BrontoChallenge 2012 Chelyabinsk-Stockholm

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
ChelyabinskJocke
Inlägg: 97
Blev medlem: 01 apr 2010 13:45
Ort: Chelyabinsk, Ryssland. Stuvsta, Sverige.

BrontoChallenge 2012 Chelyabinsk-Stockholm

Inlägg av ChelyabinskJocke »

Hejsan!

Vi har lite problem med laddningen av batteriet, är det allmänt dålig laddning. Vad brukar era bilar ligga på normalt med fläkt och hel lyse påslaget? För oss är det runt 12.5V, men slänger vi på luftkonditioneringen går den ner till 11.9-12.3. Självklart varierar det lite men jag skulle ju vilja ligga på mellan 13.4-14 eller mer typ jämt.

Vi har också haft lite upp och ner med oljekylningen. När det går sakta iofs i mellan 30-36graders värme har tempen gått upp till 130 men sen snabbt gått ned. Är det reglaget som är lite instabilt eller. Kom gärna med tips, blir antagligen en mängd köer till Moskva imorgon.

Ha det gott!

Mvh,

Joakim och Julia

:P
Livet är en räkmacka!
Det gäller bara att man inte är allergisk mot majonäs och räkor..

Lada Niva 2131 Bronto Lynx -10
XJR 1300 -01 (såld)
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: BrontoChallenge 2012 Chelyabinsk-Stockholm

Inlägg av NivaMicke »

Spänningen är helt klart för låg... Kolla så att inte remmen är för dåligt spänd , annars kan ju regulatorn eller nått annat i generatorn vara kass.
Tempmätaren ska inte pendla snabbt , om den gör det finns det troligen luft i systemet = läcka , vattenpumpen kanske? Kolla vattennivån i KYLAREN med kall motor.
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
ChelyabinskJocke
Inlägg: 97
Blev medlem: 01 apr 2010 13:45
Ort: Chelyabinsk, Ryssland. Stuvsta, Sverige.

Re: BrontoChallenge 2012 Chelyabinsk-Stockholm

Inlägg av ChelyabinskJocke »

Hej!

Nu i Moskva. Har haft svårt att få igång bilen ett par gånger idag, har dock lyckats springa igång den. Har liksom ingen ork när jag skall starta den, fast batteriet såg ut att vara okej. Alltså som du säger verkar Generatorn spöka. Kanske lika bra att sätta i en ny, här tror jag dom kostar ca 3500rubel ca 750kr. Skall försöka ta mig till ett service ställe imorgon.
Om jag blir tvungen att springa igång bilen igen, kan det vara något problem med det eller kan det helt enkelt sluta gå att ens springa igång bilen om generatorn strular?

Tacksam för svar!

Mvh,


Jocke mitt i Moskva
Livet är en räkmacka!
Det gäller bara att man inte är allergisk mot majonäs och räkor..

Lada Niva 2131 Bronto Lynx -10
XJR 1300 -01 (såld)
ChelyabinskJocke
Inlägg: 97
Blev medlem: 01 apr 2010 13:45
Ort: Chelyabinsk, Ryssland. Stuvsta, Sverige.

Re: BrontoChallenge 2012 Chelyabinsk-Stockholm

Inlägg av ChelyabinskJocke »

Kan någon finna en bild och förklara hur jag byter laddningsreläet, är det lätt tillgängligt? Tack på förhand.

:D
Livet är en räkmacka!
Det gäller bara att man inte är allergisk mot majonäs och räkor..

Lada Niva 2131 Bronto Lynx -10
XJR 1300 -01 (såld)
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: BrontoChallenge 2012 Chelyabinsk-Stockholm

Inlägg av NivaMicke »

Laddrelät är inbyggt i generatorn , du måste först ta loss generatorn för att komma åt... Jag hade köpt en ny generator i ditt fall , halva priset mot här...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: BrontoChallenge 2012 Chelyabinsk-Stockholm

Inlägg av ahlberg »

x2 på det. Och generatorn tar du ut genom att uppifrån:

-koppla bort batteriet
- lossa en grov kabel och en tunn
- lossa justeringen.

Underfrån:

- Lossa M8 muttern i generatorns "gångjärn"
- Knacka ut axeln
- Lirka loss generatorn-
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: BrontoChallenge 2012 Chelyabinsk-Stockholm

Inlägg av ahlberg »

Men, dubbelkolla gärna remmen, Ibland slits de ner så att de vilar i "botten" på remhjulen - och då slirar det trots att remspänningen verkar ok. En ny rem är kanske värt att testa med innan du byter generator..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: BrontoChallenge 2012 Chelyabinsk-Stockholm

Inlägg av Markus Almroth »

Och kolla alla anslutningar... Det kan mycket väl vara 1V spänningsvall mellan generator och batteri t.ex. Om någon skruv är dåligt åtdragen.

Om jag inte missminner mig går plus ledningen från generatorn till starten och sen till batteriet, är kontakten på startmotorn ordentligt åtdragen? (fulla ryska montörer)

/M
Skriv svar