Bästa underredsmedlet?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
TREATALADA
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
Ort: Ljungskile

Bästa underredsmedlet?

Inlägg av TREATALADA »

Det finns massor med olika typer av underredsmedel / metoder med olika för och nackdelar.
Vad har ni testat och vad brukar ni använda?
Vad fungerade bäst ,bra, mindre bra och vad fungerade inte alls?
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bästa underredsmedlet?

Inlägg av rid54 »

http://www.lada.co.uk/forum/viewforum.p ... bdfba6c475

Ovanstående sida innenhåller en mängd frågor och svar. Jag har sett några om just underredsmedel, kanske kan vara till hjälp. Jag var lat och betalade för en insats av en "expertfirma" som kleggade ned underrede och sådant medan jag gjorde mitt byråkratjobb. Tyvärr var det ju INTE billigt... :?

Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
TREATALADA
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
Ort: Ljungskile

Re: Bästa underredsmedlet?

Inlägg av TREATALADA »

Hej, ja jag gjorde likadant för några år sedan....anlitade en känd firma för att underredsbehandla en Citroen Xsara åm 2003.
Den hade lite ytrost på underredet vilket firman lovade att behandla med fosforsyra , tunnt penetrerande vax och sedan
en tockare ljuddämpande massa ovanpå. Tyckte det lät bra så jag nappade.
5.500 kr kostade kalaset. För det första uteblev den ljuddämpande effekten helt....märkte ingen som helst skillnad.
Ett år senare flagade stora delar av den nu torra och hårda sk. ljuddämpningsmassan av och under var det nu gravrost blandat med
svarta flakes av fosforssyrereagerad rostplåt.
Rena lurendrejjeriet tyckte jag. Där fick man för att försöka vara miljövänlig, men jag vet av erfarenhet att jag hade inte samma problem med
sletolja å gammeldiesel(den röda dieseln som fanns förr) som man förr glatt sprutade på med tryckluftspruta utan att veta bättre för miljöns skull......
nu vill man ju ha nåt som funkar lika bra utan att lorta ner i onödan.
Ska kolla länken ovan efter tips....
Mvh Leif
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bästa underredsmedlet?

Inlägg av ahlberg »

Min erfarenhet av 6 år med Niva är att den mestadels rostar där man stänger in fukt. Övriga ställen kan vara plåtrena utan att de blir angripna mer än med lite ytrost. Tjocka lager med underedsmassa kan mycket väl orsakavärre rostangrepp än att helt enkelt ge f-n i att behandla.

Dubbelvikt plåt eller plåt i dubbla lager (finns på många ställen på Niva) är platser där ett extremt tunt inträngande rostskydd kan göra stor nytta. Vatten har en djädra förmåga att med hjälp av kapilläreffekten söka sig in och käka upp plåten.

Tycker jag.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bästa underredsmedlet?

Inlägg av rid54 »

Ahlberg har ju helt rätt...: Spalter och andra ställen där fukten stängs inne är ju döden direkt. Inte bara för Niva... Jag minns att jag och min bror fyllde en gammal färgspruta (med elektromagnetisk pump) med spillolja och gick över (eller snarare under...) våran gamla Morris Minor 54 och sprejade på höstarna. Jag tror bilen finns än i trafik, fast med annan ägare. Tyvärr kan det ju inte betraktas som miljövänligt, men troligen finns det något bra med idéen om att göra det enkelt och ofta. Man borde ju kunna ta något mindre läbbigt än spillolja. Så kallad "Underredsmassa", däremot, som ju ofta hittas som lösa "flak" ovanpå rostade balkar är väl kanske inte idealet....
Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
TREATALADA
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
Ort: Ljungskile

Re: Bästa underredsmedlet?

Inlägg av TREATALADA »

Den nivan jag har nu har varit underredsbehandlad för längesedan.
På sina ställen har det skyddat bra, men det har inte trängt in i plåtveck o dyl där det följdaktligen
rostat en del. Man ser nu att det börjar torka ut, torrsprickor, och man skulle vilja lägga på nåt som så att säga
blöter upp det gamla lagret.
Att helt ta bort det gamla tror jag blir ett hästjobb.

Jag är nyfiken på linolja.
Det användes förr på fiskebåtar för att skydda trä och metall från saltvattnets påverkan.
Det låter ju miljövänligare än gammal motorolja.
Men jag vet också att linolja kan självantända (åtminstone i trasor i soptunnor).
Men det kanske funkar på en bottenplatta....
Någon som provat linolja? Kanske förtunnad med något för bra penetration?
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bästa underredsmedlet?

Inlägg av ahlberg »

Använde Biltemas linoljespray i bakluckan på Grödlan. Den är hyfsat tunn när man sprayar, det känns i alla fall som att den kryper in ganska långt i skarvar mm.

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... 4a6dcfc29b

I dörrarna körde jag med en "klassisk" tunn petroleumbaserad hålrumsspray, som också kändes helt ok.

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... 4a6dcfc29b

Båda gör sitt jobb idag, är klibbiga och visar inga tendenser på att torka ut. Linoljan luktade ganska mysigt de första veckorna.

Jag tror att förarbetet, att ta bort lös rost, lös underredsmassa, lös ljuddämpningsmatta och blåsa torrt med tryckluft är mycket viktigare än vilket fabrikat man väljer.

Sen kan det ju finnas estetiska värderingar, som att det är snyggt med ett underrede som har ett helt lager med underredsmassa över sig - men, om man lägger massa över rostiga partier är risken stor att man skapat ett paradis för den Svenska Mellanbruna Rostmasken. :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: Bästa underredsmedlet?

