Bilbälte

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Niva-Boris
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 dec 2010 00:52
Ort: Grästorp

Bilbälte

Inlägg av Niva-Boris »

Tjenare!

Är det någon som vet om höger bältet fram går att använda på förarplatsen?
Hustrun lyckades lägga bilen på taket i torsdags och blev tvungen att kapa bältet för att ta sig ut!
Hustrun klarade sig helt utan skador och bilen blev bara lite bucklig här och var men är efter evakuering av mororolja i loppen helt körbar igen :o
Tänkte sätta höger bältet på vä sida om det går, i väntan på försäkrings rep. på plåtverkstad. Antar att bältet går på försäkringen också. Vi åker 95% av tiden själva i bilen, så det stör inte att sakna bälte på pass.sidan ett litet tag..
Tacksam om någon vet detta.

//Henrik
// Niva -05
// Volvo 945 -97
// Ford Custom 300 -57
rid54
Inlägg: 1481
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bilbälte

Inlägg av rid54 »

Hej.

Tur i oturen måste man säga!

Vissa rullbälten har en mekanism som känner inbromsning och då bidrar den mekanismen till "låsning" av bältet. Om rullen sitter "bakochfram" kan ju detta bli lite fel. Jag skulle inte chansa att flytta bältet om jag inte visste säkert att rullen är "riktningsokänslig".

Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bilbälte

Inlägg av ahlberg »

Ganska säker på att det funkar. De är känsliga för lutning, men eftersom fästet är lika på v o h - så tror jag det funkar!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Niva-Boris
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 dec 2010 00:52
Ort: Grästorp

Re: Bilbälte

Inlägg av Niva-Boris »

Tjenare!

Jag kan meddela att bältet passade utmärkt!
Till och med samma res.dels nr. Fast han på Nordic sa att han bara hade bälte till höger på lager??
Han kanske inte hade något alls på lager eftersom han sa detta efter att jag sagt att jag behövde ha vänster ;)
// Niva -05
// Volvo 945 -97
// Ford Custom 300 -57
Skriv svar