rusar upp på tomgång!

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Evil__Knievel
Inlägg: 107
Blev medlem: 24 sep 2012 12:02
Ort: Glössbo Bollnäs

rusar upp på tomgång!

Inlägg av Evil__Knievel »

hej

min niva från 2006 gör en märklig grej! när jag startar bilen går den precis som den ska sen kan jag åka 1-2 mil och och stannar så rusar motorn nästan 2000rpm gasar jag till blir de ingen skillnad den varvar fortfarande 2000, men stänger jag av bilen och startar den direkt så ligger tomgången precis som den ska igen sen är de bara att åka vidare som inget hade hänt. detta händer ibland gasen hänger sig inte med vajern eller liknade utan verkar vara något elektriskt fel. eftersom de räcker att slå av bilen och starta igen =)

någon som har varit med om liknade???

MVH Per

"tacka vetja niva"
MVH
Per Fredin

Niva-06
Passat-05
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: rusar upp på tomgång!

Inlägg av NivaMicke »

Hej och välkommen hit!
Nej , har inte varit med om ditt problem...
Först och främst , får du nån felkod? Lyser check engine lampan?
Läckage i nån slang runt insuget? Skit i spjällhuset så att spjället "hänger" sig?
Helt säker på gasvajern?
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Evil__Knievel
Inlägg: 107
Blev medlem: 24 sep 2012 12:02
Ort: Glössbo Bollnäs

Re: rusar upp på tomgång!

Inlägg av Evil__Knievel »

hej!!

tack så mycket har åkt niva flera år inne på min tredje nu men har först nu hittat hit! =)

nej motorlampan lyser inte ovh hur får jag fram felkoderna?? obd??

kan ju kolla efter läckage med tyckedt de vore konstigt eftersom de blir bra om jag stänger av bilen och startar den igen kan kolla spjällhuset om de är skit där

tack så länge =)
MVH
Per Fredin

Niva-06
Passat-05
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: rusar upp på tomgång!

Inlägg av ahlberg »

Lyser inte lampan när du slår på tändningen?

Vanliga fel annars är tempgivaren, kamaxelgivaren samt oxid i kontakterna till ECU.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Evil__Knievel
Inlägg: 107
Blev medlem: 24 sep 2012 12:02
Ort: Glössbo Bollnäs

Re: rusar upp på tomgång!

Inlägg av Evil__Knievel »

jo slår jag bara på tändningen så lyser lampan. sen när jag starat den så slocknar den är väl som de ska vara de.

men ska koppla upp mot data får se vad den säger.
MVH
Per Fredin

Niva-06
Passat-05
Kurt Berggren
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 dec 2008 00:12
Ort: Mölndal

Re: rusar upp på tomgång!

Inlägg av Kurt Berggren »

Jo jag känner till problemet, men vet inte riktigt vad jag skall göra åt det. Jag får ibland felkoden P0102, och när jag släckt ner den kan det dröja veckor innan lampan tänds igen. Ibland går bilen helt felfritt,oftast när det är väder att felsöka. Och när man inte har tid eller att det är busväder då går motorvarven upp igen. Ibland står den och pumpar mellan 1000 varv och 2000.
Jag var ut och rörde lite på elboxen som sitter vid på andra sidan om gasvajern (vid ev gasspjäll) och då gick den ner till normalt 700 varv. Tvättade av kontakterna med el.spray och skrapade bort ev oxid, då fungerade den i 3 dagar. Försökte med samma metod igen men utan resultat. Men när jag tryckte lite på boxen som går in till "spjället" så gick den ner i varv igen. Men så fort jag släppte greppet återkom problemet.
Var nyligen och besiktade bilen och var orolig för vad dom skulle säga, men samtidigt som mitt reg.nr. kom upp på tavlan gick varvet ner och den fick godtjänt med beröm. Toppvärden på avgassiffrorna,
Besiktningsmannen berömde Nivan! Väl hemma igen gick varvet upp.
Vi får hoppas det finns fler som kan bidra till vårat gasproblem. Vad ska man göra åt felkoden P0102?
Niva -15
yaris - 14
Cyckel 10 växlad -04
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: rusar upp på tomgång!

Inlägg av rid54 »

P0102 Massenluftverbrauchsgeber, niedriger Ausgangspegel

Hej.

Som jag tolkar detta (utan att "kunna tyska") är det låg utgångsnivå på signalen från luftmängdmätaren. Vad detta i sin tur kan bero på är inte helt självklart. Kan den ha blivit kontaminerad (fastnat skräp i/på den) eller är det något fel i dess anslutningskontakt, eller är det korrosion på någon kontakt till själva ECU (tycks hända ibland att döma av vissa kommentarer här....). Skulle kunna vara något läckage av intagsluft också, "bakom" luftmängdmätaren. Att felet "kommer och går" tycker jag pekar på något elektriskt, liksom att handpåläggning vid kontaktstycke påverkar varvet. Det är ju inte säkert, att det man just petar på är boven; det kan vara något annat som blir påverkat av rörelsen.

Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dorro
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 dec 2011 21:49

Re: rusar upp på tomgång!

Inlägg av dorro »

De där jäkla felkoderna vilseleder nog mer än de hjälper...
Att den visar att signalen är låg från luftmängdsmätaren betyder inte att mätaren är trasig, utan att signalen är lägre än förväntat. Och varför den är det skulle vara intressant att veta.
Mig har det inte hjälpt att byta givare som felkoder pekar på...
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: rusar upp på tomgång!

Inlägg av rid54 »

dorro skrev:De där jäkla felkoderna vilseleder nog mer än de hjälper...
Att den visar att signalen är låg från luftmängdsmätaren betyder inte att mätaren är trasig, utan att signalen är lägre än förväntat. Och varför den är det skulle vara intressant att veta.
Mig har det inte hjälpt att byta givare som felkoder pekar på...
Säger inte emot detta... Dock kan man ju få en fingervisning om i vilken krets det finns en "avvikelse" ;)
Att signalen är "lägre än förväntat" skulle ju kunna bero på att det finns ett kontaktproblem eller att tråden i mätaren är skitig eller nå't; möjligen läge för en liten undersökning snarare än omedelbart inköp, abśolut rätt påpekande!

Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Evil__Knievel
Inlägg: 107
Blev medlem: 24 sep 2012 12:02
Ort: Glössbo Bollnäs

Re: rusar upp på tomgång!

Inlägg av Evil__Knievel »

tack för tippsen om givare och spjälll ska kolla de nästa gång min beter sig på detta vis igen

men hur får man fram felkoderna på dessa bilar ?? någon som har program till felsöka med har ju obd kabel men inte något program som stödjer niva =)
MVH
Per Fredin

Niva-06
Passat-05
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: rusar upp på tomgång!

Inlägg av rid54 »

http://uaz-portal.de/index.php?title=Fehlercodes

Där finns en del felkoder som hör till Lada Niva. Får man bara ut felkoden kan man söka på den på någon sökfunktion på internet. Många felkoder är "generiska", dvs inte beroende av fabrikat. Det finns även en rysk sida med felkoder som länk här på forumet någonstans.
Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Evil__Knievel
Inlägg: 107
Blev medlem: 24 sep 2012 12:02
Ort: Glössbo Bollnäs

Re: rusar upp på tomgång!

Inlägg av Evil__Knievel »

nä har prövat rengjort i spjäll och kontakter startgas runt slangarna och "klämt" på kontaktstycket vid spjället men ingen hjälper förutom att vrida av bilen och starta den igen. motorlampan lyser inte när den går upp i varv och felkoder vet jag inte hur jag kollar

känns som jag skiter i de och kör bara! :?
MVH
Per Fredin

Niva-06
Passat-05
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: rusar upp på tomgång!

Inlägg av rid54 »

Jag använder en felkodsläsare från Biltema (några hundra pix) och de listor på koder man kan hitta här via länkar. Den är för OBD II, som väl kom '95 eller nå't. Systemet är inte Lada-specifikt (även om det skulle kunna finnas speciella Lada-koder iofs).

Jag har hört om sådana där fel som plötsligt uppstår och som försvinner vid en "omstart", det är något med att styrboxen får någon tillfällig felindikation och kompenserar för den, fastän felet kanske inte kvarstår. Tror jag det var.... :? Det man kan tänka sig är ju någon sorts glapp i någon kabel till någon av alla sensorer som känner av motorn... typ tempsensor eller så... Glappet kan ju sitta i kontaktstycket på själva styrboxen, jag har sett att det finns de, som har fått problem med att det kommit in vatten där. Svårt att felsöka på tillfälliga fel är det ju, men felkoder borde vara en hjälp.
Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: rusar upp på tomgång!

Inlägg av ahlberg »

På de där manickerna är det aldrig fel att stoppa i en ny kamaxelgivare. Kolla även ECU:s anslutningar för oxider.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Evil__Knievel
Inlägg: 107
Blev medlem: 24 sep 2012 12:02
Ort: Glössbo Bollnäs

Re: rusar upp på tomgång!

Inlägg av Evil__Knievel »

tack ska kolla de =) ecu vart sitter den på dessa då?
MVH
Per Fredin

Niva-06
Passat-05
Skriv svar