Lastkännande ventil...

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
dieselpower
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 feb 2011 20:38
Ort: NordvästraSkåne

Lastkännande ventil...

Inlägg av dieselpower »

Hejhopp :) Bråkar lite med bromsarna på Nivan.. och undrar om någon har provat att ta bort den lastkännade ventilen? Blir det för bra bromsar då? det kan ju bli så att dom hugger till FÖR bra... innan frambromsarna t.o.m.
Har bytt bromstrummor, bromsbackar med fjädrar, 1st hjulcylinder och p-bromsvajer... trots mkt luftning så har jag ingen broms alls bak.(Har justerat ut den manuella justeringen så nära det går utan att det tar i. Vad göra? :roll:
Lada Niva 2121-1,6 M5 -87
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Lastkännande ventil...

Inlägg av NivaMicke »

Den ventilen brukar inte fungera , såvida den inte är bytad de senaste 3 veckorna. :D
Skulle gissa att ditt problem sitter där...
Visst kan du plocka bort den , men det är ju inte riktigt lagligt... Dock om man gör det snyggt och tar bort allt så att det inte syns så BORDE inte besiktningen ha nått att anmärka...Du får då kona om längsgående rör på rätt längd för att passa i bromsslangen...
Att bromsen skulle ta FÖR bra på en Niva , det har jag svårt att tro...
Tänk dock på innan du lägger ner en massa jobb på detta och köper dyra koningsmaskiner att en ny ventil kostar endast några 10:or att köpa ny...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lastkännande ventil...

Inlägg av rid54 »

Hej och God Jul.

Om du har luftat bak, och det kommer fram bromsvätska, så kan det ju inte vara helt stopp i lastventilen. Dess uppgift är att begränsa bromstrycket bak, så att inte bakhjulen låser före framhjulen (det är inte kul när det händer -på någon bil). Högsta tillåtna tryck ska ju vara större, ju mer last man har på bakaxeln, därav ventilens justerlänkage. Det kan ju vara så att den är trasig och blockerar alldeles för tidigt, så jag kan bara hålla med föregående talare och rekommendera byte (eller renovering). Den fyller en funktion...

Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dieselpower
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 feb 2011 20:38
Ort: NordvästraSkåne

Re: Lastkännande ventil...

Inlägg av dieselpower »

Hmm, jag ska nog lufta lite till... och beställa en hjulcylinder till. Det kommer ordentligt med bromsvätska när jag luftar, så stopp är det inte där iallafall. Jag tror att min ventil är sen 1987...ungefär. Den ser sån ut :? och jo, man kan prova att ta bort ventilen, men då bör det se ut som om den aldrig suttit där...

Tack för snabba svar och God Jul :lol:
Lada Niva 2121-1,6 M5 -87
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lastkännande ventil...

Inlägg av ahlberg »

Den fyller som sagt en funktion. Även om den rostar fast efter en månad så fortsätter den fungera inuti, oftast med en svenskt "lagom" uppfattning om bilens last. Att ta bort den kan ge intressanta effekter vid hårda inbromsningar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lastkännande ventil...

Inlägg av Larsson »

Jag håller med Ahlberg...har bytt den ventilen på min bil och den rostade fast igen efter ca 3 veckor :)

Får du bromsvätska till hjulcylindrarna bak så är det inte stopp i den.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lastkännande ventil...

Inlägg av niva-2121 »

Finns någon ritning/skiss på modifierad länk/arm till lastkännande ventilen avhängigt höjningen?
Finns någon som anordnat reglerbar länk/arm till lastkännande ventilen?
T ex medelst vajerlänkage så att bromsfördelningen/-verkan kan manuellt regleras inifrån bilen.
Förslagsvis medelst chokereglage från äldre motorcykel el motsv/dyl?
Liiite chansartat att backa nedför ett sand-/grustag utan ABS.

Finns över huvud taget något i ämnet förlängning länk/arm till lastkänande ventil.
Har sökt på detta forum och i BAXTER, men endast funnit "flummiga" svar.
Önskar veta:
30 mm höjning = förläng länk/arm x antal mm.
50 mm höjninh = förläng länk/arm s antal mm.

Har jag letat för dåligt? :oops:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lastkännande ventil...

Inlägg av rid54 »

Jag har inte heller sett någon sorts "lathund" för anpassning av lastkännande ventilens länkage, på någon sida jag tittat igenom. Principen måste väl vara att om man höjer, så ska påverkan på ventilen vara samma efter höjning som innan, med axeln i "normalläge". Jag skulle inte vilja trassla till detta på en bil som används på landsväg, det kan bli alldeles för spännande. Möjligen kan det vara en variant att blockera ventilen i läge för "olastad bil" och hoppas att bromsverkan inte blir för svag för besiktningen, men då också leva med att bilen inte bromsar maximalt när den är lastad, men jag är inte hundra på hur ventilen fungerar exakt; den kanske kräver fjäderspänning på ventilkäglan. Då måste man troligen ha kvar länkaget (som i princip är en torsionsfjäder). Då kan man (kanske....!) ha en (möjligen justerbar) länk mellan karossen och länkaget, i stället för att länka ihop bakaxeln med länkaget. Med eget ansvar för funktionen, i sådana fall.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lastkännande ventil...

Inlägg av ahlberg »

Gå till "Rephandböcker och manualer" på detta forum.

Gå till "Bildrik rephandbok"

Gå till avsnitt 20.13.

Översättningen är kanske inte den bästa, men med lite fantasi så...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lastkännande ventil...

Inlägg av niva-2121 »

Tack ahlberg, du är en klippa att luta sig mot när det gäller Niva. :D
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lastkännande ventil...

Inlägg av niva-2121 »

Har jag tänkt/gjort rätt? :roll:
Innan bytet till högre/längre fjädrar bak mätte jag bl a upp avståndet mellan länken, till bromskraftregulatorns hävarm, och bilens golvs undersida.
Gjorde samma mätning efter fjäderbytet och fann att avståndet ökat med 37 mm.
Tillverkade då en 37 mm längre länk och monterade.
Rätt eller fel? :?
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lastkännande ventil...

Inlägg av ahlberg »

Låter logiskt. Provbromsning på grusväg bekräftar teorin.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lastkännande ventil...

Inlägg av niva-2121 »

Tack för svar. Tycker du att det är logiskt så måste det vara så. Har det största förtroende för dina inlägg och svar.
Ska i dag ut med Willysklubben på deras årliga vårmöte med lite greenlanning och kanske en sväng i spenaten.
Då ska jag provbromsa och se hur bromsbalansen blev.
;)
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lastkännande ventil...

Inlägg av ahlberg »

Om man INTE gör som du gjort är det ingen ko på isen - om man inte förlänger "tror" ju bromskraftregulatorn att bilen är olastad och begränsar därför maximalt. Värsta scenariot är ju om regulatorn tror du är fullastad och skickar på fullt hydraultryck till bakbromsarna - med en fin piruett som följd. Särskilt kul i halka..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lastkännande ventil...

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev:Om man INTE gör som du gjort är det ingen ko på isen - om man inte förlänger "tror" ju bromskraftregulatorn att bilen är olastad och begränsar därför maximalt. Värsta scenariot är ju om regulatorn tror du är fullastad och skickar på fullt hydraultryck till bakbromsarna - med en fin piruett som följd. Särskilt kul i halka..
Sant och tänkvärt. 8-)
Forumsponsor
Skriv svar