixat" under garantin..... Jag misstänker att det endera är fel på CV-knuten eller så är någonting helt enkelt inte centrerat OK, men det känns lite som om de auktoriserade verkstäder jag talat med (enligt Lada Sveriges hemsida) helt enkelt inte är särskilt hemmastadda med bilen eller inte "har tid" med udda jobb. Jag kan tänka mig att fixa jobbet själv, men vill ju inte gärna betala själv för hardyskiva + CV-knut om det är fel på grejerna från början.
Frågan, nu slutligen: Finns någon här som känner till en BRA och kunnig verkstad för dessa trevliga bilar? Jag vill helst ha något i områdena kring Sthlm eller Örebro...
Om detta inte ger något napp: Nordic Carparts anges som huvuddistributör av Niva-delar i Sverige: är de OK att ha att göra med, enligt er uppfattning?
Ursäkta frågans längd rent ordmässigt...
Rent allmänt kan jag ju berätta att min erfarenhet av 4X4 sedan tidigare mest handlar om Land-Rover (-60 till -72; 109'or). Jag tror att det är en utmaning för VAZ/Lada att uppfinna problem som inte tidigare har införts av biltillverkaren i Solihull, GB, men just den här lilla mellanaxeln fanns inte på LR....