Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Ingrid
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 nov 2012 08:08

Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av Ingrid »

Hej igen!

Nu har jag hittat en Lada Niva 2004 för 25 000 på Blocket. Den, verkar det som, mycket hederliga bilförsäljaren, har på eget initiativ valt att mejla mig de fel och brister han känner till med sin bil. Eftersom detta blir mitt första bilköp vore kommentarer från er Nivakännare toppen!

Det han gjort under det år han ägt bilen, som är nybesiktigad och godkänd:

Bytt vänstra bromsoket

Bytt ut lykthuset, ”det går inte att justera upp och ner innifrån bilen utan man använder en ställskruv i lyktkransen”, vilket inte säger mig särskilt mycket?

Behållaren för spolarvätskan läcker, ett lagom förstamek för mig? Kan väl inte vara så svårt?

Fästet för pinnen som håller upp motorhuven har lossnat. Är detta vanligt eller kan det och bromsoket tyda på mycket off road körning? Två tidigare ägare…

Det finns rost. Hur mycket rost är rimligt? Var ska det absolut inte finnas rost?

Tack på förhand!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av ahlberg »

Den är ett bra köp!

Strålkastarproblemet innebär bara att du inte kan reglera höjden från instrumentpanelen = inget problem.

Bromsoket bytt. Det är normalt, efter 8 år behöver man antingen renovera eller byta lite bromsgrejor. Räkna med att det kommer mer sådant de närmsta åren. Kostar inte så mycket, men kräver lite handlag och verktyg. Även kopplingshydrauliken kan behöva bytas ut för ett par hundralappar.

Spolarvätskebehållaren hittar du nog en ny på Ebay. Annars tråckla in en universal från Biltema.

Pinnen till motorhuven. Ovanligt fel, men kan inte vara svårt att fixa med en liten insats med svetsen.

Rost. Ja, det är väl det alvarligaste. En Niva från 2004 som troligen stått utomhus och använts normalt har troligen en del rost. Den rost du ser när du går runt bilen är troligen bara kosmetisk och inget att bry sig om. Allvarliga ställen är lite svårare att kolla. Trösklar, övre fjäderkoppen i framvagnen, främre rambenen, förstärkningar runt övre fjädersäte bak samt runt dräneringsslangarna i vindrutans nedre hörn. Kort sagt - man bör vara beredd på att det kan behöva svetsas lite.

Växellådan är en annan sårbar punkt. Provkör bilen. Det kan låta ganska mycket utan att det är något allvarligt - men växlarna får absolut inte hoppa ur läge. Prova gasa-släpp gas med alla växlar. Hoppar det ut kommer det att kosta mellan 5-10 tusen.

Generellt är Nivan en driftsäker bil som är billig att äga. MEN - den kräver kärlek och att man inte fuskar med servicen. Det är få verkstäder som kan meka Niva. Räkna med att du måste själv ta ansvar för att det blir rätt gjort. Å andra sidan är det ingen rymdvetenskap, och du har ett hjälpsamt gäng här som hejar på!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av swelada »

Om det är denna bilen:

http://www.blocket.se/stockholm/LADA_NI ... m?ca=8&w=3

så är den enligt Transportstyrelsen (länk: https://www21.vv.se/fordonsfraga/ ) köpt på avbetalning, vilket innebär att nuvarande ägare har en skuld som måste lösas innan ett ägarbyte går att göra. Innan du gör betalningen till köparen så måste du se till att nuvarande ägare löser sin kredit på bilen t.ex. genom att göra upp affären på ett bankkontor där du kan övervaka och se att skulden blir löst.

I övrigt håller jag med Ahlberg om att bilen rent tekniskt är ett bra köp.
Ingrid
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 nov 2012 08:08

Re: Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av Ingrid »

Tack för jättehjälpsamma kommentarer! Ägaren har berättat för mig om lånet , så det är lugnt.

Ringde även på denna, tänker att jag lika gärna kan provköra två när jag tar mig till Stockholm.

http://www.blocket.se/stockholm/Lada_Ni ... ?ca=11&w=1

Nyare, dyrare, rostskyddad med "Sverigepaketet". Hur mycket hjälper det rostskyddet? Någon som har erfarenhet?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av rid54 »

Hej. Jag vet inte om det är "Sverigepaketet", men den gröna har innerskärmar (av plast), vilket det inte såg ut som den vita har. Jag tror att innerskärmar är bra. Jag har för mig att det är någon sorts "bättre" underredsbehandling också, men värdet av den kan jag inte uttala mig om.
Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av ahlberg »

Omöjligt att säga hur mycket rostskyddet kan ha hjälpt. Det enda som är säkert är att när en Niva närmar sig 10-års åldern bör man fundera på om man vill ägna lite kvalitetstid med bilen och svetsen eller om man har nån kompis som vill hjälpa till att laga ett eller annat hål.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Ingrid
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 nov 2012 08:08

Re: Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av Ingrid »

Betyder det att lador åldras snabbare än andra bilar? En bil från 2004 känns inte särskilt gammal...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av ahlberg »

Det är en 70-tals konstruktion i grunden. På den tiden var 10 000 mil, eller 10 år ganska mycket. Ja, jag menar nog att en Lada åldras fort. Det krävs lite mer av ägaren, lite mer omtanke och mer pyssel. Det avspeglas även på andrahandsvärdet. Man köper inte en 10 år gammal Niva om man inte även är beredd att investera tid och engagemang i att hålla den rullande. Rätt skött är den dock en trevlig och pålitlig bil, med en mycket speciell charm.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
dieselpower
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 feb 2011 20:38
Ort: NordvästraSkåne

Re: Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av dieselpower »

Köper du en 06:a eller nyare så får du servostyrning, men de är inte så farligt tungstyrda utan servo tycker jag...
Lada Niva 2121-1,6 M5 -87
Ingrid
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 nov 2012 08:08

Re: Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av Ingrid »

Aha! Kom servo först 06? Trodde början av 2000, vilket jag läst någonstans. Mkt info att hålla reda på vid sitt första bilköp. Var på väg till Stockholm imorgon för att kolla in 04an, men säljaren var snäll nog att ringa och berätta att batteriet laddar ur trots att det är nybytt, så jag hoppar nog den bilen.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av ahlberg »

Troligen en diod i generatorn som läcker ström baklänges. Vi hade ett sådant fall för nån vecka sen.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Ingrid
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 nov 2012 08:08

Re: Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av Ingrid »

På väg till Örebro för kolla på denna, som kan vara min om en timma!

http://www.blocket.se/orebro/Niva_Lada_ ... ?ca=11&w=3

Han har lagat all rost som han ser, vad det nu betyder, och fått igenom den på besiktning, utan anmärkning.

Vad kan gå fel liksom? Vad tror ni?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av ahlberg »

Nybesiktigad och ett bra pris. Akta bara om det sitter en skräckisförgasare i den. Många slangar och sladdar runt förgasaren = problem
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av ahlberg »

och...... ?? :?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Ingrid
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 nov 2012 08:08

Re: Råd och tips vid köp av begagnad Lada Niva

Inlägg av Ingrid »

Jepp, nu står den här hemma på torpet! Ganska rostig, ingen skräckförgasare dock, och redan testad off road. Hur kul som helst! Mindre rolig att köra hem på E20an i mörker, men nu vet jag att vi har en bil som fixar den kilometerlånga, oplogade grusbacken hem iaf. Galloninredning, mmmmm.
Skriv svar