Inlägg av urban »

jag har brutit till grödlan grön färg has en snubbe som jobbar med traditionella färger för byggnadsvård, den är baserad på kina olja som har väldigt bra penetrerande egenskaper. nere i hörnet på framrutan vid dräneringen gjorde jag rent, grundade med ren kina olja som fick torka, jag lyfte listen och var noga med att få in olja i rostskadan. sen drog jag på ett lager färg på samma sätt, tätade hålet med ett bra kitt och målade ett lager till. visst är det fusk men jag hade ingen lust att lyfta ur rutan för att svetsa. ett år senare är det inget läckage och inga tecken på mer rost. använde samma färg till ytrost på resten av karossen, drog på det lite sent så det var kallt och jag borde ha lagt på fler lager. på dörrarna som är mer utsatta har rosten börjat blomma upp igen, på bakluckan och runt gångjärnen ser det fortfarande bra ut.

rå linolja torkar inte ut och är ett bra rostskydd, kommer den på textilier kan den självantända. tror inte att man behöver vara rädd för det om man inte tappar ut burken i baksätet. blandar man linoljan med kinaolja får man "halvolja" det används om man vill ha bättre penetration på oljan. har hört att den då kan krypa ut och missfärga tex innertaket om man vräker på för mkt på fel ställe. jag tror inte alls på vanliga rostskydd på en bil som börjat rosta, jag tror att man då riskerar att kapsla in rosten som nämndes tidigare i tråden.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Bästa underredsmedlet?

Inlägg av NivaMicke »

Hålrum och spalter är viktigast som tidigare nämnts... Har rostskyddat många bilar genom åren och har mitt eget recept på medel.
Om ni lovar att inte säga nått så ska jag avslöja mitt recept:
1 del ML-olja för hålrum , helst Tectyl av gamla sorten men den är svår att hitta numera.
1 del Växellådsolja.
1 del centralsmörjningsfett.
Kryper in bra......även efter 5 år...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
TREATALADA
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
Ort: Ljungskile

Re: Bästa underredsmedlet?

Inlägg av TREATALADA »

Svenska Mellanbruna Rostmasken :lol:
Är de nära släkt med mördarsniglar tro?
Kan de para sig :shock: ???

Tack för alla tips, nån som provat med hammarlack på underredesdetaljer?
Såg Liffride målat sina bakaxlar med förtunnad hammarlack i Operation anti-rost. Snyggt.

Jag målade en båtkärra av svartstålsprofiler med 2 lager biltemas silverfärgade hammarlack.
Inget annat under. Den ser toppenfin ut även efter 6 år på västkusten.
Hört dock att ev. silicon i hammarlack kan smitta av sig på andra ytor som sen blir svårlackade.
Kan också tänka mig att hammarlack bildar ett skal som fukt kan krypa inunder speciellt
i plåtveck.

Mvh Leif
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Bästa underredsmedlet?

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Kör själv med tunnflytande hålrummsvätska först, ibland lite olja i denna, låter sedan torka/ tränga in i en halvtimme, sedan på med tjock underredsmassa,

Tar visserligen nån vecka/månad innan den torkat men det har funkat bra för mig...


Görs helst på sommaren...


Hälsn Jan
Lindberg
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 jul 2012 09:20

Re: Bästa underredsmedlet?

Inlägg av Lindberg »

Jag kan verkligen rekommendera Linolja på underredet och i samtliga hålrum - oöverträffat rostskydd !!!!

Linoljan tränger in mycket mer och bättre än alla oljor och vaxer - linolja täpper porerna i metallen och stänger ut fukten i luften från att inleda oxidationsprocess med metallen. Under flera hundra år har linolja använts för att rostskydda metall - t.ex. alla järnbeslag i gamla husfasader i gamla stan etc är alla ursprungligen behandlade med varm linolja - det är därför dom inte rostat bort.

Jag har behandlat en rad av mina veteranbilar med linolja, alla med vida bättre resultat än något annat rostskyddsmaterial.

En liter kokt linolja kostar inte mycket (ca 100kr) och fungerar - jämfört med dyra metoder som nämnts här med tveksamt eller tom försämrande resultat.

Tips: förutom att behandla plåt och hålrum med linolja kan man använda linolja (kokt linolja) i vilken man rör ut lite torrpigment (svart kimrök) och behandla alla gjutna armar mm - ger en bestående fin svart färg som dessutom inte rostar. Man måste stryka ut det mycket tunt, med en nästan torr pensel eller polera ut det en trasa. Jag har gjort även detta på en rad gamla veteranbilar med mycket bra och hållbart resultat som dessutom blir mycket snyggt - håller nu på och tar hela framvagnen på min Niva 97 på detta sätt....del för del....
Lindberg
Niva 1997 1,7i TBI
TREATALADA
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
Ort: Ljungskile

Re: Bästa underredsmedlet?

Inlägg av TREATALADA »

Låter intressant, hur applicerade du linoljan på framvagnen? Penser, roller, trasa eller spruta?
Kan tänka mig det kan vara lurigt att spruta då sprutdammet borde ha lätt för att självantända....
Va e de för skillnad i egenskaper mellan kokt och rå linolja?
Löser det upp gammal underredsmassa eller måste man ta bort den helt innan (plåtrent)?
Minns att vi i metallslöjden för snart 30 år sen (huga) hettade upp järn till glödgning och sedan polerade med trassel
med linolja i. Blev en svart fin yta som inte rostar, har fortfarande kvar grillspettet hemma
lika fint nu som då.
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
TREATALADA
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
Ort: Ljungskile

Re: Bästa underredsmedlet?

Inlägg av TREATALADA »

Hur får man tag i kimrök?
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bästa underredsmedlet?

Inlägg av rid54 »

http://www.klassiskabyggvaror.se/index. ... 20Kimr%F6k

Finns säkert på andra ställen oxå...
Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar