Om ni skulle köpa en sprajlans ny Niva........

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
TREATALADA
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
Ort: Ljungskile

Om ni skulle köpa en sprajlans ny Niva........

Inlägg av TREATALADA »

Vad skulle ni gjort då i förebyggande syfte innan ni åkte på en långresa/expedition, eller behålla bilen
i 20 år.
(Frågan är hypotetisk, jag har inte tänkt att göra det, men det vore kul att veta hur ni skulle tänkt)

Jag hade nog rostskyddat den så man hade blivit kletig bara av att titta på den....... :lol:
Mvh Leif
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Om ni skulle köpa en sprajlans ny Niva........

Inlägg av rid54 »

Känns lite som det är två olika frågor... Men listan börjar nog med rostskydd hursomhelst.

För en långresa gäller väl att fånga in så mycket info man kan hitta om vad för problem som är sannolika att de uppstår och vilka delar man då behöver för att fixa läget. Om man hör många säga att originalvattenpumpens lager är veka och inte sällan ger sig... då packar man en extra vattenpump i bagaget. Typ. Andra saker är väl svårare, kan man tro. En ECU kanske inte går sönder någonsin under en bils brukstid, men gör den det är man ju rökt om man inte kan få den bytt, liksom. Ska man ha med en sådan? Klassiska saker är ju annars drivremmar och slangar av olika slag, lite lämpliga kabelsorter, säkringar, lampor, tändstift, hjullagersatser, packningssatser till broms- och kopplingscylindrar... listan beror ju på hur långt och under vilka förhållanden man tänker sig sin expedition. Jag tog en LandRover genom Sahara en gång (och hem, trots allt...); jag orkar inte räkna upp allt som fanns med. Dessutom hade jag INTE med en del grejer som faktiskt behövdes. Jag hade exempelvis en fram- och en bakfjäder, självklart gick båda bakfjädrarna av, men ingen framfjäder. Innan man åker iväg så servar/kollar man allt som går att serva/kolla.

För att behålla bilen, tja... rostskydd, innerskärmar. Följ serviceanvisningarna, kör försiktigt... ;) ...Och tvätta bilen ofta undertill

Hälsningar
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dieselpower
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 feb 2011 20:38
Ort: NordvästraSkåne

Re: Om ni skulle köpa en sprajlans ny Niva........

Inlägg av dieselpower »

Intressant fråga. Har undrat samma sak, och då förebyggande åtgärder. Inte att ha med sig allt som kan tänkas gå sönder, utan byta ut saker som är erkänt dåliga i förväg... för att kunna köra problemfritt under lång tid.
Hypotetiskt = Om jag sätter mig i en ny Niva och kör jorden runt utan att preparera den alls, vad går sönder först (och sen...)och kan jag förebygga det?
Lada Niva 2121-1,6 M5 -87
Skriv svar