Snökedjor

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
E4a
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2009 21:40
Ort: Sundsvall (Johannedal och Stöde)

Snökedjor

Inlägg av E4a »

Om man vill komplicera sina ganska hala vinterdäck med ett par kedjor, var är det bäst att sätta dem?

Fram eller bak eller diagonalt? Det är driv i den slibbiga och oplockade uppförsbacken vid stugan som eftersträvas, det verkar ju bli en snörik vinter.

E 4a
Belvedere -59, vilande projekt
Kleinbus -77, gul och fin
Niva -80 (-79), på bättringsvägen
Många Mc i olika stadier
rid54
Inlägg: 1482
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Snökedjor

Inlägg av rid54 »

Hej.

Absolut inte diagonalt. "Diagonalspinn" är en klassiker för 4WD-bilar med inkopplingsbar fyrhjulsdrift (utan centraldiff). En Niva med spärrad centraldiff är precis i den situationen.... Fram eller bak och lås centraldiffen är lösningen. Om Du inte har 4 kedjor, förstås... :P

mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Snökedjor

Inlägg av Markus Almroth »

Fram är bäst. Du har mer vikt på framhjulen, plus att det är de som styr.

/M
svensvarvare
Inlägg: 111
Blev medlem: 10 mar 2010 18:38
Ort: norrköping

Re: Snökedjor

Inlägg av svensvarvare »

Finns det inte en risk om man kör mycket med kedjor på bara en axel på ett 4x4 fordon att mellandiffen kan ta skada på samma vis som om du har olika däckdimensioner på fram och bak axel?Däckets omkrets borde ju öka något med kedjor men det kanske krävs många mil och det kör man ju sällan med
kedjor på :) ?
lada niva-87 "skogsröjet"
Honda civic 1,3-91 "punkt A-B"
Fram clipper-67 "ond moped"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Snökedjor

Inlägg av ahlberg »

svensvarvare skrev:Finns det inte en risk om man kör mycket med kedjor på bara en axel på ett 4x4 fordon att mellandiffen kan ta skada på samma vis som om du har olika däckdimensioner på fram och bak axel?Däckets omkrets borde ju öka något med kedjor men det kanske krävs många mil och det kör man ju sällan med
kedjor på :) ?
Rätt tänkt, men precis som du säger så exploderar inte mellandiffen direkt - det krävs många, många mil innan de stackars glidlagren ger upp. Förresten, om jag kört i djup snö med kedjor bara på en axel - jag tror jag hade spärrat i mitten då? Eller tänker jag fel?

Skåningar och snökedjor är kanske inte jordens bästa kombo... :mrgreen:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Snökedjor

Inlägg av Markus Almroth »

Du tänker rätt.

Det är helt meningslöst att köra med kedjor utan att låsa mellandiffen, Då spinner bara det icke kedjade hjulparet, så diffen klarar sig.
Kommer man ut på asfalt är ju dessutom greppet SÄMRE med kedjor, så då blir det ingen speciell windup heller.


Riktigt bra kedjor är helt klart ett tillbehör jag inte ångrar att jag köpte. Jättekul att dra loss grannarna också. En ryckstropp ligger nu högt på önskelistan.

/M
Skriv svar